Nem lehetséges - ezt írja a Frankfurti Közlekedési Vállalat (VGF) a saját honlapján az R-wagen típusú villamosainak utólagos klimatizálásáról.
A kérdés hosszú ideje téma a nyolcászezres hesseni város utazóközönségének körében, mivel a VGF villamosparkjának csak kétharmadán van légkondi. A maradék egyharmadba tartozik a Duewag-Siemen 1993 és 1997 között gyártott R-szériája is, amelynek 38 darabos flottájából 35-öt a főváros most megvásárolna. A járművek két ütemben érkezhetnek: 2021-22-ben 15 darab R1-es, 2025-26-ban pedig 20 darab R2-es modell. Egy prototípust az idei utolsó negyedévében leszállíthatnak a németek.
Az ügyletről szóló határozatot június közepén fogadta el Karácsony Gergely főpolgármester, a beszerzéshez mintegy 7,7 milliárd forintot biztosított. A Tüttő Kata főpolgármester-helyettes által jegyzett kapcsolódó javaslat csupán érintőlegesen tér ki a csaknem harminc éves járművek klimatizáltságára: elismeri, hogy a járművek nem rendelkeznek utastéri klímaberendezéssel, de azt állítja, hogy "a BKV jelenlegi műszaki ismeretei alapján ennek beépítése lehetséges".
Csakhogy a VGF által a témában készített részletes, 2017 nyarán publikált, az utasoknak szóló tájékoztatás ennek homlokegyenest ellentmond.
A frankfurti társaság alapvetően két okot jelölt meg, miért nem szerelhetők fel légkondival az R-wagenek. Az egyik, hogy
a villamosok tetejének statikai adottságai nem alkalmasak arra, hogy ilyen súlyos gépegységeket telepítsenek rá.
Ezek össztömege ugyanis akár a másfél tonnát is elérheti, amit nem bírna el a vázszerkezet. (Erről a problémáról a VGF egy helyi lapnak 2018 augusztusában, tehát kevesebb, mint három éve is még beszámolt.) Mivel az R-széria alacsonypadlós konstrukció, arra sincs lehetőség, hogy a jármű más felületére - például a "hasára" - helyezzék el az elemeket. A beltéri telepítést pedig azért zárták ki, mert ennek a megoldásnak a területigénye az ülések számának csökkenését okozná. Az R-wagen eredetileg 59 ülő és 111 álló hellyel rendelkezik.
Az utasokat azzal nyugtatták, hogy a villamosok tetőablakokat kapnak, ami elősegíti majd a friss levegő beáramlását.
Mivel a BKV villamosállománya 80 százalékban magas padlós, korszerűtlen járművekből áll, a flotta frissítése megalapozott törekvés. Ugyanakkor a Frankfurtban eladó sorba került villamosok üzemidő tartaléka legfeljebb 15-20 év (egy újé ennek a duplája), vagyis a milliárdokba kerülő megvásárlásuk mindössze átmenetileg javítaná a szolgáltatási színvonalat.
Ráadásul a klimatizálás hiánya, illetve a bizonytalan helyzet ennek pótolhatósága kapcsán teljességgel szembe megy mind az utasok elvárásaival,
mind pedig a jelenlegi városvezetés által eddig vallott közlekedéspolitikával. Karácsony Gergely többször kritizálta, hogy elődje, Tarlós István ciklusában a 3-as metró szerelvények modernizálását légkondicionálás nélkül rendelte meg Budapest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.