Csupa jó hírrel szolgált harmadik negyedévéről a Netflix. A világ legnagyobb fizetős videoszolgáltatója hétmillióval 137 milliósra tudta növelni előfizetőinek számát, miközben a Refinitiv konszenzusa 5,2 millióról szólt. A cég a második negyedévi gyorsjelentését követő brutális, 12 százalékos árfolyamesést épp azért szenvedte el, mert az előfizetői tábor csalódást keltő bővüléséről adott számot, egyben jelezte, hogy ügyféltoborzásban konzervatívabb forgatókönyvvel készül a következő negyedévekben.
Most úgy látszik, alaposan túlteljesítette a várakozásokat, mert az új gyorsjelentésre 14 százalékos erősödéssel reagált az árfolyam, amely az idén már 78 százalékot emelkedett.
A piaci telítődés jeleit mutató Egyesült Államokban 1,1, nemzetközi téren pedig 5,9 millióval több fizető ügyfelet tudtak megnyerni maguknak. A piaci konszenzus 674 ezer amerikai és 4,5 millió határon túli előfizetőről szólt. A folyó negyedévben a Netflix 1,8, illetve 7,6 milliós pluszt remél előfizetői körében.
A tisztánlátás elősegítésére és a túlfűtött várakozások leszerelésére a vállalat úgy döntött, hogy az árfolyam mozgatásában kulcsfontosságú adatot szűrten adja közre a következő negyedévtől.
A változtatás lényege, hogy a Netflix ingyenes, 30 napos próbaverziójára regisztráló nézőket figyelmen kívül hagyják a számításokban, közülük csak azok jelennek meg a záróadatban, akik az egy hónap leteltével valódi előfizetőkké válnak. A próbaidősök száma volatilisan mozgott, erősen torzította a statisztikát.
A transzparenciát szolgálja, hogy a költségek elszámolásánál is változtatnak: az általános és adminisztratív kiadásokat, illetve a tartalomgyártáshoz kötődő költségeket elhatárolják egymástól, így a befektető valós képet kaphat majd arról, hányan és mennyi pénzért működtetik a streamszolgáltatót, vesznek részt a produkciós tevékenységben. Márpedig minél kisebb a vízfej, annál hatékonyabb a cég üzemeltetése.
A tartalomgyártásra, azaz a saját filmek, sorozatok és show-műsorok készítésére irdatlan összeget, nyolcmilliárd dollárt költenek az idén, sőt, a Moody’s már kilencmilliárdos összegről tud. A negyedévben 676 órányi saját műsort gyártottak le, majd másfélszeresét az egy évvel korábbinak. A nézőszám mellett ez a másik kiemelten kezelt terület, mivel az online videoszolgáltatások piacán vége felé közeledik a közösködés, és minden szolgáltatónak döntően a saját tartalmára támaszkodva kell összeállítania a kínálatát.
A Walt Disney jövőre saját, új alapítású szolgáltatójához viszi a filmjeit, az AT&T és a Time Warner egyesülésével vélhetően utóbbi filmjei sem lesznek másutt hozzáférhetők. Erősíteni akar a Walmart is, amely a Vudu nevű streamszolgáltatója felfuttatását tervezi. Meg kell még említeni a viharos gyorsasággal feljövő Amazont is, ahol a pénz nem számít, ha ígéretes fejlesztésekről van szó.
Ahogy a Netflixnél sem, igaz, náluk kötvénykibocsátásokból szereznek pénzt a beruházásokhoz és a filmkészítéshez, de ez és a cég eladósodottsági mutatójának folyamatos emelkedése nem aggasztja a részvényeseket, amíg tartani tudják a dinamikus bővülési tempót.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.