A vártnál is szebb eredményekkel állt elő a kirobbanó terjeszkedésben lévő lengyel e-kereskedelmi platform, az Allegro, ami megerősíti, hogy az olyan nemzetközi óriásoknak, mint az Amazon, nagyon kemény versenytársakkal kell szembenézniük, ha meg akarják hódítani a közép-európai piacokat is.
Az Allegro, amelynek papírja az októberi bevezetéskor egy csapásra a varsói tőzsde legnagyobb összértékű részvénye lett, 514 millió zloty (41 milliárd forint) EBITDA profitot ért el a negyedik negyedévben, a Reuters 478 milliós elemzői konszenzusával szemben.
A cég az idén 15 százalék körüli EBITDA-növekedésre számít, a nettó árbevételében pedig majdnem harminc százalékra.
Az Amazon, amely eddig Németországból szolgálta ki a régiót, kedden indította el lengyel weboldalát.
De már elegendő időt adott a helyi versenytársnak, hogy megtalálja az utat a vásárlók pénztárcája felé, kihasználva azt is, hogy a járvány fellendítette az internetes kiskereskedelmet, és a pozícióit várhatóan képes is lesz megőrizni.
A majdnem 40 milliós országban az Allegrónak havonta 20 millió vásárlója van.
A multik eddig a sokkal nagyobb piacokra koncentráltak: a lengyel e-kereskedelmi piac értéke az Euromonitor becslése szerint 16 milliárd, a csehé hatmilliárd euró, a német ezermilliárddal és a brit 700 milliárddal szemben. A helyi szereplők azonban nagyon gyors növekedést fölözhetnek le: Lengyelországban például tavaly 42 százalékot.
Ez akkor is ígéretessé teszi a 20 éve egy poznani garázsból indult Allegro papírjait, ha a tőzsdei bevezetés óta a lelkesedés alábbhagyott, és a 95 zlotyt közelítő októberi csúcs után a részvény csütörtökön 65 zloty körül kereskedett, több, mint két százalékot gyengülve, mert a piac még optimistább előrejelzéseket várt a cégtől. A cég már a világ 13. legnépszerűbb e-kereskedője, bár a havi 200 millió látogató, ahol most tart a platform, eltörpül az Amazon 4,5 és az eBay 1,4 milliárdja mellett.
A lengyel piacon azonban 33 százalék a részesedése, szemben a kínai AliExpress 3,6 és az amerikai Amazon 1,3 százalékával.
A helyismeret később is sokat jelenthet, amit illusztrál, hogy az Amazon októberi svédországi bemutatkozását félrefordítási hibák sorozata kísérte, és összecserélték a svéd zászlót az argentinnal. A közép-európai szereplők erejét demonstrálta a fele részben az Allegrót és kereskedő ügyfeleit kiszolgáló lengyel InPost 2,8 milliárd eurós januári amszterdami elsődleges részvénykibocsátása és tőzsdei bevezetése is. A Szlovákiában, Magyarországon és Nyugat-Európában is jelen lévő cseh e-kereskedő és csomagküldő Alza szintén gyors expanzióra készül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.