BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meghosszabbodnak a csendes órák a Decathlonban

A vállalat mentorként átadja az autizmussal élőket segítő módszerét más cégeknek is.

Három évvel ezelőtt indította el a Decathlon az Autisták Országos Szövetségének (AOSZ) segítségével a Csendes nyitvatartást, mellyel az autizmussal élő vásárlóiknak és családjaiknak kedveztek. Ez idő alatt folyamatosan monitorozták a vásárlók és munkatársaik visszajelzéseit, így

mostantól heti rendszerességgel, hosszabb ideig tartanak majd csendes órákat. 

A megszerzett tapasztalataikat szeretnék tovább adni, és vállalják, hogy vállalati mentorként segítik mindazon cégek munkáját, akik érzik magukban az indíttatást, hogy a Decathlonhoz hasonlóan csendes órákat vezessenek be.

2018. október 1-én több hónapnyi előkészítés után indította el a Decathlon –Magyarországon elsőként – a Csendes nyitvatartást. Ennek keretében minden hónap első hétfőjén 12 és 14 óra között megváltozott körülményekkel üzemeltek az áruházak: 

elnémult a zene, csökkentették a világítást, a hangosbemondót pedig csak vészhelyzetekben használták.

Fotó: Decathlon

„Ezek a feltételek nagyon fontosak azoknak, akik valamilyen módon érintettek az autizmus spektrumzavarban – mondja Gulyás Marianna, a Decathlon társadalmi felelősségvállalás vezetője –, de ennél sokkal fontosabb, hogy munkatársainknak az elmúlt 3 évben rendszeresen szerveztünk szemléletformáló beszélgetéseket, melyeken szakmai partnerünk, az AOSZ mentoraitól és közvetlenül autista emberektől szerezhettek ismeretet erről a spektrumzavarról. Így csapattagjaink még nagyobb empátiával tudják kezelni a kényesebb helyzeteket. Ennek is köszönhető, hogy az évek során több lépésben eljutottunk a jelenlegi, bővített csendes nyitvatartáshoz: ezentúl minden hétfőn 14 órától zárásig kedvezünk a csökkentett ingerkörnyezetben való vásárlást preferálóknak. Tehát gyakrabban és hosszabb ideig tartanak a csendes és csökkentett fényű nyitvatartásaink. Bízunk abban, hogy vásárlóink támogató partnerek lesznek kezdeményezésünkben és velük együtt segíthetjük autista embertársainkat.”

Az eladók hozzáállása is pozitívan alakult:

Amit a legtöbben kiemeltek az egyfajta tudatos empátia, mely segít nekik, hogy értő segítséget nyújtsanak bármely képességekkel, adottságokkal élő embernek

– közölte a VG kérdésére Gulyás Marianna.

A sportszerkereskedő szeretné, ha példájukat mások is követnék, így vállalják, hogy ha bármely cég fontolóra venné a csendes órák elindítását, szakmai mentorként segítik őket ezen az úton. Összeállítanak egy vállalati útmutatót (booklet-et), melyben megosztják a legfontosabb teendők listáját, a sikeres és az ilyen helyzetben alkalmazható legjobb gyakorlatokat, melyet igény személyes mentorálással is támogatnak. Érkezett már több megkeresés, a múlt héten az egyik élelmiszerlánc képviselőjével volt egyeztetésük – tudta meg a VG.

Fotó: Balázs Attila

„A Decathlon három éves tapasztalata bőven elég garancia arra, hogy a tudáshoz társuló tapasztalatokat átadja azoknak a cégeknek vagy vállalatoknak, akik szintén fontosnak tartják, hogy segítsék a vásárlást azok számára, akiknek ez az átlagosnál sokkal nagyobb kihívást okoz, de valamely okból még nem vágtak bele. Nagyon fontosnak tartom, hogy mindenki jól értse: ez az állapot nem csak az érzékszervi ingerekkel függ össze, autista társainknak az üzletben történő tájékozódás, a láthatatlan szabályok, a sok ember különböző viselkedése számos nehézséget jelenthet. Ez olyan szorongást, vagy a megszokottól eltérő viselkedést eredményezhet, mely a környezet számára az autizmus ismerete nélkül nem értelmezhető, így kihívást jelent a vásárlás nem csak az autizmusban érintett személyeknek és kísérőiknek, de az adott cég munkatársainak és a velük együtt vásárlóknak is. 

A Csendes nyitvatartás az ingerek csökkentésével és a vásárlás értő támogatásával egyenlő esélyt biztosít a vásárlásra az autizmusban érintett személyek és a velük egyszerre vásárló környezet számára is

– emelte ki Kővári Edit, az Autisták Országos Szövetségének elnöke.

A vállalat más társadalmi csoportok ügyeit is a szívén viseli.

2018-ban a Sinosszal együttműködve, mi is telepítettük az áruházi telefonokra a Kontakt applikációt, ezzel is segítve a kommunikációt hallássérült vásárlóink és munkatársaink között. Idén márciusban vezettük be a VásárLáss nevű szolgáltatásunkat, mellyel vak- és gyengénlátó vásárlóink számára szeretnénk segítséget nyújtani a vásárlásuk során. Áruházainkban elérhetőek a kerekesszékes bevásárlókocsit és üzleteink akadálymentesítettek 

– válaszolt a VG-nek a cég társadalmi felelősségvállalás vezetője.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.