Kevesebb hirdetés, szabályozási vizsgálatok, polgári perek, több mint 50 százalékos leépítés – ezek jellemzik jelenleg az X-et, a Twitter utódját, amelyet Elon Musk pontosan egy éve vásárolt fel. Hosszú hónapokig húzódott a 44 milliárd dolláros felvásárlás, de végül Elon Musk eleget tett eredeti ígéretének, és átvette a Twitter vezetését, hogy „elsüllyessze”, ahogy fogalmazott első bejegyzésében új ügyvezető igazgatóként (CEO) – olvasható a The Guardian összefoglalójában.
Musk a vétel utáni első hosszabb bejegyzésében leírta, hogy azért döntött a Twitter megszerzése mellett, mert úgy látta, hogy a közösségi médián elveszett a kommunikáció az emberek között. Állítása szerint félő, hogy kialakul a széthúzás a politikai szélső bal és jobb oldal között, és ez végleg eltünteti az egészséges kommunikációt.
Ahogy írta, azért vette meg a Twittert, hogy egy közös digitális teret szolgáltasson a különböző témák megvitatására, nem azért, hogy pénzt keressen, vagy mert egy könnyű feladat lesz vezetni a platformot.
Mindennek megvalósítása érdekében változásokat kellett bevezetni, amelyek állandó üzleti hullámvölgybe taszították a céget. Ennek eredménye az átnevezés, a teljes vezetőség leváltása, a hirdetők és a felhasználók csökkenése és most a legutóbbi hír, az előfizetési rendszer.
A vezetőség leváltása egy dolog, ameddig a húzónév – jelen esetben a Twitter – megmarad, ám mindez megváltozott, amikor Musk átnevezte a platformot X-re, hogy az illeszkedni tudjon addigi cégeinek sorába, mint a SpaceX. Az X már régóta egy nagy álma volt Musnak, ugyanis egy olyan alkalmazást akart létrehozni, amely magában foglal mindent: üzeneteket, közösségi médiát, videó- és hangmegosztást, online fizetést és vásárlást, valamint a streaminget.
Musk a Twitter felvásárlásáról is úgy nyilatkozott, mint az X megszületésének katalizátoráról.
Bár a Twitter felhasználóinak száma elmaradt a Facebooké és az Instragramé mellett, ám ettől még erős hatást tudott gyakorolni a közösségi médiában mozgókra.
Az X új vezérigazgatója, Linda Yaccarino egy konferencián elmondta, hogy a platformnak jelenleg 200-250 millió felhasználója van, később viszont 225 millió felhasználóról beszélt, így egyértelmű csökkenés állapítható meg. Egy elemző cég, a SimilarWeb szerint az X látogatottsága 10 százalékkal csökkent szeptemberben az augusztusi számokhoz képes.
Bruce Daisley, a Twitter korábbi európai vezetője szerint
az átnevezés teljes mértékben károsított egy olyan platformot, amely egy „márkamennyország” volt.
Elmondása szerint természetesen voltak problémák, de a név, a márka ott szerepelt minden befolyásos vállalat és személy portfóliójában, mint a Disney, a Microsoft, a Netflix vagy Barack Obama, Kim Kardashian, Greta Thunberg. Mindez nagyban hozzájárult a platform népszerűsítéséhez, és állítása szerint Musk lerombolta az egészet.
A 2021-es adatok szerint a Twitter éves jövedelmének – amely akkor 5,1 milliárd dollár volt – 90 százalékát tették ki a hirdetések. Mindez hirtelen megváltozott, amikor a hirdetők elkezdték elhagyni a platformot, mert féltek az új moderációs szabályoktól és Musk vezetési stratégiájától, amely általános rettegést keltett a vállalat életében. Musk 60 százalékos csökkenésről számolt be nemrég, és az amerikai hirdetők nagyszámú távozását azzal magyarázta, hogy nyomást gyakorolt rájuk az Anti-Defamation League (ADL), azaz a rágalmazás elleni szövetség.
Bruce Daisley ezt csak azzal kommentálta, hogy „ha figyelembe vesszük a szeszélyes döntéshozatali szokásokat, akkor a hirdetők azt mondják: nem akarunk részesei lenni ennek”.
Musk úgy lépett fel a bevételkiesés ellen, hogy alaposan átdolgozta a platform korábban Twitter Blue néven futó előfizetési modelljét, és létrejött az X Prémium. Musk már eleve tervezte a hirdetők lecserélését az előfizetéssel, amellyel egyben csökkenteni is kívánta az automatikusan létrehozott és botok által működtetett felhasználói fiókokat. Travis Brown, aki követte a Twitter Blue feliratkozóit, azt nyilatkozta, hogy
2023 áprilisában 600 ezer előfizetővel rendelkezett a szolgáltatás, ez megközelítőleg ötmillió dollár havi jövedelmet hozott, ami egyáltalán nem elég egy több milliárd dolláros kiesés pótlásához.
Musk nemrég bejelentett két új előfizetési modellt, mindkettőnél elérhető lesz az X összes funkciója, a különbség abban nyilvánul meg, hogy a drágább előfizetés esetén a felhasználó megszabadul a hirdetésektől. Egyelőre nem tudni, hogy mikor, mennyiért és kiknek lesz elérhető a két előfizetés. Új-Zélandon és a Fülöp-szigeteken teszt jelleggel már bevezették az új felhasználóknál, hogy egy amerikai dollárnyi nemzeti devizába kerül annak bebizonyítása, hogy nem számítógépes botok. Azok az új regisztráltak, akik ezt nem teszik meg, csak olvashatják a hírfolyamot, valamint bekövethetnek másokat a közösségi oldalon.
„(Musk) meg volt győződve arról, hogy a teljes moderátorcsapat befolyásolva volt. Úgy gondolta, hogy a teljes csapat aktívan azon dolgozik, hogy a baloldali kommunikációt hirdesse” – nyilatkozta Evan Hansen, a platform egykori felügyeleti igazgatója. Musk nemcsak a vezetőséget, de a moderációs csapatokat is lecserélte, visszaszolgáltatva olyan tiltott felhasználói fiókokat, mint Donald Trumpét, vagy az azóta letartóztatott influenszer Andrew Tate-ét. Továbbá teljesen feloszlatta a platform választásiintegritás-csapatát, akik korábban azért feleltek, hogy ne kerülhessen ki téves, félrevezető információ az X-re politikai választásokkal kapcsolatban. Ehelyett bevezették a „tömegből származó tényellenőrző funkciót”, a Community Notest.
Nemrég viszont megdőlni látszott a rendszer hitelessége, ugyanis az izraeli háború kapcsán több alkalommal is téves információkat engedett át a rostán.
Musk a hatalomátvétel után azonnal kirúgta az addigi CEO-t, és Linda Yaccarinót, egy neves reklámigazgatót, ültette a helyére. Yaccarino elsődleges céljául tűzte ki, hogy helyreállítsa a vállalat viszonyát a hirdetőkkel, első lépésként pedig visszaállította az „ügyféltanácsot” a marketing- és a reklámügynökségek vezetői számára, de elismerte, hogy nehezebbnek találta a munkát, mint amire számított.
Az új CEO állítása szerint az X a következő évben már újra egy jövedelmező platform lesz, mivel a felhasználók elköteleződése drasztikusan megnövekedett (az említett felhasználószám-csökkenés ellenére), és elkezdtek visszatérni a hirdetők is. Musk továbbra is erősen belefolyik az X működésébe, legfőképpen a technológiai fejlesztésekbe és természetesen a posztolásba.
Nemrég arról is szó esett, hogy az X kivonulhat Európából, mert Musk túlságosan megterhelőnek találja a nagy online közösségi oldalakra rótt európai uniós szabályozói terheket. Európa egyébként a felhasználók 9 százalékát adta a platformnak, de számuk szinte minden országban csökkent, 10 és 40 százalék között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.