Mintegy 630 milliárd forintos forgalmat ért el tavaly a magyar piacon a csomagolóipar, ez 9 százalékos növekedés a 2017-es bázisévhez képest – erről Nagy Miklós, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) főtitkára nyilatkozott a Világgazdaságnak, szerinte az ágazati volumen a hazai GDP nagyjából 1,7 százalékát adja. A szervezet által vezetett statisztika öt különböző csomagolóanyag alakulását rögzíti: a papír és a műanyag mellett a fémét, az üvegét és a fáét. Előbbi kettő értékbeli részesedése fej fej mellett halad, 240 milliárd forintra tehető, az utóbbi három pedig egy 150 milliárdos tortaszeleten osztozkodik. Nagy Miklós úgy vélekedik, hogy a szektor teljesítménye évről évre gyarapodik a 2008–2009-es válságidőszak óta,
az általuk tömörített 65 vállalattól jellemzően arról érkezik visszajelzés, hogy folyamatos a leterheltségük.
A főtitkár a csomagolóipar által előállított mennyiség kapcsán azt mondta, hogy az a termékdíjas bevallások alapján kalkulálható. Eszerint 2018-ban 1,1-1,3 millió tonna csomagolási hulladék keletkezett, ez mintegy 5 százalékos emelkedés az egy évvel korábbi hasonló adathoz képest. Az, hogy az értékbeli és a mennyiségi növekedés üteme nem azonos, azzal magyarázható, hogy mivel a termékdíjak megállapítása tömegalapú, a csomagolóipar a megrendelői igények kielégítésére egyre könnyebb, de változatlan áruvédelmi képességgel rendelkező termékeket állít elő.
Erre a trendre az ágazat egy bizonyos határig képes reagálni, például a fém konzervdoboz vastagsága most 0,8 milliméter, a másfél literes PET-palack súlya pedig 20 gramm körül mozog
– jegyezte meg.
Az egyre könnyebb csomagolások ugyanakkor számottevő műszaki fejlesztést is igényelnek, amelyek bekerülése megjelenik a csomagolószerek árában is.
Az idei féléves számokra vonatkozóan a CSAOSZ még nem tudott részleteket közölni, de a sokéves tapasztalat szerint az első hat hónap erős periódus az iparágban.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.