Idén tavaszig mintegy félezer engedélyköteles e-töltőt helyeztek üzembe az országban több mint 800 töltőponttal, jövőre továbbiak telepítésére számíthatnak az elektromos autók használói.
További cél, hogy 2025-re az e-autók otthoni töltését szabályozási szempontból ugyanúgy tekintsék, mint az egyéb fogyasztói berendezéseket, nem kellene hozzá speciális engedély sem.
Az e-töltők a háztartások, a társasházak és a parkolóházak alapvető kellékei lesznek, több kiegészítő kényelmi szolgáltatást is kínálhatnak az okosépületek részeiként.
Egyelőre azonban több százezer forintos többletköltséggel kell számolnia annak, aki e-töltő kiépítésével tervezi megvásárolni parkolóhelyét valamelyik budapesti lakásfejlesztő cégtől.
A Világgazdaság által megkérdezett piacvezető társaságok az e-töltővel felszerelt gépkocsibeállókat nettó 300–800 ezer forintos felárral értékesítik, ez tartalmazza a zárható töltő kiépítését fogyasztásmérővel, a hálózat bővítési díját és az elektromos rendszer bővítési költségeit is.
A tetemes költség egyik összetevője, hogy folyamatosan magas terhelhetőséget bíró kábelekre van szükség, amelyek nem melegszenek túl, és biztonságosan tölthető róluk az autó.
A költséget növeli az elektromoshálózat-fejlesztési hozzájárulás 115 ezer forint plusz áfás díja, amelyet minden egyes 7,2 kilowattos töltő után meg kell fizetni. Ennek eltörlése számottevően segítené az e-töltők nagyobb arányú penetrációját – vélekednek egybehangzóan a lakóingatlan-fejlesztő társaságok illetékesei. Az elektromos autózás elterjesztéséhez a Jedlik Ányos-terv 2.0 egyik javaslata is igyekszik hozzájárulni, eszerint meg kell vizsgálni a társaságiadó-kedvezmény kiszélesítésének lehetőségét is az e-töltő-telepítési kedv élénkítésére.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.