Nagyratörő tervekkel és egy új, saját formatervezésű modellel lepte meg az autókedvelő közönséget Marokkó első modern kori nemzeti autógyártója, a 2017-ban alapított Neo Motors, amelynek az égvilágon semmi köze sincs a kínai luxuskategóriás elektromos autókat gyártó Nióhoz. Utóbbi előbbre jár, de vele ellentétben az észak-afrikai autógyártó nem a globális terjeszkedés zászlaja alatt képzeli el a menetelését.
A Bloomberg hírügynökségnek Naszim Belkhajat vezérigazgató óvatosabb, de így is perspektivikus stratégiát vázolt fel. Eszerint a marokkói autógyártó most még beéri évi háromezer darabos eladással, ennyit terveznek gyártani és értékesíteni a három ajtós, nagyjából 6-7 millió forintos gépkocsijukból.
Három éven belül viszont a Neo Motors el szeretné érni az évi 15 ezres gyártási szériát, s kemény konkurense kíván lenni a Daciának és a fapados kínai benzines modelleknek.
A terveik között szerepel az elektromos autók gyártása is, ám ehhez az ország még nincs felkészülve, klimatikus viszonyai pedig inkább a belső égésű motorok szélesebb körű használatának kedveznek.
A Neo Motors fejlesztéseihez nem kevés pénz kell, ennek előteremtéséhez a marokkói autógyártó intenzív tárgyalásokat folytat az Afrikai Fejlesztési Bankkal – árulta el az amerikai hírügynökségnek a vezérigazgató.
Az ország az utóbbi években számos reformot és gazdaságélénkítő programot hirdetett, ennek köszönhetően pénzpiaci megítélése is rengeteget javult, különösképpen díjazzák a piacok az országot jellemző politikai stabilitást, ami pozitív hatással van a vállalati szektor tőkevonzó képességére.
Eközben Marokkó lehetőségeihez képest mindent megtesz annak érdekében, hogy regionális gyártási központtá fejlődjön, az ehhez szükséges fejlett infrastruktúra kiépítésével.
A Neo Motors előtt álló másik út a vállalat részvényeinek bevezetése a casablancai tőzsdére, s onnan forrást bevonni a méreteihez képest nagyívű fejlesztésekhez.
Előbb meg kell győzni a befektetőket, hogy a nemzeti, marokkói autógyártóban érdemes tulajdonrészt szerezni akkor is, ha a hagyományos francia autógyártók, így a Renault és a Peugeot már otthonosan érzik magukat az afrikai országban, gyártóbázisokat építettek ki. Ahogy az újdonsült kínai konkurens, a BYD is megjelent már autóival és összeszerelő üzemével.
A marokkói autógyártás eddig az összeszerelésre szorítkozott, gyökerei 1959-ig nyúlnak vissza. A casablancai első autógyárban jelenleg a Renault Kangoo mellett a francia autógyártó csoport fapados márkájának számító Dacia Sandero és Logan modelljei készülnek. A Fiat is itt volt, de már leszerelt, a Peugeot pedig most már motorgyárat is épít az országban.
A verseny tehát erősödik, de a marokkói autógyártónak – és a hazai alkatrészgyártás kiépítésén dolgozó rabati kormánynak is – szent meggyőződése, hogy
nemzeti autógyártásra szükség van.
A Neo Motors kezdeti lépéseit a koronavírus-járvány idején egy marokkói bank egyengette, amelytől 4,9 millió dollárt kaptak az alapok lerakásához, a Rabat külvárosában lévő Ain Aouda-i üzem felfejlesztéséhez.
A nagy fokú automatizálásra ebből persze nem tellett, a járműveket jelenleg is kézzel szerelik össze a Neo Motors ötezer négyzetméteres csarnokában, amely egy két hektáros komplexum középpontjában fekszik.
A bemutatott, a tunéziai Wallyscar közreműködésével megépített crossover 3,9 méter hosszú, hazai szakértők
a Trabant és az utolsó magyar autógyártó manufaktúra, az Alma stílusjegyeit vélik rajta felismerni, de a marokkói gülüszemű rettenet hozzájuk képest valóságos műremek
– és izompacsirta is. A műanyag karosszériájú, levehető tetejű modellhez a három hengeres, 1,2 literes 82 lóerős benzinmotort, illetve az 1,6 literes, 115 lóerős négyhengerest készen kapják a kényelmes, megbízható és sivatagra termett jelzőkkel illetett, amúgy inkább városi használatra ideális járműhöz, de a beszállító kilétét nem fedték fel.
Persze titok ez sem maradhatott, hiszen a paraméterek gyanúsan hasonlítottak a Peugeot kínálatában szereplő motorokra, és a francia gyártó egyéb alkatrészekkel is hozzájárul a Neo sikeréhez. Például a Peugeot 301-es műszerfalának több elemét lehet felfedezni a Neóban, némi keleti motívummal nyakon öntve. A gyengébb motorral szerelt változat alapára 5,78 millió, az erősebbé pedig 6,82 millió forintnak megfelelő marokkói dirham.
Végezetül itt jegyezzük meg, hogy a Wallyscarnak nincs köze a Wall-e című rendkívül népszerű animációs film azonos nevű robot-főszereplőjéhez, aki a hulladékba fulladt és magára hagyott Földön próbál szívderítő módon rendet és életet teremteni. Ugyanúgy nincs köze a Wallyscarnak a Budapesti értéktőzsdén jegyzett járműkereskedőhöz és szolgáltatóhoz, az AutoWallishoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.