Váratlanul Budapestre jön a Ryanair vezérigazgatója. Az ír fapados légitársaság jövő hét kedd délutánra jelentett be sajtótájékoztatót egy fővárosi hotelbe, a házigazda maga Michale O’Leary lesz.
A meghívóban ennél több részletet nem közöltek, így hivatalosan egyelőre nem ismert, mi az apropója a balhés menedzser érkezésének. Az előjelek viszont baljósak, és nem csak azért, mert a Ryanair-vezér csúnyán összerúgta a port a magyar kormánnyal a légitársaságokat érintő extraprofitadó miatt. Ráadásul a cég 300 milliós fogyasztóvédelmi bírságot is kapott, mert tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.
Michael O’leary ugyanis Brüsszelből érkezik Budapestre, ahol szintén sajtótájékoztatót tartott. Nem mást jelentett be, mint hogy
a Ryanair egy újonnan bevezetett adó miatt felszámolja a bázisát, és kivonul a belga főváros nagy repteréről.
A brüsszeli helyzet pedig számos ponton összecseng a budapestivel. Ettől még persze nem vehető biztosra, hogy a cégvezető hasonló okok miatt veszi célba a magyar fővárost, de kizárni sem lehet. Hogy valamiféle negatív döntésről tájékoztat, az benne van a pakliban. Már csak azért is, mert a brüsszeli, zaventemi repülőtérről való távozást azzal indokolta, hogy egyrészt az üzemeltető áremelést tervez, másrészt a belga kormány áprilisban repülőjegyadót vezetett be, ami úti céltól függően 2–10 euró.
Ezek miatt a Ryanair szeptember végétől elszállítja az itt állomásozó két gépét a repülőtérről, és legalább 2023 márciusáig vissza sem tér ide. Ezzel napi tíz körüli járat tűnik el.
O’Leary leszögezte, hogy a Ryanairnek egészen addig fehér folt Zaventem, amíg a repülőtér nem csökkenti díjait, és amíg el nem törlik az „idióta és diszkriminatív” repülési adót. A szóhasználat meglehetősen ismerősen cseng: a menedzser hasonló jelzőkkel illette a Magyarországon júliustól alkalmazott extraprofitadót is. Az is kiderült, hogy a társaság 80 fős zaventemi személyzetét Charleroi-ba – ahol a cégnek 15 gépe van – vagy a szomszédos országok más repülőtereire helyezik át.
A Ryanair nemcsak Brüsszelben pakol össze, hanem Athénban is.
Az írek szeptember elején hozták nyilvánosságra, hogy október végétől március végéig bezárják az athéni repülőtéren lévő bázisukat. Természetesen ezúttal is a repülőtér-üzemeltető, valamint a görög kormány a hibás. Az előbbi O’leary szerint diszfunkcionális díjszabási rendszert alkalmaz, az utóbbi pedig nem biztosít hosszú távú ösztönzőket a légitársaságok számára, miközben utasonként már 12 eurós díjat szed be.
A fapados bejelentése sem Belgiumban, sem Görögországban nem aratott osztatlan sikert. Hans Elsen, az ACV Puls szakszervezet titkára a fejlemények kapcsán úgy fogalmazott a VRT-nek, hogy
a Ryanair zsarolási technikát alkalmaz.
Szerinte a Ryanair csak az üzleti modelljét félti, ezért ellenzi a repülésre kivetett adót. „Amit most csinálnak, az 75 családot sodor bizonytalanságba. A Ryanair politizál az itt dolgozók rovására.”
Az athéni fejlemények kapcsán a görög sajtó arra világított rá, hogy a Ryanair nemzetközi szinten ismert arról, hogy szándékosan vitákat generál a nyilvánosság szimpátiájának megszerzéséért. A mostani döntéseik mögött voltaképpen racionális pénzügyi megfontolások húzódnak meg: az Aegean Airlines 40 százalékos részesedéssel bír, a Sky Express 15 százalékot hasít ki a piacból, míg a Ryanair mindössze 7-et, de zárkózik fel rá az EasyJet, a Volotea és a Wizz is.
Azt is leírták, hogy bár az ír diszkont-légitársaság drámaként állított be a kommunikációjában a fejleményeket, voltaképpen arról van szó, hogy két repülőgépének az athéni nemzetközi repülőtéren történő parkolását számolja fel, nem pedig a görög piacon belüli vagy azon kívüli útvonalainak a nagy részét.
Az írek valamivel több, mint tíz éve, 2012 februárjában nyitottak bázist Budapesten, szoros összefüggésben a Malév csődjével. Néhány éve úgy volt, hogy 2019 végével a Buzz márkanév alatt működő lengyel leányvállalatuknak adják át a ferihegyi bázis üzemeltetését. Csakhogy időközben a bíróság eltiltotta a Ryanairt attól, hogy Magyarországon használja a Buzz márkanevet, mert az összetéveszthető a versenytárs Wizz Air elnevezésével.
Az idén február végén a Ryanair már arról adott ki közleményt, hogy 200 millió dolláros beruházással
nyolc repülőre bővíti a Budapesten állomásozó flottáját,
amivel 240 munkahelyet biztosít és 4000 közvetett munkahelyet támogat a régióban. Ezzel összesen 62 útvonalat repül Ferihegyről A Budapest Airport úgy kommentálta a fejlesztést, hogy örömmel látja, „hogy a Ryanair bizalma a magyar piac iránt a szolgáltatások bővítését eredményezi”. Igaz, azóta sok víz lefolyt a Dunán, a fapados társaság augusztus elején már arról számolt be, hogy nyolc budapesti útvonalát megszünteti a magyar extraprofitadó miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.