A 2010-es évek legelején még arról szólt a dohányipari ágazat, hogyan lehet a hagyományos cigaretta jövedékiadó-tartalmát az államháztartás és a fogyasztók számára is a lehető
„legfájdalommentesebben” felzárkóztatni az uniós elvárásokhoz, megfelelve az irányelveknek, amelyeket a dohányzás visszaszorítása érdekében alakítottak ki.
Eközben ma arról lehet és kell beszélni a Figyelő szerint, hogyan lehet teljesen kiiktatni a fejlett országok kultúrájából a hagyományos füstszűrős termékeket, s a keletkező űrt innovatív produktumokkal kitölteni. Ennek nyomán teljesen átalakul a termékek hazai kiskereskedelme, amelynek az egyik pillére az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt., a trafikok koncessziójáért felelős cég volt. A társaság épp megszűnik, s helyét a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága veszi át.
Mi több, jövőre már minden egyes hagyományos portéka egyenruhát kap, csak a márkát lehet feltüntetni, valamint a veszélyekre figyelmeztető feliratokat.
A nemzeti dohányboltok száma a rendszer 2013-as létrehozása óta nyolc-kilenc százalékkal csökkent.
Míg nyolc esztendővel ezelőtt 6422 koncessziós szerződéssel és kijelöléssel működő üzlet volt, addig ez év augusztus 31-én már csak 5894 – közölte a Figyelő érdeklődésére az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. A kiadható dohánybolt-koncessziós jogosultságokat meghatározó jogszabályi szakasz legutóbb 2019. december 15-én módosult, aminek a következtében csökkent a településenként kibocsátható engedélyezések mennyisége.
A törvény szerint a dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultságok számát az adott helység lélekszáma alapján határozzák meg. 2019 decembere előtt háromezer lakosonként volt kiadható egy engedély, míg a módosítás után ez négyezerre emelkedett. Egy településen – vagy egy kerületben – egy koncesszió visszaadása vagy visszavonása pedig mindaddig nem jár pályáztatási kötelezettséggel, amíg a meglévő engedélyek száma nem csökken a kiadhatóké alá.
A működő dohányüzletek számának folyamatos, de kismértékű csökkenése e jogszabályi szakaszok változásával hozható összefüggésbe az ND Nonprofit Zrt. szerint. Ott, ahol a nyilvános pályázat eredménytelen, vagy a dohány-kiskereskedelmi jogosultság gyakorlása megszűnt, esetleg ahol még nem is folyik, a törvény lehetőséget ad kereskedő kijelölésére. Ennek célja, hogy átmeneti jelleggel biztosítsa a lakossági ellátást addig, amíg nincs új koncessziós szerződés. A koncesszióval és a kijelöléssel működő dohányboltok között az egyik alapvető különbség az, hogy
míg a koncessziós jog húsz évre szól, addig a kijelölés bármikor indoklás nélkül, írásban visszavonható, és a kereskedő is bármikor felmondási idő nélkül visszaadhatja.
Egyáltalán nem zárható ki, hogy a következő években tovább csökken a hazai trafikok száma, ugyanis a hagyományos produktumok forgalma apad, az innovatívoké nő, de utóbbiak közül például az e-cigaretta-kapszulák eladása nem csak a dohányboltokban lehetséges, vagyis itt bevételkiesést szenvednek. A hevítős portékák eladása pedig egyelőre nem kompenzálja a hagyományosaknál kieső bevételeket. Pusztán sodródohány-értékesítésből pedig nem lehet trafikot fenntartani önálló termékkínálattal, mindenképpen kell valami kiegészítés. Ugyanakkor nem is ez a hazai piac fő problémája, hanem az, hogy mint írtuk, a sodródohány jövedéki adója arányában nagyobb mértékben nőtt, mint a hagyományos cigarettáé, ami azt is jelenti, hogy ebben a kategóriában jobban bővült az eladás az elmúlt tíz esztendőben – nagyon sokan szoktak át erre a produktumra.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.