BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína potenciális kémközpontként kezeli a Teslát

A járművektől kapott adatok nélkülözhetetlenek az önvezető autózás fejlesztéséhez, ám személyiségvédelmi és biztonsági okokból kezelésük számos problémát vet fel.

Az egyre intelligensebb gépjárművek mozgása során szolgáltatott adatok tárolását és felhasználását szigorúan szabályozzák Kínában, a világ legnagyobb autópiacán, attól tartva, hogy az illetéktelen kézbe kerülő adatok sérthetik a nemzetbiztonságot.

Az adatok külföldre továbbítását kategorikusan megtiltó kiberbiztonsági törvényt ugyan már 2017-ben meghozták, csakhogy akkor nem futkározott ennyi okosautó az utakon.

Az autógyártók számára a helyi adattárolási kötelezettséget előíró, társadalmi egyeztetés alatt lévő törvényjavaslat arról is rendelkezik, hogy a cégeknek ezentúl a tulajdonos beleegyezését is ki kell kérniük az adatok felhasználáshoz.

Az hamar kiderült, hogy

Kína a vezetést és tájékozódást segítő szenzorokkal, kamerákkal teletömött és az információk tömegét közvetlenül a felhőbe továbbító Teslákat potenciális guruló kémközpontokként kezeli.

Olyannyira, hogy a Reuters információi szerint Pekingben és Sanghajban

a napokban előírták tisztviselőknek, hogy Teslájukkal a kormányzati objektumoktól csak bizonyos távolságra parkolhatnak le, ahol az autó kandi kamerái nem közvetíthetnek róluk és a munkahelyükről érzékeny információkat.

Teslával katonai komplexumok közelébe sem érdemes menni, onnan március óta kategorikusan ki vannak tiltva. Az amerikai elektromosautó-gyártó rögtön kapitulált is, bejelentette, hogy a helyben értékesített autóitól származó adatokat egy helyi adatközpontban, izoláltan fogja tárolni. Ehhez bőven kell majd memória, hiszen a sanghaji Gigafactoryja alapvetően a kínai piacra termel évi 450 ezer darabos kapacitással. Nem véletlen, hogy a hatóságok elsőként a Teslát találták meg, és már vizsgálatot is indítottak adattárolási és adatkezelési gyakorlatának feltérképezésére.

Fotó: Artur Widak/NurPhoto/AFP

Az adatexport-tilalom mögött az a hátsó szándék is meghúzódik, hogy akkor talán érdemesebb a külföldi gyártóknak Kínába vinniük a kutatás-fejlesztést.

A járművektől kapott adatok nélkülözhetetlenek az önvezető autózás technológiájának fejlesztéséhez, ám személyiségvédelmi és biztonsági okokból kezelésük számos problémát vet fel, s azt például Kína el akarja érni, hogy egyetlen információmorzsa se kerülhessen a határain kívülre.

Teszi ezt akkor, amikor épp azon dolgozik, hogy mesterséges intelligencia segítségével, mimika alapján tudja azonosítani a kamerák kereszttüzében mozgó embereket.

A többi autógyártó is sorra jelzi, hogy betartja a szabályokat. A Ford már tavaly felállította saját adatközpontját, a BMW több kínai tárhelyszolgáltatónál tárolja az adatait, a Daimler cégen belül teszi ugyanezt. A General Motors és a Toyota nem nyilatkozott a Reutersnek az adattárolási módszeréről, a Nissan és a Stellantis annyit jelzett, hogy tiszteli a törvényeket, a Hyundai és a Honda pedig még ennyit sem reagált a hírügynökség körkérdésére.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.