Tovább nőtt a benzin- és a dízel hazai kiskereskedelmi értékesítése 2018 első felében, az átlagos bővülés 8 százalékot tett ki. Az év eleje óta mért 10 százalékos drágulás nem akadály, még a szomszéd országok autósainak is megéri nálunk tankolni.
Az év első felében átlagosan 8 százalékkal több üzemanyagot adtak el a Magyar Ásványolaj Szövetségnek (MÁSZ) a hazai benzin- és gázolajpiac meghatározó részét lefedő tagjai, mint az előző év azonos időszakában
– válaszolt a Világgazdaság kérdésére Grád Ottó, a szövetség főtitkára.
Az összesített növekedés ugyanolyan mértékű, mint amekkorát a teljes piacról a NAV közzétett, de a belső szerkezete kicsit más.
A MÁSZ-tagok kútjainál 5,6 százalékkal több benzin és közel 10 százalékkal több gázolaj fogyott, mint 2017 azonos időszakában (676 millió, illetve 1100 millió liter), ám az ország egészében a benzineladások 7, a gázolajeladások 8 százalékkal emelkedtek.
A szövetség a nagy, ismert márkákhoz tartozó úgynevezett színes kutak tulajdonosait tömöríti, az országos adatba viszont beleszámítanak a kisebb riválisok, az egy vagy kisszámú egységből álló, jellemzően alacsonyabb felszereltségű úgynevezett fehér kutak is. Az értékesítésen belül töretlenül hódítanak a prémiumtermékek. A különleges benzinek forgalma a MÁSZ-nál 23 százalékkal nőtt az év első felében, s a benzinforgalom 5-6 százalékát teszi ki. Az extra gázolajból 6 százalékkal fogyott több, ami 7 százalékos hányad a teljes, érintett értékesítésen belül.
A gázolajeladások kitartó növekedésének fő oka a gazdaság erősödése. Ezen belül az ipar, az építőipar és a fő felhasználó mezőgazdaság is nagyobb igényekkel jelentkezett, mint egy éve. Az érintett munkák egy része szezonálisan erre az időszakra esett
– magyarázta a főtitkár. A benzinpiacot a „normál” bővülés mellett a turizmus is élénkítette, s mindkét üzemanyagfélének kedvezett, hogy a forint gyengesége miatt jellemzően most érdemesebb Magyarország határain belül, mint kívül tankolni. Ráadásul még a tranzithatás is erősítette a piacot. Ez kimutatható a hónap/hónap összevetésben is: most júniusban 9 százalékkal több gázolajat adtak el a MÁSZ-tagok, mint 2017 júniusában.
A tankolási kedvet nem fogták vissza az üzemanyagárak sem, amelyek a NAV által hivatalosan közzétett (a költségelszámoláshoz használt) adatok szerint az év eleje óta mintegy 10 százalékot emelkedtek, majd literenként 400 forint körül rögzültek. Az árakba az idén nem szólt bele a jövedéki adó változtatása, és már nem is fog. „Az adó akkor nőne, ha a kőolaj hordónkénti ára – adott képlet szerinti számítással – 50 dollár alá esne.
Mivel azonban a Brent a mostani csökkenés után is 70 dollár körül kapható, a NAV pedig szeptember 22-én teszi közzé az utolsó negyedévben alkalmazandó jövedékiadó-mértéket, kockázat nélkül kijelenthetem, hogy ebben az évben e téren már nem lesz változás” – mondta Grád Ottó. A benzin literjét mellesleg 120, a gázolajét 110 forint jövedéki adó terheli.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.