BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiába fizet jól, már nem olyan vonzó a pilótakarrier

A járvány miatt sok pilóta hagyta el a pályát vagy vonult nyugdíjba, ezért a turizmus újraindulásával globális pilótahiány alakulhat ki, ez azonban kedvező helyzetet teremthet azoknak, akik éppen most tanulnak pilótának.

A járvány a pilótaképző intézményeknek is nehézséget okoz, a légi forgalom és a turizmus visszaesése csökkenti a szakma vonzerejét, ráadásul a határok lezárása miatt is kevesebb diák vesz részt az oktatásban.

Az országhatárok lezárása és a kötelező távolságtartás miatt online zajlik a képzésünk tantermi része. A kialakult helyzethez képest szép számmal érkeztek hozzánk diákok, jelenleg 160-an vesznek részt a képzéseinken, de tavaly még így is 30 százalékos volt a visszaesés

– mondta a Világgazdaságnak Bánki Róbert, az Airwin Aviator School igazgatója.

Fotó: Adrien Nowak / AFP

Hasonló tendenciákról számolt be Lezsovits Marcell, a Cavok Aviation igazgatója is: főleg a járvány és a lezárások miatti félelem miatt vesznek részt a korábbinál kevesebben a képzésben. A légitársaságok leépítenek, a kezdő pilóták világszerte nehezen helyezkednek el.

Az utazások az előrejelzések szerint 2022-re állhatnak helyre, vagyis akik most kezdik a képzést, már újból emelkedő iparágra számíthatnak, mire végeznek.

Igaz, a fellendülés nem lesz egységes világszerte, ez nagyban függ a szabadidős célú utazások indulásától.

Az elmúlt másfél évben sok pilóta esett ki a repülésből, más hivatás után néztek vagy idő előtt nyugdíjba vonultak, a képzések pedig nem haladtak a szokott szinten

– emelte ki a Cavok Aviation igazgatója.

A hazai frissen végzettek általában először kisebb cégeknél, fapados légitársaságoknál helyezkednek el, és csaknem nettó 900 ezer forint kezdő fizetésre számíthatnak. A pályakezdők többek között a Ryanairnél, a Wizz Airnél vagy a Travel Service-nél indíthatják el karrierjüket. Mások inkább business jeteknél és kisebb cégeknél helyezkednek el, vagy kisgépes oktatók lesznek.

Most még nincs pilótahiány, de a légi közlekedés újraindulásával ismét több pilótára lesz szükség.

A nemzetközi előrejelzések szerint a következő tíz évben 150 ezer pilóta megy nyugdíjba, és mintegy 215 ezer új kapitányra lesz szükség. Az új kapitányok jellemzően a meglévő első tisztek közül kerülnek ki, ennek következtében első tiszti pozíciók üresednek majd meg, kiváló lehetőséghez juttatva a pályájuk elején lévő pilótákat Bánki Róbert szerint. Mint hozzátette, 2018-ban világszerte több tízezer pilóta hiányzott, és súlyos aggodalomra adott okot, hogy a tapasztalt pilóták nagy része a kötelező nyugdíjkorhatár közelében volt. A járvány hatására hirtelen megszűnt a pilótahiány, és többletbe fordult át, így sokan vesztették el az állásukat.

Rengeteg pilótát küldtek fizetés nélküli szabadságra, többen nyugdíjba vonultak, és voltak, akik teljesen új vállalkozásba kezdtek. Ez mind közrejátszik majd abban, hogy a légi közlekedés fellendülésekor meg fog ugrani a pilótanövendékek iránti kereslet

– hangsúlyozta.

A Világgazdaság által sorra vett légitársaságok közül csak a Wizz Airnél van pilótafelvétel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.