Mintegy 8,3 milliárd forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki tavaly a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a magyarországi piac szereplőire – közölte a hivatal a Világgazdaság megkeresésére. Az összeg csaknem 50 százalékkal haladja meg a 2018-as, 5,6 milliárd forinthoz közeli adatot, és az elmúlt öt év legmagasabb értékének számít. A növekedésben nagy szerepe volt az év végi bírságolási hajrának, hiszen decemberben a GVH négyszer is milliárdos retorziót vetett ki.
A büntetések mértéke alapján 2019-ben a fogyasztóvédelmi ügyek voltak túlsúlyban. A legnagyobb bírságot a Telenor Magyarországnak kell fizetnie: a távközlési társaságnak 1,8 milliárd forintjába került a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlata.
Igaz, a cég nem fogadta el a határozatot, és közigazgatási pert helyezett kilátásba.
Hasonló tárgyban rótt ki a GVH 1,2 milliárd forintot a Facebookra is. A második legnagyobb, 1,6 milliárd forintos szankcióval egy kartellt sújtott a versenyfelügyelet, bár ez a tétel hét vállalkozás között oszlik meg.
A GVH által beszedett bírságok egésze a központi költségvetésbe kerül. Mivel a versenyhivatal a vonatkozó előírások értelmében az állami követelésekről és azok teljesüléséről vezet folyamatos nyilvántartást, nem az éves összesítésű adatokról, nincs arról kimutatása, hogy a 2019-ben kiszabott büntetésekből mennyi folyt már be.
Van viszont statisztikája a befizetések éves alakulásáról: eszerint tavaly 4,36 milliárd, tavalyelőtt 6,65 milliárd, 2017-ben pedig 3,24 milliárd forint érkezett a GVH számlájára.
A hatóság nemcsak beszed bírságokat, hanem adott esetben vissza is fizeti őket, hiszen az elmarasztalt vállalkozások többször bíróság előtt megtámadják a versenytanács határozatait, gyakran sikerrel. A 2019-es döntésekből eddig 21-gyel szemben indult közigazgatási per, 2018-ban 26 ellen.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatják
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.