A Bosch a globális nehézségek ellenére is kiemelkedő évet zárt 2021-ben Magyarországon, és minden területen növekedést ért el. A tavalyi teljes magyarországi nettó árbevétele – beleértve a nem konszolidált vállalatok árbevételét és a saját vállalatok közötti kereskedelmi tevékenységeket is – 1711 milliárd forint volt, ami 14 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A Bosch csoport magyar piacon elért forgalma 15 százalékkal erősödött, ezzel 273 milliárd forintra nőtt 2021-ben. Mindkét eredmény meghaladja a járvány előtti, 2019-es szintet is. Bővült a munkatársak száma is: a Bosch csoport 2021. december 31-én több mint 17 ezer főt foglalkoztatott Magyarországon, 1700 munkavállalóval többet, mint egy évvel korábban – közölte a vállalat vezetése a Bosch évértékelőn.
Az idei év sem ígérkezik egyszerűnek, termelő vállalatként a Boschnál is megjelenik az alapanyagok, illetve az energiahordozók drágulása.
„Tartósan magas árakra és rendkívül változékony piaci környezetre kell felkészülnünk, a termelő vállalatok és a beszállítók is az áremelések áthárítására kényszerülnek. A cégcsoport energiaszükségletének azonban mintegy 20 százalékát fedezi földgázzal, amelynek köszönhetően nincs szükség nagyon nagy mennyiségre” – mondta a VG-nek Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban, a budapesti Robert Bosch Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette, a Boschnál is jelentkezik az alumínium, az acél, és bizonyos komponensek például a félvezetők akadozó ellátása. Jelenleg az autóiparban tapasztalható különösen nagy költségoldali nyomás, ahol bizonyos nyersanyagok ára nagyjából megháromszorozódott 2020 óta.
A magyarországi Bosch csoport folytatta beruházásait az olyan jövőt formáló szakterületekre fókuszálva, mint az elektromobilitás, az autonóm járművek, a mesterséges intelligencia és az Ipar 4.0.
A vállalatcsoport 2021-ben összességében 100 milliárd forintot költött a gyártáshoz és fejlesztéshez kapcsolódó beruházásokra.
Az idén húsz éve működő, kéziszerszámokat gyártó miskolci Robert Bosch Power Tool Kft.-nél 2021-ben 13,9 milliárd forintos fejlesztéssel új gyártócsarnokot adtak át. A szintén miskolci, járműipari alkatrészekkel, valamint elektromos hajtásokkal foglalkozó Robert Bosch Energy and Body Systems Kft.-nél a legnagyobb mértékben az eBike meghajtások és a motorhűtőrendszerek gyártási volumene nőtt. A gyárban a termelési tevékenységen túl kutatás-fejlesztési tevékenységeket is végeznek. Ennek részeként a vállalat több kutatás-fejlesztési és innovációs projektet valósított meg, melyeknek köszönhetően olyan új gyártási eljárás és alkatrész született, amely komoly előrelépést jelent a jövő gépjárműveinek megalkotásában.
A kormányoszlopokat gyártó egri Automotive Steering Column Kft. 2021-ben szintén kiemelkedően teljesített, és az elmúlt két évben végrehajtott bővítésekkel, új gyártósorok telepítésével a Bosch egyik legjelentősebb kormányoszlopokat gyártó egységévé vált Európában. A maklári Robert Bosch Automotive Steering Kft., amelyben járműipari alkatrészeket gyártanak tavaly gyártókapacitás-bővítésbe kezdett, új technológiákat vezetett be, és 2023-ig egy szolgáltató központot is létrehoz, mindezt több mint 52 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően. A hatvani Robert Bosch Elektronika Kft., a Bosch legnagyobb gépjárműelektronika gyára világszerte, egyre meghatározóbb szerepet tölt be az elektromobilitáshoz köthető alkatrészek gyártásában, tavaly a legnagyobb mértékben ezeknek a termékeknek a gyártása nőtt. Az ipari digitalizációs fejlesztések részeként a gyárban beüzemelték a Big Data és a gépi tanulás alapú technológiákat, amelyek a folyamatok optimalizálását, valamint a költséghatékonyságot segítik.
A Bosch aktív K+F tevékenységét folytatva, Magyarországon csaknem 93 milliárd forintot fordított kutatás-fejlesztésre 2021-ben: ma már a cégcsoport mintegy 3 200 munkatársa dolgozik a jövőt meghatározó technológiák fejlesztésén. Olyan területekre koncentrál, mint például az elektromobilitás, a hidrogén, illetve a mesterséges intelligencia alapú fejlesztések, amelyek nemcsak új piaci lehetőségeket teremtenek, hanem hozzájárulnak a klímavédelmi célok eléréséhez.
A globális vállalatcsoporton belül Magyarország, és különösen a Budapesti Fejlesztési Központ egyre hangsúlyosabb szerepet játszik az autonóm vezetéshez és az elektromobilitáshoz kapcsolódó fejlesztésekben.
Utóbbi területen a mild hibridektől a teljesen elektromos autókig az elektromos hajtáslánc szinte összes komponensét fejlesztik. Az elmúlt években számos, a mesterséges intelligenciához és az önvezető járművekhez köthető technológia készült itt. Többségük az automatizált vezetést segíti a forgalmi környezet még pontosabb elemzésében, a többi jármű mozgásának előrejelzésében.
A tervek szerint 2022 szeptemberében átadják Budapesten a vállalat új K+F központját, amely többek között a magyar mérnökök tudását és ötleteit felkarolva járul hozzá a még biztonságosabb és fenntartható mobilitás megteremtéséhez. Az elektromobilitásra és az autonóm járművek fejlesztésére fókuszáló kampuszon irodák, műhelyek, laboratóriumok és egy tesztpálya is helyet kap. Ezenfelül a vállalat a zalaegerszegi ZalaZone tesztpályánál hoz létre mérnöki fejlesztő és tesztelő helyszínt, amely az autóipar, az elektromobilitás, az önvezető autózás, valamint a mesterséges intelligencia alapú technológiák fejlesztéséhez járul majd hozzá.
A Bosch csoport jól indította az idei évet: világszerte 5,2 százalékkal növelte árbevételét 2022 első negyedévében, Magyarországon ugyanebben az időszakban a gazdasági kihívások ellenére is nőtt az árbevétel, ám az év visszafogottan indult – tájékoztatta a VG-t Szászi István. Hozzátette, a 2022-es üzleti év egészét illetően a bizonytalan üzleti környezet miatt nehéz becslésekbe bocsátkozni, a vállalat eredményét mindenekelőtt az energia-, anyag- és logisztikai költségek növekedése terheli meg jelentősen.
„Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a magyarországi Bosch csoport jelenleg zajló beruházásai a tervek szerint haladnak, és egyelőre azt látjuk, hogy 2022-ben tovább folytatjuk a beruházásokat. Ahogy K+F tevékenységünket is, sőt az orosz-ukrán háború már a középtávú stratégiai célokra is hatással volt: azt szeretnénk, hogy az alternatív energia minél rövidebb idő alatt a mindennapok meghatározó része legyen” – emelte ki Szászi István.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.