A következő két hónapban, tehát október végéig biztosan járnak az Aeroexpress Regional légitársaság erdélyi járatai – erről a résztulajdonos, Somogyi-Tóth Dániel nyilatkozott a VG-nek. Hogy utána mi következik, az nagyban függ a piaci és az állami visszajelzések alakulásától is, amelyek mentén formálódik majd, hogy a légitársaság továbbfejleszti-e hazai kapacitásait.
Az Aeroexpress Regional mögött az Aeroexpress Légiforgalmi Zrt. áll, amelynek alapító tulajdonosa a BASe Airlines Zrt. Utóbbi is teljes egészében magyar érdekeltség, még 1991-ben alapították. Központi bázisa a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, a gépei pedig az elmúlt 17 év alatt több mint 23 ezer órát töltöttek a levegőben és megközelítőleg 27 ezer leszállást hajtottak végre eseménymentesen. Az Ármai Zoltán fémjelezte társaság annak idején a Malév regionális járatainak üzemeltetésében is részt vett‚ valamint olasz‚ horvát‚ dán és spanyol turisztikai és közszolgáltatási feladatokat is ellátott.
Hosszú évek óta Finnországban teljesít menetrend szerinti járatokat, a finn állam megrendelésére.
Az Aeroexpress csoportot Somogyi-Tóth Dániel hozta létre‚ aki egyfelől a ferihegyi Aeropark Repülőmúzeum vezetője, másfelől karmesterként‚ orgonaművészként is ismerős lehet a neve. Egy évtizede Debrecen város fő-zeneigazgatója. A repülés szó szerint a vérében van, hiszen édesapja, Somogyi-Tóth Gábor a Budapest Airport Zrt. (BUD) elődjének, az LRI-nek volt a forgalmi igazgatója, majd megbízott vezérigazgatója. A BUD megalakulásától, tehát 2002-től 2010-ig a társaság napi működéséért felelős igazgatói feladatot látta el, majd a Malév 2012-es csődjéig vezérigazgatói tanácsadói pozíciót töltött be. Kulcsszerepet játszott 2. terminál (2A) megépítésében, de nem ez az egyetlen hozzá köthető légikikötő: Dohában, a német légiforgalmi irányítás, a DFS alkalmazásában az új repülőtér, a Hamad International üzembehelyezésénél volt vezető tanácsadó.
A vállalkozás tehát szeptembertől bevezető üzemet indít, ebben pedig az immár a Külgazdasági és Külügyminisztérium többségi vagyonkezelésében álló Debreceni Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cégben szoros partnerre talált. Már csak azért is, mert a társaság debreceni székhelyű. Somogyi-Tóth Dániel erről azt mondta, hogy a Debrecen International Airport Kft. pályázat útján elnyert járatfejlesztési forrással támogatta a projekt megvalósulását. Ugyanakkor az elszabadult energiaárak speciális gazdasági környezethez vezettek, amit túl kell élni. Egyébként a modellt épp a járvány alatt tervezték meg, amikor a karantén miatt több idő jutott a projektre – ennek része a cégcsoport másik tagja által szervezett dunai és balatoni vízirepülés-tesztek is. „Rengeteg munkaóra ment el erre. Ha sikeres lesz, a repülés iránti szenvedélyemből a vártnál nagyobb eredmény születik, én pedig jobban vissza tudok térni a koncertekhez.”
A járatok hétfőn, szerdán és pénteken repülnek a Budapest–Kolozsvár–Debrecen–Marosvásárhely–Debrecen–Kolozsvár–Budapest útvonalon, az értékesítés elstartolt.
A jegyárak irányonként 30 és 90 euró között mozognak.
Külön érdekesség, hogy a Budapest–Kolozsvár útvonal egy munkanapon belül oda-vissza teljesíthető, ez pedig az üzleti utasok számára jó hír. De az egynapos turizmust kedvelőknek is felkeltheti az érdeklődését. Ugyanez igaz a Kolozsvárról Debrecenbe repülők esetén. A Budapest–Kolozsvár útvonal népszerűségét mutatja, hogy október közepétől a román regionális startup-légitársaság, az Air Connect is beszáll erre a távra, illetve Budapestet Bukaresttel is összeköti heti két-két alkalommal.
A félig-meddig startupként megjelent társaság brazil gyártmányú, 30 fős kapacitású Embraer 120 ER turbólégcsavaros utasszállítókkal szállítja az utasokat szeptember 5-től, hétfőtől. Ezeket a gépeket kifejezetten a rövid távú, regionális járatok hatékony és gazdaságos üzemeltetésére fejlesztették ki. Az üres tömegük 7‚ a maximális felszállótömegük valamivel 12 tonna alatt van. Az Aeroexpress Regional repülőgépei az Air France Regional flottájából kerültek Budapestre.
Az Embraer 120 típus a nyolcvanas évek második felében jelent meg nagyobb számban az égbolton‚ hatótávolsága 1750 kilométer. A törzs hossza és a szárnyfesztávolság 20 méter.
Két 1800 lóerős Pratt & Whitney hajtómű gondoskodik a megfelelő utazósebességről‚ ami 552 km/h‚
a repülőgép utazómagassága pedig 8500 méter.
Európában a pandémia előtt több mint 60 regionális légitársaság üzemelt, amelyek 2017-ben 77 millió utast szállítottak mintegy egymillió járaton és 2700 útvonalon. A magyar regionális repülésnek is hosszú a története, ugyanakkor a Malév csődje óta, tehát több mint tíz éve ez a szegmens üresen maradt, és ez nem segíti a légiközlekedési piacot.
Ez könnyen szemléltethető egy-egy konkrét desztináció kapcsán: a LOT közvetlen járatot üzemeltet Budapest és New York között, de Magyarországról vagy a közvetlen térségből nincs „ráhordás erre.
Ugyanakkor a regionális légiközlekedésnek van egy másik vetülete is. Ez pedig azoknak a területeknek az összekapcsolása, amelyek földi tömegközlekedéssel nehezen járhatók. Mind a ráhordásnak, mind a területi légi kapcsolatok megteremtésének van relevanciája
nemcsak a turizmus szempontjából, hanem a nemzetgazdaság egészét tekintve is.
Ezért is fontos kérdés, hogy hogyan alakul az Aeroexpress Regional jövője. A kihasználtságot egyelőre nem lehet megbecsülni, a hirtelen start valószínűleg nem kedvez a jegyeladásoknak. Októberig azonban elérhető egy stabil létszám.
Somogyi-Tóth Dániel hangsúlyozta, a tesztidőszak azt bizonyítja majd, hogy képesek-e a BASe Airlines termékét, ami Finnországban minden nap három járatot jelenet, importálni hazánkba. A BASe önállóan nem akart belevágni a magyarországi regionális közlekedés felélesztésére. Ahhoz, hogy brandet építsenek és járatok hirdessenek meg, társra volt szükségük.
A regionális repülés jó néhány fejlesztési lehetőséggel kecsegtet, ezek kiaknázásához viszont nemcsak a piac, hanem az állam kedvező visszajelzése is elengedhetetlen. Erre van is esély, legalábbis az Airportal.hu szerint az Aeroexpress Regional terveit nem csupán a debreceni reptér, hanem a Külgazdasági és Külügyminisztérium is támogatja. Ebben nincs semmi különös: a területi egységeket összekötő regionális közlekedés mindenhol állami dotációval jön létre. A ráhordó tevékenység viszont működhet piaci alapokon is. Somogyi-Tóth Dániel megerősítette a VG-nek, hogy az államnak forgalmi adatokat szolgáltatnak majd a mostani járatokról, és azért dolgoznak, hogy ez a tevékenységet hosszú távon is legyen értelme folytatni. Első körben azonban az utazóközönség reakciója a legfontosabb.
Ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a határon túli magyar területek fejletlen közúti és vasúti hálózata miatt komolyabb járatrendszert is érdemes lenne fenntartani regionális szinten.
Ennek a központja lehet a Kárpát-medence földrajzi közepén fekvő és jelentős intenzitással növekvő Debrecen. Hogy pontosan milyen kapcsolatok jöhetnének létre, az még nem kiforrott. Több példát is említett, így a Brassóban rövidesen elkészülő repülőteret, amivel magyarországi városokat lenne érdemes összekötni, de
egytől egyig érdekes termék lehet, igaz, ehhez több szempontnak kellene érvényesülnie.
Arról is beszélt, hogy eredetileg ungvári indulással is készültek, mivel Kárpátaljának nagyon rossz a szárazföldi összeköttetése. A háború azonban meghiúsította ezt. Arról viszont nem tettek le, hogy Ungvárt összekössék Budapesttel, Debrecennel vagy akár Béccsel.
A belföldi repülésben viszont nem lát fantáziát,
mert az autópálya-infrastruktúra kellően fejlett és a vasúti összeköttetések is folyamatosan erősödnek. A regionális repülés ott kaphat erőre, ahol nincs sztrádakapcsolat vagy kötött pálya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.