Miközben a norvég Oda és a török Getir éppen kivonul a német online élelmiszer-kiskereskedelmi piacról, a nálunk Kifli.hu néven ismert cseh Rohlik (rohlíky=kifli) teljes pályás letámadást indított az egyik legfizetőképesebb európai fogyasztói piacon, azaz Németországban, és jó úton halad afelé, hogy a következő 12 hónapban végre nullszaldós legyen.
„Néhány éven belül a közép-európai és a német anyanyelvű országok így
piacán is vezetővé válunk, és jöhet a tőzsdére lépés is” – mondta a Reutersnek magabiztosan Tomas Cupr alapító-vezérigazgató. A már három évvel ezelőtt is több mint egymilliárd dollárra értékelt vállalat, amely Knupsr.de név alatt működik Németországban – áprilisban kezdte a kiszállításokat Berlinben, miután 2021-ben Münchenben, 2022-ben Frankfurtban startolt el.
Célunk, hogy a következő néhány évben további 15 német várossal bővüljön a hálózatunk, miközben egyre közelebb kerülünk a tőzsdei bevezetéshez is
– mondta Cupr a múlt hónapban a Rohlik prágai székhelyén adott interjúban.
„Legközelebb Hamburgot vesszük be, a fél szemünk már Németország tengeri kapuján van, azután azonban újabb forrásokat kell bevonnunk a további terjeszkedéshez” – tette hozzá.
Tavaly egyébként a Rohlik néhány tízmillió eurós nyereséget ért el a cseh piacon, ahol 2014-ben kezdte tevékenységét. Magyarországon is termelt már némi profitot, de a németországi terjeszkedés költségei miatt összességében mintegy 20 millió eurót égetett el a csoport.
A vásárlóit gyors kiszállítással és a helyben beszerzett termékek széles választékával megcélzó online élelmiszerbolt a hatékonyság növelése és a szállítási lehetőségek bővítése érdekében az elmúlt időszakban elosztó központjainak automatizálására is költött.
Elemzők szerint is kitárult Németország kapuja a csehek előtt. Ráadásul hatalmas lehetőség kínálkozik a Kifli előtt, mivel a németeknek csak mintegy 2 százaléka rendel rendszeresen online élelmiszereket, szemben a britek mintegy 8 százalékával.
A Statista adatai szerint a német e-élelmiszer-piac forgalma idén várhatóan meghaladja a 9 milliárd dollárt, és évi több mint 13 százalékos növekedéssel kecsegtet, így 2029-re elérheti a 17 milliárd dollárt.
A német online élelmiszerpiac az egyik nagy lemaradó Európában
– mondta a brit hírügynökségnek Arhi Kivilahti, az ADA Insights piacelemző cég kiskereskedelmi szakértője.
Van egy hatalmas fehér folt Európa közepén, ahol amúgy hatalmas sűrűségben élnek a jómódú fogyasztók
– fűzte hozzá. A német kiskereskedelmi óriások, mint a piacvezető Edeka vagy a Rewe és az Aldi, ugyan kisebb-nagyobb kampányokat indítottak az online vásárlások felfuttatására, de az elemzők szerint alapvetően másodlagos szolgáltatásként tekintenek rá, hogy a vásárlói hűséget építsék.
A széttöredezett online piacot a Rewe vezeti, a bevételei azonban az egymilliárd eurót sem érik el. A Rewét a részvényeseitől – köztük a Bill és Melinda Gates Alapítványtól – januárban 355 millió eurót begyűjtő holland Picnic kevesebb mint félmilliárdos éves bevétellel követi.
Eközben a Rohlikban 593 millió dolláros tőkeemelést hajtottak végre vezető kockázatitőke-befektetők, köztük az Index Ventures, a Partech és a belga Sofina. Elemzők szerint ez a két cég a legesélyesebb versenyző, amely harcba szállhat a piacvezetésért az ágazatban. A Picnic inkább az árérzékeny, a Rohlik pedig a nagyvárosi, tehetősebb vásárlók körében számíthat sikerre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.