Az állandó béren kívüli juttatások közül a mobiltelefon és a képzési lehetőségek biztosítása után az étkezési támogatás a legnépszerűbb – derül ki a legnagyobb magyar állásportál friss kutatásából. Továbbra is optimisták a cégvezetők, legtöbbjük növekedéssel, vagy legalábbis stabilitással számol a munkavállalók létszámát illetően.
A Profession.hu által megkérdezett cégeknél a 2019-re tervezett 9,1 százalékos fizetésemeléshez képest átlagosan csak 8,3 százalékkal növelték a munkavállalók keresetét. A dolgozók egyharmada ráadásul még semmilyen emelést nem kapott eddig.
Jó hír viszont, hogy idén 13. havi fizetést (28 százalék), bónuszt (56 százalék) és prémiumot (37 százalék) is több helyen terveznek osztani, mint tavaly. 2020-ra a vállalkozások átlagosan 8,2 százalékos bérnövekedéssel terveznek.
A legnépszerűbb béren kívüli juttatás a mobiltelefon, a válaszadók 60 százaléka adja ezt alkalmazottainak. A válaszadók 40 százalékánál jellemzőek a továbbképzések, tréningek. A béren kívüli juttatások képzeletbeli harmadik helyezettje az étkezési támogatás, amely a cégek több mint negyedénél jellemző.
Az elmúlt két évben átlagosan nőtt a cégeknél tapasztalható fluktuáció aránya, azaz többen hagyják el a munkájukat, mint az előző években. Szakértők szerint az itthon megfigyelhető szint még mindig az „egészséges” kategóriába esik, ahol az új dolgozók belépése a működés előnyére szolgál.
A megkérdezett vállalatoknál még mindig magasnak találják azoknak a jelentkezőknek az arányát, akik nem megfelelő tudással, vagy tapasztalattal küldik el az önéletrajzukat egy pozícióra.
Ez az érték viszont folyamatosan csökken, míg 2017-ben még 82 százalékuk emelte ki ezt a tényezőt, idén már csak 75 százalék említette.
A céges döntéshozók szerint egyre több jelentkező kér aránytalanul magas fizetést. Két évvel ezelőtt még csak 38 százalékuknál jelentett ez problémát, jelenleg 68 százalékuk találkozik a jelenséggel. A radikális változást részben a növekedő munkaerőhiány okozza.
A cégek 82 százaléka azzal számol, hogy 2020-ban növekedni fog a személyi állománya, vagy legalábbis megtartják a mostani létszámot. A derűs várakozások ellenére sok helyen nincs dedikált személy, vagy csapat a toborzásra és még több esetben hiányzik a tudatos tervezés.
A kutatásban résztvevő cégek 45 százalékánál dolgozik HR csapat, de csak 28 százalékuk rendelkezik emberi erőforrás stratégiával. Bíztató jel, hogy a maradék vállalkozások negyede tervezi, hogy bevezeti az ilyen szintű tervezést. Rögzített toborzási és kiválasztási folyamat több mint felüknél működik és további 18 százalékuk tervezi létrehozni azt. A tudatos bérpolitika 2 évvel ezelőtt a munkáltatók háromnegyedénél volt megfigyelhető, 2019-re azonban 65 százalékra csökkent ez az érték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.