Visszatérhetnek a szuperszonikus repülők a fellegekbe, és a jelenlegieknél akár kétszer gyorsabban szállíthatják az utasokat – tudatta a CNN.
Az American Airlines letétbe helyezett húsz szuperszonikus repülőgépre szóló előleget, és további húsz gép megvásárlását helyezte kilátásba. Mindez azonban attól függ, hogy a repülők megépítésére kijelölt Boom Supersonic vállalat be tudja-e váltani nagyszabású ígéreteit.
A Boom Supersonic egy Overture elnevezésű szuperszonikus repülőgép fejlesztésén dolgozik, amely a cég szerint a hangsebesség közel kétszeresével tudná szállítani az utasait. A gép azonban egyelőre a fejlesztés korai szakaszában van. A vállalat nemrég mutatta be a légijármű továbbfejlesztett változatát, tesztrepülést azonban még nem hajtottak vele végre, az első sorozatgyártású gépek várhatóan csak 2025-ben lesznek készen.
A Boom anyagilag is finanszírozza az Americannek és a United Airlinesnak a szuperszonikus légi közlekedés újjáélesztésére tett erőfeszítéseit, kérdés azonban, hogy lenne-e elegendő utas, aki hajlandó lenne megfizetni a prémiumjegyárat. A vállalat szerint a gépeik 2029-ben állhatnak szolgálatba, és a jelenlegi kereskedelmi légijárművekhez képest a repülési idejük 20 százalékkal csökken.
A cég közleménye szerint a Miami–London közötti utat alig öt, míg a Los Angeles és Honolulu közötti távolságot három óra alatt lehetne megtenni.
Az Overture a Concorde-ra, arra a szupergyors és rendkívül drága gépre hasonlít, amelynek a fedélzetére fejenként akár 10 ezer dollárt is ki kellett fizetniük az utasoknak. A Concorde-ot 2003-ban kivonták a forgalomból. A külföldi szabályozó hatóságoknak és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalnak (FAA) azonban előbb jóvá kell hagynia a repülőgépeket, az pedig egyelőre nem világos, hogy erre sor kerül-e.
A Concorde 2003-as gazdasági kudarca után a légitársaságok és a repülőgépgyártók a nagyobb hatékonyságra, nem pedig a sebességre koncentráltak. A Boeing például a 2000-es évek elején elvetette a Sonic Cruiserre vonatkozó terveit, és egy könnyű, üzemanyag-takarékos Jumbo Jet, a 787 Dreamliner kifejlesztésére koncentrált.
Az amerikai kormány azonban érdeklődést mutat a szuperszonikus repülőgépek újjáélesztése iránt. Az FAA a honlapján azt állítja, hogy folyamatban van az ilyen típusúgépekre vonatkozó közlekedési szabályok kialakítása, a NASA pedig pénzt fektetett egy „halk” szuperszonikus repülő, az X–59-es kifejlesztésébe abban a reményben, hogy ezt a technológiát a kereskedelmi szektornak is átadhatja. Egyelőre azonban a prototípus sem szállt fel, és az első teszt csak az idén várható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.