Az idén a negyvenből legalább tíz víziközműcég bemenekül az állam oltalma alá a VG értesülése szerint. A maradék többsége még tartaná magát, de néhány kivétellel jövőre szintén bedobná a törülközőt. A törülköző bedobása itt azt jelenti, hogy mivel a szolgáltató a jelenlegi szabályozási környezetben nem tudja elvégezni a feladatát, él azzal a jogszabályi lehetőségével, hogy az eszközeit térítésmentesen átadja az állami tulajdonú Nemzeti Vízművek Zrt.-nek. Az utóbbi az eszközökkel együtt a szolgáltató tevékenységét is átveszi, fenntartja. A jövő évig még váró szolgáltatók most részben az idő szorítása miatt nem lépnek, mert arról a tulajdonos önkormányzataiknak szeptember 20-ig kellene dönteniük.
A hazai víziközmű-szolgáltatók működése a víz- és csatornadíjak befagyasztása óta évről évre nehezebb, mert bevételeikből csak a legszükségesebb karbantartásokra, javításokra futotta. Érdemi fejlesztésekre néhány kivétellel nem maradt pénzük, mellesleg új dolgozók felvételére, de még a meglévők megtartására sem. Közben szintén évek óta ugyanúgy kell fizetniük vezetékeik hossza alapján a vezetékadót, mint azoknak az áram- és gázszolgáltatóknak, távközlési vállalatoknak, amelyeknek az árbevétele a vezetékeik hosszára vetítve sokkal nagyobb, mint a vizes cégeké. Legrosszabb helyzetben a nagyobb területen kisebb számú lakosságot ellátó, vagyis fajlagosan drágábban működő vidéki szolgáltatók vannak, és nem sok segítséghez juthatnak tulajdonosaiktól a kis, települési önkormányzatoktól sem.
A kegyelemdöfést azonban az elszabadult villamosenergia-árak adták meg az ágazat szereplőinek. Információink szerint egyre nehezebben fizetik áramszámláikat, az utalásokkal el-elmaradnak vagy már fel is hagytak vele. Ilyen helyzetben ígéretes lehetett számukra, hogy az önkormányzati tulajdonú víziközmű-társaságokat és az önkormányzati szövetségek képviselőit egy hete megbeszélésre hívta össze a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) környezetügyért és körforgásos gazdálkodásért felelős államtitkára, Raisz Anikó. A tárca közleménye szerint arról tájékoztatta a megjelenteket, hogy a kormány a hatályos jogszabályi keretek között hogyan tudja segíteni egy fenntarthatóbb működési struktúra kialakítását a lakosság folyamatos, magas szintű ellátása érdekében. Lényegében a Nemzeti Vízműveknek történő, említett ingyenes vállalat- és eszközátadásról volt szó. Ettől azonban húzódoznak az önkormányzatok, mert a korábbi években sokat költöttek vízközműrendszereik megteremtésére és fenntartására, így a városoknak például hatalmas, bár más módon pénzzé nemigen tehető vagyonról kellene ingyen lemondaniuk. Az idén egyébként még kapnak némi állami segítséget tevékenységük fenntartásához, de jövőre ennek vége.
Nem tudni egyébként, hogy az állami ellenőrzés alá kerüléssel mitől válna fenntarthatóvá egy olyan tevékenység, amelynek árbevétele messze nem fedezi a költségeit. Ágazati szinten már sokmilliárdos mínuszokról van szó, amelyeket aligha tüntetnek el a szervezeti változásoktól remélt előnyök. Ezt jól tükrözik a Nemzeti Vízművek Zrt. (NV) eredményei is.
A társaság 2021-ben csak úgy tudott kimutatni 11,4 millió forintos adózott eredményt, hogy az eredménytartalékában megjelent egy mínusz 6,8 milliós tétel, a kasszájában pedig egy 94,7 millió forintos költségvetési juttatás.
A cikk eredeti változatában a fenti mondatban, és egy helyen később is tévesen milliárd forintban szerepelnek a társaság helyesen millió forintos adatai. A hibát javítottuk, és elnézést kérünk érte.
Mindazonáltal honlapján a társaság hangsúlyozza, hogy „a közszolgáltatások esetében (…) a hatékonyságnövelés, illetve kedvezőbb fogyasztói árszínvonal nagyobb eséllyel megvalósítható, ha a szolgáltatás nyújtói optimális üzemméret mellett működnek, és a kisebb szolgáltatók keresik az egymással való együttműködés nyújtotta előnyöket. Ugyancsak a hatékonyságnövelés lehetőségét rejti magában a közszolgáltatásért felelős önkormányzatok és az állam egymással való együttműködésének fokozása.”
Az, hogy az állami tulajdonú szolgáltatónál az állam besegít a költségek forrásának előteremtésébe, az áram- és a gáz egyetemes ellátásában már évek óta működik. Az e téren most folyamatban lévő változás nyomán e tevékenységek adott határig állami közfeladattá válnak, kényelmes helyzetet teremtve az áram- és a gázszolgáltatásra kijelölt két társaságnak.
Nem tudni, hogy hasonló séma vár-e a víziközmű-szolgáltatásra, igaz, az egyelőre nem minősül közszolgáltatásnak. Az viszont látszik, hogy ahogyan nő az NV-hez csatlakozó szolgáltatók száma, úgy híznak az állami társaság terhei is. 2020-ban például az NV adózott eredménye ugyan 6,8 milliós veszteség volt, de a társaságnak akkor még nem volt szüksége költségvetési juttatásra, pontosabban nem kapott egyetlen fillért sem. Az NV a tulajdonosi joggyakorlója az állami tulajdonú víziközműrendszereken túl többek között az öt állami tulajdonú regionális víziközmű-társaságnak (ezek a DMRV Zrt., a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt., az Északdunántúli Vízmű Zrt., az ÉRV Zrt. és a Tiszamenti Regionális Zrt.), valamint 2021. december 31-től a százszázalékos állami tulajdonú Nemzeti Üzleti Szolgáltató Zrt.-nek. A társaság a tulajdonosi joggyakorlója egyes kisebbségi állami tulajdonú víziközmű-szolgálató társaságoknak is, ezek az Alföldvíz, a Bajavíz, a Bácsvíz, a Borsodvíz, a Heves Megyei Vízmű, a Kiskunsági Víziközmű-Szolgáltató, a Nyírségvíz és a Vasivíz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.