A Tesla visszahívja több mint kétmillió autóját, miután az amerikai autóbiztonságért felelős hatóság, a National Highway Traffic Safety Administration sokéves vizsgálat után megállapította, hogy az önvezető rendszer nem tartja elég éberen a sofőrt egy esetleges beavatkozáshoz.
A hatóság szóvivője hangsúlyozta, hogy a robotpilóta nagyon jó dolog a biztonság növelésére, de csak akkor, ha felelősséggel alkalmazzák. Az önvezető funkció alkalmazása mellett ugyanis a sofőrnek teljesen ébernek kell lennie, kezeit a kormánykeréken kell tartania, és figyelnie kell az úttestet is.
Éppen ezért az Autosteer nevű program feljavítása, a vezérlés és a figyelmeztetések frissítése ennek a betartatását célozza. A figyelmeztetések szembeötlőbb, harsányabb megjelenést kapnak, míg a vezérlő pluszvisszajelzést kér majd az autóstól már a szoftver aktiválásakor is.
Ha pedig a vezető nem tesz eleget rendszeresen az éberséget ellenőrző felkéréseknek, akár fel is függeszthetik számára az Autosteer használatát.
A Tesla a vezetéstámogató szoftver új, 2023.44.30-as verzióját egyes járművekre már december közepén ráküldi (internetes frissítést alkalmazva). A többi önvezető autó egy későbbi időpontban kaphatja meg a javítást.
Az autógyártó december közepén a szalonjait és a szervizeket, február közepén pedig az egyes autótulajdonosokat értesíti a teendőkről.
A Tesla a visszahívásról szóló jelentésében a járművek széles körét nevezte meg érintettként, köztük tizenegy éve gyártott járműveket is. Az ügyfelek számára térítésmentes frissítést a következő autók kapják:
Az autógyártó azt is közölte, hogy a december 6. után készített járművek már a frissített szoftverrel gördültek le a gyártósorról.
A Tesla már 2016-ban úgy jellemezte – a most már minden autójába beépített szoftverét –, hogy megadja a teljes önvezetés élményét. Lehet, hogy ez a kijelentés korai volt. Elon Musk tulajdonos ellen peres eljárás indult az önvezető funkcióval kapcsolatos nagyotmondásai miatt, míg az amerikai igazságügyi minisztérium iratokat kért be az autógyártótól az önvezető funkció kapcsán.
Már az első évben hónapokra felfüggesztették a szoftver alkalmazását halálos baleset okozása miatt. Idén pedig a fenti már a második termékvisszahívás a vezetéstámogatási rendszer miatt. Az elsőnél a hatóság aggályosnak találta, hogy a rendszert használó autók nem tartották be a KRESZ-t, kiszámíthatatlanul közlekedtek, beleértve a sebességhatárok túllépését. A Tesla az akkori visszahívást több száz, köztük halálos baleset után lépte meg.
Az autógyártó elektronikus autóival kapcsolatosan jelenleg két balesetet vizsgálnak: az egyiknél a jármű hirtelen fékezett az autópályán, a másiknál pedig a jármű belerohant egy mentőautóba.
Elon Musk vállalatának automatizált vezetési rendszereivel összefüggésben eddig már több mint ötven eljárást indítottak – emlékeztetett a Bloomberg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.