Egyre több turista érkezik, és egyre többen látogatnak el a budapesti fürdőkbe is. Haszonélvezői vagy előidézői a folyamatnak?
Korábban kizárólag a haszonélvezői voltunk, most már az előidézői is vagyunk. Nyolc éve 2,9 millió külföldi látogatónk volt, tavaly már 4,2 millió, a vendégkörünk felét ők teszik ki. Az idén már a turisták több mint hatvan százaléka legalább egyszer jegyet váltott valamelyik fürdőnkbe, amelyek a három budapesti top úti cél között szerepelnek. Néhány éve még csak minden harmadik külföldi kereste fel a létesítményeinket, ma már az idelátogatók kétharmada. Ez jórészt a helyes árpolitikánknak és a marketingmunkáknak köszönhető. Ráadásul közben jelentősen csökkent a fürdőközönség átlagéletkora, a fiatalok is elkezdtek fürdőbe járni, a magyarok is.
Mivel tudták divatba hozni a fürdőzést?
Ez tudatos üzletpolitika eredménye, két dolgot foglal magában. Folyamatosan fejlesztünk, és folyamatosan emeljük a munkabéreket. Mióta itt vagyok, a fizikai dolgozók munkabére a két és félszeresére emelkedett. Ma a legalacsonyabb bérkategória nálunk a takarítóké és a fürdősegédmunkásoké, akiknek a havi bruttója 222 ezer forint. Ennél kevesebbet ma nálunk senki nem keres. Elvárjuk cserébe, hogy folyamatosan mosolyogjanak, mert a vendégnek mindig igaza van.
A fürdőfejlesztések szerepelnek Tarlós István 2014-ben meghirdetett Budapest programjában is, amelyre 2014 óta mintegy húszmilliárd forintot költöttünk. Önerőből, állami és önkormányzati támogatás nélkül. 2010-ben egy évi sok százmilliós veszteséget termelő céget vettem át, ahol azt sem lehetett tudni, hogy miből kapnak a hónap végén fizetést az alkalmazottak.
Az első lépésekhez kapott fedezetet, hiszen a kinevezéséhez közel 900 millió forintos fővárosi gyorssegély is járt.
Nem volt más választás, akkor már olyan állapotban volt a cég, hogy ha még egy veszteséges évet zár, már nem tud pályázatokon indulni. Korábban is érkeztek ide fővárosi támogatások, de mi csak az indulásunkhoz kaptunk, nem termeltük újra a veszteséget, azzal a 888 millióval kilábaltunk belőle. Amikor beléptem a céghez, 1,3 milliárd forint bankhitel és 600 millió forint lejárt határidejű kifizetetlen alvállalkozói számla várt itt, miközben mindössze 10 millió forint volt a kasszában.
Mi volt az első lépése?
Felmentettem minden vezetőt.
És a második?
Letiltottam például azt a nagyjából kétezer darab éves bérletet, amelyekért nem fizettek semmit a tulajdonosaik.
Sok haragost szerzett?
Sokat. Nem véletlenül, mert ami egy cég életében negatív lehet, az itt mind előfordult. Pazarlás, nemtörődömség, korrupció, nem véletlenül alakultak úgy a számok korábban.
Voltak azért néha kiugró bevételek is, nem csak rossz időszakok.
Igen, például akkor, amikor eladták a Gellért fürdő fejlesztési területét 2007-ben. Egyébként a fürdő bérbeadását is az utolsó pillanatban állítottam le. Évi 185 millió forintért adták volna bérbe húsz plusz tíz évre azt a fürdőt, amely csak tavaly már 1,49 milliárd forint profitot termelt. Az új vezérkarral 2013-ra jutottunk el oda, hogy már látszott, pozitív üzemi eredményt lehet kialakítani a budapesti gyógyfürdőknél. Azt mondtuk, hogy fejlesztenünk kell, ha azt akarjuk, hogy felfelé menjenek a bevételek. Készítettünk egy 2023-ig szóló fürdőfejlesztési programot, amelyben leírtuk, hogy milyen fürdőket újítunk fel az általunk megtermelt profitból. Ez került be a Budapest programba. A tulajdonos fővárostól azt kértük, hogy hagyja nálunk a megtermelt nyereséget fejlesztésre. Ezt meg is kaptuk. Mindezek mellett tavaly 3,7 milliárd forint nyereséget hoztak a fürdők.
Átadták a felújított és kibővített Rudast, a Dandárt, a Paskált, a Palatinust, folyamatban van a pesterzsébeti fürdőfejlesztés, miközben az építési költségek elszálltak. A csaknem három és fél milliárdból épülő csillaghegyi fürdő átadása is csúszik. Emiatt?
Részben azért, amiért manapság a legtöbb beruházás csúszik. Nincs elég munkaerő.
Akad, ha megfizetik.
Ez a fővállalkozó dolga. Információim szerint havonta körülbelül 600 ezer forintot visz haza egy szakmunkás, csak az a baj, hogy vannak köztük, akik még mindig úgy dolgoznak, mintha továbbra is 100 ezer forintot keresnének. Van viszont sok képzetlen és frissen betanított munkás, és sok a műszaki probléma, ugyanakkor a hibák kijavítása időigényes. A régészeti ásatásokkal is elment jó pár hónap, előkerült viszont egy páratlan kelta lelet. Mi pedig a kényszerpihenő alatt módosítottuk a terveket. A belső átalakítások mellett kértünk két óriáscsúszdát, és bekerült egy újabb kertrész is a tervbe. Mivel 2016-ban szerződtünk, és 2017 januárjában indult a munka, már újra kellett árazni a legtöbb tételt. Végül úgy tűnik, talán sikerül a tervezettnél „csak” 13,5 százalékkal több pénzből megépíttetni a csillaghegyi strand mellé a tizenkét medencés új komplexumot. Ez lesz a harmadik legnagyobb fürdőnk. Néhány héten belül megnyitjuk, két lépcsőben.
Óriási beruházás ez, vajon meddig lehet még tovább szeletelni a piaci tortát?
Azt tapasztaltuk, hogy ha új fürdőt nyitunk, nem ugyanazt a tortát szeleteljük újra, hanem mindig egy nagyobbat. Egy új fürdővel rendre új vendégkör is belép a piacra, vagyis láthatóan új vásárlóerőt gerjeszt minden beruházás. Erre a Paskál az eklatáns példa, ahova olyanok is eljárnak, akik előtte sosem jártak fürdőbe. A kibővített Rudas sem vett el a Gellérttől vendégeket. A fejlesztés utáni évben a Rudas forgalma hatvan százalékkal nőtt, a Gellérté pedig húsz százalékkal.
A teljes interjú a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.