BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevés hazai vállalkozás használja ki a faktoring előnyeit

A faktoring, vagyis a le nem járt követelések pénzpiaci megfinanszírozása is segítheti a vállalkozásokat ebben a pénzügyileg nehéz időszakban. Ezt a fajta finanszírozási konstrukciót azonban viszonylag kevés vállalkozás használja, pedig sokkal több cég is profitálhatna belőle. A részletekről Illés Zoltán, a Magyar Bankholding mikro- és kisvállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója beszélt lapunknak, akit a vállalkozások általános gazdasági túlélési lehetőségeiről is kérdeztünk.

A vállalkozások körében nagyon népszerű Széchenyi-kártya programon túl miben segíti általánosságban is az üzleti szféra finanszírozási igényeit az MKB Bank és a Takarékbank? Melyek azok a szegmensek, amelyekben önöknél megkülönböztetett kiszolgálásban részesülnek a kkv-k a piac más szereplőihez képest?

Teljes termékpalettát kínálunk az ügyfeleinknek, legyen ez számlavezetési vagy finanszírozási szolgáltatás, de sokféle támogatott konstrukciót is ajánlunk. A másik fontos törekvésünk, hogy segítsük a vállalkozásokat az olyan döntési helyzetekben, mint amilyen most egy katáról való átállás vagy egy számlacsomagváltás lehet. Online megoldásaink, például a Budapest Pénzügyi Asszisztens (BUPA) vagy az online hitelkalkulátorunk, a digitális térben nyújtanak hasznos funkciókat ügyfeleink számára. A Budapest Bank és az MKB Bank fúzióját követően indultunk el a Vízió termékcsaládunkkal, amely ennek a körnek nyújt teljes körű finanszírozási szolgáltatást. A Széchenyi-kártya programban elérhető népszerű elemek, mint a likviditás- vagy a beruházásfinanszírozás, ebben a termékcsaládban is megtalálhatók, de természetesen eltérő kondíciókkal. Hangsúlyozom, hogy annál a vállalkozói körnél, amelynél a támogatott konstrukciók nem jöhetnek szóba, ez egy jó megoldás lehet.

Illés Zoltán, a Magyar Bankholding mikro- és kisvállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója
Illés Zoltán, a Magyar Bankholding mikro- és kisvállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója.
Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

A másik ilyen szolgáltatásunk a faktoring. Azt látjuk, hogy ez a piac az elmúlt időszakban több mint 20 százalékkal bővült. Ez a növekedés azonban jellemzően a faktoring finanszírozási lehetőséget már korábban is kihasználó vállalkozásoknak köszönhető. Ez a konstrukció alapvetően olyan piaci szereplők számára lett „kitalálva”, amelyek egyébként nehezen jutnak forráshoz, de jó minősítésű vevőik vannak. Ezért én arra hívnám fel a vállalkozások figyelmét, hogy ez is egy finanszírozási megoldás lehet abban az esetben, ha maga a vállalkozás bizonyos konstrukciókban nem hitelképes, vagy nem tud további hiteleket felvenni.

Megemlíteném még a faktoring addicionális előnyei közül a biztosítási lehetőséget, amellyel a vevők nem fizetésének kockázata minimalizálható – ez egy olyan plusz dolog, amelynek a mai hektikusan változó világban hatalmas az értéke. Készülünk a faktoring online verziójával is, amellyel még több ügyfelet tervezünk elérni, hiszen ez egy olyan elem, ami nagyon sok kisvállalkozásnak nem szerepel a radarján, pedig nem feltétlenül az ő kockázatukra születik meg a banki vagy a finanszírozói döntés, és így könnyen, gyorsan elérhető számukra. Ez tehát egy teljesen más típusú finanszírozási forma, mint egy klasszikus hitelkihelyezés.

A tanácsadói szerepük és tapasztalatuk alapján, a jelenlegi gazdasági környezetben mit tanácsolnak most a mikro- és kisvállalkozásoknak a következő télre, a következő hónapokra pénzügyi-gazdasági kérdésekben?

A mi elemzőink is fokozott figyelemmel követik az eseményeket, és ha kockázati szempontból nézzük, akkor ez nyilván releváns is a számunkra. De akár a katát nézzük, akár az inflációs környezetet, ebben a kérdésben még nem lehet mérleget vonni. Az inflációs környezet nagyon gyorsan változik, a hitelmoratóriumot is meghosszabbították az év végéig. Van tehát több olyan hatás, amelynek az eredményét nagyon nehéz most még lemodellezni. Várhatóan csak 2023 elején, a moratórium kivezetését követően fogunk tisztábban látni. Rövid távon azt gondolom, a legkritikusabb az, hogy mindenképpen kell egy költségracionalizálást végezni.

Illés Zoltán, a Magyar Bankholding mikro- és kisvállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója
Illés Zoltán, a Magyar Bankholding mikro- és kisvállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója.
Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

Továbbá a tudatos tervezés is nagyon fontos: minden vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a tevékenységét, napi működését minél pontosabban megtervezze, ami a jelenlegi gazdasági környezetben nagyon nagy kihívás. A tervek teljesülését pedig célszerű folyamatosan monitorozni, például azt, hogy amit mondjuk a vevő-szállító kapcsolatokban, bevételekben, új szerződésekben elterveztem, az hogyan alakult a valóságban. Az eredmény nyomán pedig időről időre szükség lehet az újratervezésre.

A fogyasztói kosár nemcsak a lakosságra, de a vállalati ügyfelekre is értelmezhető. A finomhangolás, racionalizálás jelenleg elkerülhetetlen. Ha a bankszektorra és a banki szolgáltatásokra tekintünk, akkor ez itt is releváns. Elképzelhető például, hogy egy futó hitelszerződést le lehet cserélni egy kedvezőbbre, például egy támogatott konstrukcióra. A napi bankolást, a számlacsomagot is újra lehet gondolni, akár digitálisabb hangsúlyú csomagra váltani, hiszen még mindig sok olyan vállalkozás van, amely papíralapon tranzaktál, miközben elektronikusan sokkal egyszerűbben és olcsóbban megtehetné. Ezekben a költségracionalizálási törekvésekben tudunk segíteni, hiszen nekünk is az a célunk, hogy minél több vállalkozás át tudja vészelni ezt az időszakot.

Mit javasolnak a mikro- és kisvállalkozásoknak középtávon, tehát egy-két év tekintetében?

Én arra hívnám fel a figyelmet, hogy 2021-ben elkezdődött egy újabb hétéves európai uniós programozási időszak, ami 2027-ig tart majd. Reményeink szerint elérhetők lesznek újra az uniós források, amelyek az előző ciklusban is nagyon sokat segítettek a vállalkozásoknak. Tehát aki másfél-két éves távra tekint előre, és fejlesztésben, beruházásban gondolkodik, annak mindenképpen célszerű figyelembe vennie ezeket a lehetőségeket. Arra számítunk, hogy ezekkel a forrásokkal kapcsolatban fokozatosan tisztulni fog a kép az előttünk álló időszakban.

Illés Zoltán, a Magyar Bankholding mikro- és kisvállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója
Illés Zoltán, a Magyar Bankholding mikro- és kisvállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója.
Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

A munkaerőpiaci versenyt is fontos elemnek látom. Minden vállalkozás számára cél kell hogy legyen, hogy a legjobb munkavállalókkal dolgozzon. Értük a legnagyobb a verseny, így ez nem könnyű, ezt mi magunk is tapasztaljuk a bankszektorban.

(X)

További információkat a bankok honlapján érhet el:

https://www.mkb.hu/mikrokisvallalat/szolgaltataskatalogus és https://www.takarekbank.hu/uzleti-ugyfelek/altalanos-vallalakozoi-hitelek-es-bankgaranciak

A cikk megjelenését a Magyar Bankholding tagbankjai, az MKB Bank és a Takarékbank, támogatták.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.