Vizsgálatot indított az Európai Bizottság azzal kapcsolatban, hogy megfelelnek-e az uniós előírásoknak a román állam által a Blue Air légitársaságnak nyújtott támogatások. A brüsszeli végrehajtó szerv hétfői tájékoztatása szerint a részletekbe menő eljárás során arra kívánnak fényt deríteni, hogy a tavaly csődbe ment fapados számára juttatott támogatási csomag nem ütközik-e az Európai Unió területén alkalmazott állami támogatások eljárási szabályaiba.
A 2004-ben alapított román légitársaság már korábban megmutatkozott anyagi gondjai a koronavírus-járvány idején súlyosbodtak, ezért
a bukaresti kormány 62 millió eurós támogatással sietett a megsegítésére.
Az EB jóváhagyásával a román hatóságok 2020-ban 28 millió eurós, úgynevezett állami garanciában részesítették a légitársaságot a pandémia során bevezetett korlátozások miatt elszenvedett károkért, majd egy másik csomag keretében 34 millió euró értékű „mentőkölcsönt” kapott.
Bukarest vállalta, hogy a hitelre adott állami garanciát hat hónap elteltével megszünteti, vagy ismerteti Brüsszellel a Blue Air felszámolási, illetve átfogó, az átszervezését célzó tervét az állami támogatás jogosságának elismertetése érdekében.
A román hatóságok 2021 áprilisában arról tájékoztatták Brüsszelt, hogy a mentőkölcsönre vonatkozó garanciát hat évre meghosszabbítják, és lehetővé tették, hogy a támogatást 2026-ig fizesse vissza a légitársaság. Csakhogy
a Blue Air 2022. szeptember 6-án azonnali hatállyal felfüggesztette a Romániából induló valamennyi bel- és külföldi járatát, miután a környezetvédelmi alap zárolta a bankszámláit.
Az intézkedést azután hozták, hogy a vállalat 28 millió lejes (2,2 milliárd forint) adósságot halmozott fel a bukaresti környezetvédelmi alappal szemben, ezért eljárás is indult ellene. Bár akkoriban a Blue Air azt ígérte, hogy szeptember 12-én újraindítja járatait, ebből semmi sem lett, idén márciusban pedig a bukaresti törvényszék kimondta a társaság fizetésképtelenségét.
Ezt megelőzően, tavaly novemberben a román állam a vele szemben felhalmozott több mint egymilliárd lejes (1 lej 75 forint) adósságok fejében 75 százalékos részesedésre tett szert a Blue Airt működtető részvénytársaságban.
Sorin Grindeanu közlekedési miniszter akkoriban úgy vélekedett: a román kormánynak vissza kell követelnie a diszkonttársaságtól a koronavírus-járvány miatt elszenvedett veszteségek kompenzációja végett nyújtott 62 millió eurós állami támogatást.
Hozzátartozik a több mint egy évtizede veszteséges légitársaság botrányaihoz és pénzügyi kálváriájához az is, hogy a romániai fogyasztóvédelmi hatóság tavaly júliusban rekordnak számító 2 millió euróra büntette a rengeteg járattörlés miatt. Románia első diszkont-légitársasága egy év leforgása alatt (2021 áprilisa és 2022 áprilisa között) összesen 11 289 légi járatot törölt, amelyekhez 178 405 foglalás kapcsolódott.
A román állam többségi tulajdonába került Blue Air jövőjét teljes bizonytalanság övezi,
Daniel Geanta, az állami vagyonkezelő hatóság vezetője ugyanis nemrég közölte, kudarcba fulladtak a potenciális befektetőkel folytatott tárgyalások. A társaság 402,52 millió lejes adóssággal szerepel a román adóhatóság nyilvántartásában, emiatt az ANAF zárolta a számláit, hat repülőgépét pedig lefoglalta.
Egyébként idén februárban kihirdetett ítéletében az Európai Unió Bírósága megállapította, hogy tizenöt évvel ezelőtt jogtalanul jutott állami támogatáshoz a Wizz Air Romániában. A bíróság megsemmisítette az Európai Bizottság határozatát, amely jóváhagyta a temesvári nemzetközi repülőtéren a magyar hátterű légitársaság részére nyújtott támogatásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.