A BMW-gyárat is magában foglaló Északnyugati Gazdasági Övezet és a napokban mintegy 32 milliárd forintos állami fejlesztési forrást nyert Déli Ipari Park üzemeltetését egyazon önkormányzati tulajdonú cég végzi majd – közölte a Figyelővel Papp László, Debrecen polgármestere. A Figyelő információi szerint
a BMW Group áprilisig kiválasztja gyárának a beszállítóit, az építkezéshez szükséges vasszerkezetek szállítójának a kiválasztása pedig már meg is történt.
A lap kereste Debrecen vezetését és a cégcsoport magyarországi kommunikációs vezetőjét, ám értesülésünket nem kívánták kommentálni. Mindenesetre az M35-ös autópályától a város felé haladva komoly készülődés tapasztalható azon a telken, amelyre a BMW költözik.
Az autóipari óriás három évvel ezelőtt döntötte el, hogy gyárat épít Debrecenben, s ehhez az önkormányzattól egy 400 hektáros ingatlant vásárolt a város északnyugati határában. A hírre a helyi ingatlanárak azonnal az égbe szöktek, mozgolódás kezdődött a potenciális beszállítók, a logisztikai vállalkozások és az ő érkezésükben üzletet látó ingatlanfejlesztők körében. Megindultak és ütemesen haladtak az állam feladatkörébe tartozó infrastruktúra-fejlesztések, s az üzem kivitelezését előkészítő cölöpözési munkálatok is elkezdődtek. Minden adottnak tűnt tehát a gyors és látványos eredmények eléréséhez. A koronavírus-járvány azonban 2020 elejétől gyökeresen átírta a forgatókönyvet, így a BMW debreceni beruházása késedelmet szenvedett, valamint a beszállítói park fejlesztése is lassult.
A múlt év végére fordult a helyzet, s Maciej Galant, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója januári, budapesti sajtótájékoztatóján arról számolhatott be, hogy a globális válság és a félvezetőhiány ellenére a BMW a cég eddigi legjobb értékesítési esztendejét zárta 2021-ben.
Szűkmarkúan bánt a kedvezményekkel a BMW |
Több mint 2,5 millió járművet adtak el, ami 8,4 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az értékesített BMW-k száma meghaladta a 2,2 milliót, ez 2020-hoz viszonyítva 9,1 százalékos bővülés. A Mini-eladás 3,3 százalékkal növekedve 302 144 darabos volt, a Rolls-Royce pedig 5586 példánnyal növelte értékesítését, ami közel 49 százalékos javulás, és ezzel szintén története legsikeresebb esztendeje volt 2021. A motorkerékpár-üzletág 194 261 járművet adott el, ami csaknem 15 százalékos növekedés, míg az elektromos és a plug-in hibrid modellek értékesítése 70 százalékkal, 328 316 darabosra bővült. Ez a szám a globális eladás 13 százalékát teszi ki. Maciej Galant impozáns adatokat ismertető tájékoztatóján arról is beszélt: nem tart attól, hogy az idén gyárbezárás vagy termelésleállás fenyegetne.
Már a múlt év közepén voltak kedvező jelek, s a BMW Group novemberben bejelentette, hogy debreceni üzemének első épületkivitelezési munkálatait 2022 első felében megkezdi, decemberben pedig Hans-Peter Kemser személyében a gyárigazgatót is megnevezte. Az 56 esztendős szakember a létesítménnyel kapcsolatos feladatai átvételéig a vállalatcsoport lipcsei üzemét vezeti. 2015 óta irányítja ezt az egységet, ahol a BMW 1-es és 2-es sorozat, valamint a BMW i3 tisztán elektromos prémiumkompakt előállításáért felelős. (2020-ig ott készült az i8 plug-in hibrid sportautó is.)
Már a munkaerőt toborozza a BMW DebrecenbenA BMW Group építési és létesítményfejlesztési csapata 2022-ben számos nem technológiai jellegű épület felépítését helyezi előtérbe. |
A társaság tavaly novemberi közleménye a kivitelezés érdemi gyorsulását ígéri, ami azt jelenti, hogy megkezdődnek a magasépítési munkák annak érdekében, hogy az évtized közepétől tisztán elektromos meghajtású autók gurulhassanak le a gyártósorokról. Elsőként a központi irodaépület és a képzési centrum készül el. A különböző infrastruktúra-berendezések telepítése, a csapadékvíz-elvezető árkok, a vízvezetékek, a parkolók, az energiaellátás kiépítése pedig már folyik. A további épületek felhúzására és a speciális berendezések integrálására vonatkozó pályázatok az elkövetkező hónapokban nyílnak meg.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.