A Nanushka növekvő globális sikere lehetővé tette a márka számára, hogy minden eddiginél jobban fókuszáljon és fektessen a fenntarthatóságba. A budapesti székhelyű márka lenyűgöző növekedési ütemet produkált, és egy 1 millió eurós cégből 28 millió eurós (közel 10 milliárd forintos) vállalattá nőtte ki magát – írják közleményükben.
A The Financial Times 2020 listája szerint Európa ezer leggyorsabban növekvő vállalata közé tartozik.
A vállalat fejlődésével párhuzamosan a fenntarthatóság terén is fejlődik, melynek eredményeként elkészült a Nanushka első fenntarthatósági jelentése.
Kötelességünknek érezzük, hogy transzparensek legyünk a működésünket, anyaghasználatunkat és a folyamatainkat illetően.
- írja Baldaszti Péter, alapító & CEO és Sándor Szandra, alapító & Creative Director.
A Nanushka alapítója és kreatív igazgatója, Sándor Szandra számára mindig is alapvető fontosságú volt, hogy fenntartható vállalkozást építsen. A Nanushka Fenntarthatósági Csapatának megalakításával ez a szándék beépült a márka stratégiájába, átfogóbb fenntarthatósági stratégiát hoztak létre és önálló költségvetést különítettek el a fenntartható kezdeményezésekre 2019-ben.
A 360 fokos megközelítésével a cég a Körkörösség, a Közösség és a Környezet különböző, ám szorosan összefüggő pilléreire fókuszál, miközben folyamatosan javítja átláthatóságát cégen belül és azon kívül is. Ennek a folyamatnak az átláthatóvá és egyben mérhetővé tétele érdekében a Nanushka a Deloitte-tal együttműködésben mérte fel környezeti és társadalmi hatásait az ellátási lánc egészére és 2019-re vonatkozóan, saját működéséről és hazai gyártópartnereitől összegyűjtött adatokkal.
A Nanushka már eddig is folyamatosan növelte a tanúsítottan fenntartható anyagok arányát a kollekcióiban és ezt továbbra is folytatja, mindaddig, amíg el nem éri a 2025-re kitűzött célját, a 100 százalékban fenntartható forrásból származó, tanúsítvánnyal rendelkező anyagbeszerzést.
Jelenleg a férfi ruházati kollekcióban 47 százalék, a női ruházati kollekcióban 48 százalék ez az arány, a 2020 tavasz-nyári 5 százalék, illetve 35 százalékos számokhoz képest. A nyersanyagok kitermelése és a felhasznált anyagok előállítása okozza a legnagyobb környezeti hatást a termékek előállítási láncában; épp ezért az anyagbeszerzés kulcsfontosságú terület fenntarthatósági szempontból. A Fenntarthatósági Csapat szoros együttműködésben dolgozik a tervezési, fejlesztési és beszerzési részlegekkel annak biztosítása érdekében, hogy a fenntarthatóság immár döntő tényező legyen a mindenkori kollekciókban használt anyagok és gyártási módszerek kiválasztásában is.
A Nanushka 4800 facsemete telepítését vállalta, hogy ezzel semlegesítse a 2019-céges utazások által eredményezett légszennyezését, ebből 500-at a cég munkatársai ültettek el 2020 novemberében.
Az elültetett fák emellett hozzájárulnak egy észak-magyarországi, természetileg elértéktelenedett terület ökológiai értékének helyreállításához is.
A 2019-es szén-dioxid-kibocsátás mérése az ellátási lánc egészére vonatkozóan megalapozta a Nanushka további útját a szén-dioxid kibocsátás csökkentés és a további káros hatások ellensúlyozására irányuló fellépésében. A körkörösség a Nanushka fenntarthatósági stratégiájának egyik fő pillére. A márka 2018 óta tagja és résztvevője az Ellen MacArthur Make Fashion Circular programnak, szerepet és részt vállalva a szervezet műhelymunkáiban a körkörös termelés és fogyasztás irányelveinek meghatározásában.
Az újrahasznosított anyagok hányadának növelése mellett a Nanushka leltárt készített a használaton kívüli anyagairól, hogy támogassa a tervezőket abban, hogy a következő kollekciókban többet készíthessenek kevesebből. Ez a leltár emellett a kisebb mennyiségben rendelkezésre álló, használaton kívüli anyag kulturális és edukációs célú adományozásában is segítséget jelent, így támogatva például Magyarországon a Zöld Színház mozgalmat és több divattervezést oktató intézményt.
Egyéb körkörösséget célzó kezdeményezés például a RePack, egy visszaküldhető és újrahasználható csomagolási megoldás, amely az online vásárlásnál 2020 óta igénybe vehető; együttműködés a TheRealReal kezdeményezéssel, támogatva a secondhand vásárlást a termékek élettartamának és körforgásának meghosszabbítása céljából; professzionalizált javító és átalakító szolgáltatás bevezetése a kiskereskedelmi üzletek mindegyikében; illetve együttműködések keretében megvalósuló termékkölcsönző programok, például a RentTheRunway, vagy a HURR céggel – ez utóbbi Decemberben indul.
A legutóbbi pilot projekt keretében a Nanushka digitális identitással ellátott termékeket jelentetett meg az Eon-nal, a vezető digitális identitás platformmal együttműködésben, a körkörös gazdaság digitális átalakulásának elősegítése érdekében.
A Nanushka társadalmi kezdeményezései egy átláthatóbb ellátási lánc létrehozását, a helyi közösségek támogatását, valamint a Nanushka csapattagok jólétének és személyes fejlődésének támogatását foglalják magukban. A márka átfogóbb beszállítói etikai kódexet dolgozott ki, és 2019-ben a gyártóinak 83 százalékát látogatta meg. Ugyanebben az évben, a cég szezonális munkalehetőségeket biztosított kihívásokkal küzdő vidéki térségben élők számára a most is folyamatban lévő Noha x Nanushka együttműködés keretében, betanítva és a szükséges eszközökkel felszerelve egy kis falu női közösségének tagjait kerámia kiegészítők és díszítőelemek gyártására.
A diverzitás és inkluzivitás a Nanushka értékrendjének szerves részét képezik, a Nanushka Design for Life mentori programjának 2020-as elindításával a fekete, ázsiai és kisebbségi etnikai közösségek fiatal divat tehetségeit kívánja támogatni a design csapatban megpályázható fizetett szakmai gyakorlatokkal.
Ugyan mérföldkő volt a márka életében, a 2019-es év csak a kezdete a Nanushka fenntarthatósági fejlődésének. A márka elkötelezett, hogy éves jelentést készítsen a területről, és a fenntarthatósági akciók folyton bővülő palettájáról. A Nanushka törekvése, hogy fejlessze folyamatait a Föld és lakói érdekében, és annak reményében, hogy más márkákat és a vásárlókat is ösztönözi a fenntartható jövő közös építésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.