Hogyan teljesített az első fél évben az Unilever Magyarország?
Érdemes megemlíteni, hogy az Unilever tavaly globálisan 5,4 százalékkal növekedett, annak ellenére, hogy a költségeink jelentősen megnőttek. Magyarországi árbevételünk 2020-ban 95 milliárd forint volt, és azt tapasztaltuk, hogy az export sínylette meg igazán a pandémiát. Tavaly kevesebb fagylaltot értékesítettünk, miközben sok élelmiszert és higiéniai terméket adtunk el. Ezzel szemben idén a jégkrémek és a szépségápolási termékek kategóriája lendült fel. Összességében a két év eredményeit figyelembe véve minden termékkörben növekszünk.
Említette, hogy a pandémia az exportot vetette vissza. A termékeik mekkora hányadát értékesítik a külpiacokon?
A magyarországi bevételünk harmada származik exportból. A veszprémi gyárunk például az összes termék több mint felét külföldre termeli, a jégkrémek egy része még a tengerentúlra is eljut, például Szingapúrba és Délkelet-Ázsiába.
Eddig milyen beruházásokat hajtottak végre Magyarországon?
Az Unilever 1991-es magyarországi indulása óta több mint 200 millió eurót fektetett be Magyarországon, és jelenleg is zajlik a nyírbátori üzem 50 millió eurós bővítése, amelyet támogatás nélkül hajtunk végre. Ezenkívül Veszprémben most nyáron kezdődik egy több mint 20 millió eurós kapacitásbővítés, szintén önerőből, amelyet a tervek szerint 2022 második felében adunk át. A Magnum iránti megnövekedett kereslet miatt indított fejlesztés részeként egy 3000 négyzetméteres csarnokot és egy csúcstechnológiás Magnum-gyártósort üzemelünk be.
Beruházásaiknál mennyire kerültek előtérbe a fenntarthatósági szempontok?
Magyarországi gyáraink száz százalékban megújuló hálózati villamos energiaforrásokkal üzemelnek. A nyírbátori beruházásban érvényesült az az elv, hogy nem szállítunk hulladékot a szemétlerakóba: a telephelyen lévő elavult silókat és épületeket például úgy bontottuk el, hogy minden betont és vasat teljes egészében újra felhasználtuk az építkezésen. Az üzem működése is környezetbarát: a szennyvíz mintegy 40 százalékát újrahasznosítjuk, a többit pedig megtisztítjuk, mielőtt a környezetbe visszaengednénk, a gyárban előállított késztermékek csomagolása pedig már 70 százalékban újrahasznosított műanyagból készül.
Milyen változásokat hoznak a cég életébe ezek a beruházások?
A nyírbátori háztartásivegyiáru-gyárunk már most is a nemzetközi kereskedelem fontos csomópontja: a jelenlegi beruházás után a kelet-európai térségben értékesített Unilever háztartási vegyiáruk 90 százalékát gyártjuk majd itt. Veszprém mindig is nagyon fontos innovációs központ volt, és több globálisan bevezetett termékújdonságot itt teszteltünk. A Magnum új gyártósora egész Kelet-Európát és Nyugat-Európa egy részét is el fogja látni. A veszprémi és nyírbátori beruházások után műszaki profilú, képzett munkaerőt keresünk majd, például mérnököket.
Hogyan kezelték a nyersanyagárak növekedését?
A magyar piacon az utóbbi időben jelentős áremelkedést tapasztaltunk, amely leginkább a szépségápolási kategóriát és a háztartási vegyi árukat érintette. A szervezet működésének hatékonyságát növeltük, és elkerültük, hogy jelentősen dráguljanak a termékeink.
Hogyan reagál ezekre a folyamatokra a magyar piac?
A prémiumtermékek mellett minden kategóriában alacsonyabb árfekvésűeket is kell kínálnunk. Erre jó példa a Magnum mellett az Algida Smile termékcsalád bevezetése. A fogyasztók kezdik felismerni a klímaváltozás hatásait, ugyanakkor nem hajlandók többet fizetni a fenntartható termékekért. Ezért meg kell találnunk a módját, hogy azonos áron kínáljuk ezeket a termékeket. A piacon gyors és dinamikus váltások vannak, ezért fontos a gyors reakció. Például a pandémia kitörését követően robbanásszerű növekedett a kereslet a higiéniai termék iránt, most pedig a fagylaltot keresik a fogyasztók.
Hogyan hatott a dolgozókra a lezárások időszaka?
A frontvonalban dolgozók, az üzletkötők és a fizikai dolgozók egészségvédelme volt a legfontosabb számunkra. Ezért mindenkit biztattunk, hogy vegye fel az oltást: ebben a nyírbátori üzem élen is jár, hiszen a cégcsoporton belül itt oltatták be magukat a legnagyobb arányban a dolgozók, el is indulhatott a maszk nélküli munkavégzés. Az irodában fokozatosan nyitunk újra, és a home office miatt az emberek mentális egészségével is kiemelten foglalkoztunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.