A magyar családi vállalkozások csak nagyon kevés szempontból, és minimálisan különböznek a többi kis- és középvállalkozástól. Radácsi László, a Budapesti Gazdasági Egyetem Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ igazgatója a Világgazdaság Magyar vállalatok, családi vállalatok című konferenciáján elmondta:
2016-ban döntött úgy az egyetem, hogy a kkv-k szakértőjévé és támogatójává szeretnének válni. Ehhez azonban átfogó ismereteket kell szerezniük, ennek érdekében tavaly kétkörös empirikus adatfelvételbe kezdtek. A kutatást nehezítette, hogy nincs egységes definíció arról, pontosan mely cégek a családi vállalkozások, számukat 10-50 ezerrel becsülték különböző források.
A vállalkozásfejlesztési központ kutatói létrehozták saját definíciójukat: családi vállalkozás, amely annak tartja magát, vagy ahol a cég legalább 51 százaléka egy család tulajdonában van, és a család részt vesz a vállalkozás irányításában, működtetésében.
Ez alapján jelenleg Magyarországon 29500 családi vállalkozás működik, vagyis a kkv-k 58 százaléka ide sorolható. Főként a házaspárok munkaterepei ezek, és csak nagyon kevés, mindössze 2800 többgenerációs családi vállalkozás működik. A generációváltás nagy akadály a vállalkozások fejlődésében, és pusztán 30 százalékuk éli ezt túl.
Az az adat is beszédes, hogy a fiatal, végzős egyetemistáknak csak az 5 százaléka gondolkodik saját vállalkozásban
– tette hozzá Radácsi. Kiemelte, a generációváltás a vállalkozások 39 százalékát érinti néhány éven belül. A szakember szerint a generációváltás során a legnagyobb probléma, hogy a családi cég gyakran nem elég vonzó perspektíva a fiatalok számára, és a “keresztapa”, a központi figura szerepet sem egyszerű átruházni. Minden vállalkozásnak szüksége lenne egy cégutódlási tervre.
A többgenerációs családi vállalkozások alkalmazotti létszámban, és árbevétel tekintetében valamivel fejlettebbek az egygenerációs cégeknél, és pénzügyi előnyre is fordítható az, hogy erősebb irántuk a bizalom. A munkaerőhiány ugyanúgy érinti a családi vállalkozásokat, mint a többi céget, pedig a kutatók szerint a hosszú távú gondolkodás miatt vonzóbbnak kellene lenniük a munkavállalók számára. Ennek azonban Radácsiék nyomát sem látták a kutatás során.
A többgenerációs családi vállalkozásokra már inkább jellemző, hogy nagyobb munkavállalói bizalmat kapnak.
Gyakran szó esik arról, hogy a hazai kkv-knak még lenne hova fejlődniük, ezt az is alátámasztja, hogy önbevallási alapon a magyar vállalkozások harmada semmilyen innovációt nem hajtott végre az elmúlt években. Ugyanakkor a kutatásból az látható, hogy a családi vállalkozások innovációs hajlandósága, a jövőbe való befektetés erősebb, mint a többi cég esetében.
A kutatók számára a legnagyobb meglepetést az okozta, hogy a magyar családi vállalkozások háromnegyede teljes mértékben etikusnak tartja magát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.