A Niónál egyszerű beszállítóból fejlesztési partnerré avanzsált a Contemporary Amperex Technology Co. Limited, ismertebb nevén a CATL. A két kínai vállalat nagy teljesítményű és hosszabb élettartamú akkumulátorok közös fejlesztéséről szóló stratégiai megállapodást kötött csütörtökön Pekingben. A cél, hogy az elektromos autók legdrágább, a teljes ár 40-50 százalékát is kitevő részegységét minél alacsonyabb költséggel tudják előállítani úgy, hogy eközben a cellák energiasűrűsége, s vele a tárolókapacitás is növekedjen.
Az együttműködés keretében a Nio és a CATL saját technológiáját próbálják összefésülni, csökkentendő az akkumulátorok úgynevezett „teljes életciklus” költségeit – mondta újságíróknak William Li, a Nio alapító-vezérigazgatója. Hozzátette, hogy el kellene érni, hogy az akkumulátorok élettartama, normális használhatósági ideje 8-10 év fölé nőjön, azaz közeledjen az autók átlagosan 15 évre tehető életciklusához.
Ez és a költségek további radikális csökkentése alapvető fontosságú ahhoz, hogy a Nio és a hozzá hasonló új generációs elektromosautó-gyártó legalább üzemi szinten nyereségessé válhasson, ami alapvető elvárás a befektetők részéről.
Nevezetesen a tavaly a Nióba két lépésben 3 milliárd dollárt betoló, az abu dzabi olajipari bevételek befektetéséért felelős állami CYVN Holdingtól, amely ezzel 21 százalékot szerzett a társaságban, s a legnagyobb egyéni részvényessé vált.
A döntő szó azonban továbbra is William Lié, övé a szavazati joggal felvértezett részvények többsége. Li az arab tőke beszállásakor azt ígérte, hogy önmérsékletet tanúsítanak a hosszú távú hatékonyságnövelő beruházások terén, s elbocsátásokkal
csökkentik a költségeiket, hogy a Nio mihamarabb nyereségessé váljon.
Decemberben arról írt a Reuters, hogy a Nio az akkumulátorgyártó-üzletágát kiszervezi, de az akkufejlesztési részleget magánál tartja, ahogy a többi kulcsfontossági k+f feladatot is maga látja el.
A Nio akkumulátortechnológiája egyébként rendkívül fejlett, a második negyedévtől 150 kilowattórás (kWh) félszilárd akkumulátorokat hoz forgalomba az elektromos luxusjárműveihez, az ezer kilométeres hatótávolságú pakkokat a pekingi WeLion New Energy gyártja.
A Nio saját tulajdonú akkumulátorcsere-állomásokat üzemeltet, amelyek percek alatt automatikusan kicserélik a lemerült telepeket feltöltöttekre. A Nio autói mintegy 10 ezer dollárral olcsóbbak csak attól, hogy a tulajdonos nem veszi meg hozzá az akkumulátort, hanem havi bérleti díjat fizet érte, kapacitástól függően 136 vagy 233 dollárt. A cserélhető akkupakkokat a CATL szállítja a Nio számára.
A cserelehetőségért tehát fizetni kell, de itt is megkönnyíti az ügyfelei dolgát a cég, amely Kínában harmadával tervezi csökkenteni a havi akkubérleti díjait. Ezzel persze magának is gondot okoz, hiszen a cég 2383 cserekonténerrel rendelkezik az országban, ezek üzemeltetése azonban egyelőre veszteséges.
Más lesz a helyzet, ha a jelentős áramtároló kapacitásokkal rendelkező cseretelepeket rákötik a helyi hálózatra, így azok szükség esetén be tudnak szállni a csúcsigények kielégítésébe. A szabályozási funkció használatáért természetesen fizet majd neki az áramszolgáltató. Az első ilyen dániai állomást már integrálták is az áramellátó rendszerbe.
A céget korábban sok kritika érte a hálózat erőltetett és költséges fejlesztéséért, ám azzal, hogy az akkucserén kívül az elektromos művek számára is fizetős szolgáltatást tudnak nyújtani, elhalkultak ezek a hangok.
A Nio európai piacra szánt akkucsere-állomásait egyébként Biatorbágyon szerelik össze 2022 ősze óta. A Niónak 21 652 saját, nyilvános töltőpontja is van Kínában, ezek azonban már nyereségesen működnek. A Nio jelenleg a CATL-től szerzi be akkumulátorainak döntő többségét, de új partnerektől, például a CALB-tól és a WeLiontól is vásárol akkukat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.