Az egyre intelligensebb gépjárművek mozgása során szolgáltatott adatok tárolását és felhasználását szigorúan szabályozzák Kínában, a világ legnagyobb autópiacán, attól tartva, hogy az illetéktelen kézbe kerülő adatok sérthetik a nemzetbiztonságot.
Az adatok külföldre továbbítását kategorikusan megtiltó kiberbiztonsági törvényt ugyan már 2017-ben meghozták, csakhogy akkor nem futkározott ennyi okosautó az utakon.
Az autógyártók számára a helyi adattárolási kötelezettséget előíró, társadalmi egyeztetés alatt lévő törvényjavaslat arról is rendelkezik, hogy a cégeknek ezentúl a tulajdonos beleegyezését is ki kell kérniük az adatok felhasználáshoz.
Az hamar kiderült, hogy
Kína a vezetést és tájékozódást segítő szenzorokkal, kamerákkal teletömött és az információk tömegét közvetlenül a felhőbe továbbító Teslákat potenciális guruló kémközpontokként kezeli.
Olyannyira, hogy a Reuters információi szerint Pekingben és Sanghajban
a napokban előírták tisztviselőknek, hogy Teslájukkal a kormányzati objektumoktól csak bizonyos távolságra parkolhatnak le, ahol az autó kandi kamerái nem közvetíthetnek róluk és a munkahelyükről érzékeny információkat.
Teslával katonai komplexumok közelébe sem érdemes menni, onnan március óta kategorikusan ki vannak tiltva. Az amerikai elektromosautó-gyártó rögtön kapitulált is, bejelentette, hogy a helyben értékesített autóitól származó adatokat egy helyi adatközpontban, izoláltan fogja tárolni. Ehhez bőven kell majd memória, hiszen a sanghaji Gigafactoryja alapvetően a kínai piacra termel évi 450 ezer darabos kapacitással. Nem véletlen, hogy a hatóságok elsőként a Teslát találták meg, és már vizsgálatot is indítottak adattárolási és adatkezelési gyakorlatának feltérképezésére.
Az adatexport-tilalom mögött az a hátsó szándék is meghúzódik, hogy akkor talán érdemesebb a külföldi gyártóknak Kínába vinniük a kutatás-fejlesztést.
A járművektől kapott adatok nélkülözhetetlenek az önvezető autózás technológiájának fejlesztéséhez, ám személyiségvédelmi és biztonsági okokból kezelésük számos problémát vet fel, s azt például Kína el akarja érni, hogy egyetlen információmorzsa se kerülhessen a határain kívülre.
Teszi ezt akkor, amikor épp azon dolgozik, hogy mesterséges intelligencia segítségével, mimika alapján tudja azonosítani a kamerák kereszttüzében mozgó embereket.
A többi autógyártó is sorra jelzi, hogy betartja a szabályokat. A Ford már tavaly felállította saját adatközpontját, a BMW több kínai tárhelyszolgáltatónál tárolja az adatait, a Daimler cégen belül teszi ugyanezt. A General Motors és a Toyota nem nyilatkozott a Reutersnek az adattárolási módszeréről, a Nissan és a Stellantis annyit jelzett, hogy tiszteli a törvényeket, a Hyundai és a Honda pedig még ennyit sem reagált a hírügynökség körkérdésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.