A múlt év első kilenc hónapjában a magyarországi mobiltelefon-tulajdonosok 18,3 milliárd forintért vásároltak terméket és szolgáltatást telefonjukon keresztül. Mindez azt jelenti, hogy a hazai mobiltársaságok erős hitelpiaci szereplőnek is számítanak, még akkor is, ha az általuk biztosított hitelkeret nagysága a 342,7 milliárd forintos 2018-as első kilenc havi személyihitel-folyósításnak mindössze 5,3 százalékát teszi ki.
A mobilegyenleg terhére vásárolt termékek és szolgáltatások között azokat a nem távközlési célú (nem a telefonhasználattal, üzenetküldéssel és internettel kapcsolatos) összegeket tartja nyilván a Magyar Nemzeti Bank (MNB), amelyeket a jellemzően havidíjas ügyfelek a számukra a szolgáltatójuk által fenntartott havi keret terhére költenek el. Ezen összeget a következő havi távközlési számlán vonja le a szolgáltató.
E körbe éppúgy beletartoznak a csengőhangok, mint a mobiltelefonnal fizetett parkolási vagy autópálya-díjak, vagy a mobiltelefonos lottóvásárlás. Fontos, hogy ez a fizetési mód nem azonos a mobilfizetéssel, amelynél a telefon csak az eszköze a virtualizált bankkártyával történő fizetésnek.
Az MNB nyilvántartása szerint 2018 első háromnegyed évében a mobiltulajdonosok ily módon 12,7 százalékkal költöttek többet, mint az előző év hasonló időszakában. Öt évre visszatekintve a tavalyi volt a legnagyobb bővülés, a 2013-as első kilenc havi érték még csak 11,1 milliárd forint volt. Meglepő viszont, hogy miközben a mobiltelefonos vásárlások összege dinamikusan növekszik, a tranzakciók száma hektikusan változott az elmúlt években:
tavaly szeptemberig például 35,7 millió vásárlást regisztráltak, 12 százalékkal kevesebbet, mint 2017 hasonló időszakában. Emiatt az egy mobiltelefonos fizetésre jutó átlagérték 27 százalékkal 513 forintra ugrott.
A mobilos fizetéseken belül markánsan két nagy csoport „harcát” figyelhetjük meg: a mobiltelefonnal közvetlenül összefüggő, például csengőhangvásárlások, illetve az egyenleg terhére fizetett szolgáltatások (ilyen a parkolás) versenye az elmúlt évben lényegében eldőlt: míg 2013-ban a tranzakcióknak több mint a kétharmadát tette ki a telefont okosító vásárlások aránya, tavaly már csak 26,5 százalékát, miközben 2017-ről 2018-ra 16 százalékkal zuhant a szegmens részaránya.
A mobillal kezdeményezett fizetési tranzakciók csaknem 70 százalékában már valamilyen közvetített szolgáltatást vásárolunk. A mobiltelefon-egyenleg terhére elköltött összeg azonban nem változott ilyen drasztikusan:
a közvetített szolgáltatások részaránya a 2013-as 70,75 százalékról csak 78,5 százalékra nőtt, miközben a mobilhoz köthető vásárlásoké a teljes elköltött pénz 23,3 százalékáról 15,6 százalékra esett.
Az első ránézésre furcsa helyzet nyitja az, hogy parkolásra és matricavásárlásra a kezdetektől többször annyit költenek az ügyfelek, mint csengőhangra, amelynek a díja már egy óra parkolásra sem lenne elég a főváros frekventáltabb körzeteiben.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.