Össze is jött, meg nem is a BYD-nek a havi értékesítési rekord megdöntése, bár közel állt hozzá: a kínai autógyártó májusban története – tavaly december után – második legerősebb havi értékesítési adatait publikálta. A múlt hónapban 331 817 új generációs (NEV), azaz elektromos (BEV) és tölthető hibrid (PHEV) autót adott el, szemben a decemberi 341 043 darabbal.
A kategória harmadik komponensével, az üzemanyagcellás autókkal a cég nem foglalkozik. Áprilishoz képest 5,9, tavaly májushoz viszonyítva viszont 38,1 százalékkal bővült a Szegeden óriásgyárat építő BYD értékesítése.
Ami a kategóriák közötti megoszlást illeti, a BYD a világtrendet követi, ami a tölthető hibridek tartós és dinamikus előretörésében mutatkozik meg az elektromos hajtásúak rovására. A BYD a tisztán belső égésű motorokkal hajtott járművek gyártásával már 2022 márciusában leállt.
A hibrideknél a divathullám új rekordot szült: éves összevetésben 54,1 százalékkal többet, 184 093 darabot adott el belőlük a BYD, a cég az utóbbi három hónapot egyaránt történelmi rekorddal zárta, és a sorozat minden bizonnyal nem most ért véget.
A társaság május végén mutatta be a DM (Dual Mode) hajtás ötödik, minden eddiginél hatékonyabb generációjának képviselőit. A benzin-akkumulátor kombó a Qin L DM-i és a Seal 06 DM-i modellekben kel életre először, és ha igazak az elemzői várakozások, akkor kisebb forradalmat vált majd ki a hibrid technológiában. Ahogy a Toyotának a szintén a napokban bemutatott takarékos motorja, amely minden üzemanyagtípusból képes mozgási energiát kicsiholni.
Visszatérve a BYD DM modelljeihez, ezek teli tankkal és egy teljes feltöltéssel 2100 kilométerre is képesek elgurulni. Az újítás révén a BYD megszilárdítja vezető helyét az új generációs autók gyártásában.
A Morgan Stanley szerint a BYD DM-mel a cég tarolhat a tengerentúli piacokon – ide nem értve az Egyesült Államokat, ahol eddig sem volt jelent exporttal, s ahol augusztus elsejétől a négyszeresére, 100 százalékra emelt védővámok belépésével a helyzete még reménytelenebbnek látszik. Elemzők szerint
a BYD a DM hibridekkel nemcsak az elektromos, de főként a belső égésű motorral szerelt autóknak jelent konkurenciát, és ezen a területen élezi az árversenyt.
A tisztán elektromos autóknál (BEV) 146 395 darabos májusi értékesítésről számoltak be, ez 44 ezerrel kevesebb a decemberi csúcsnál, az éves bővülés is csak 22 százalékos. A Tesla megfelelő statisztikáját még nem adták közre, így a kettejük viadaláról meg mindig az a legfrissebb hír, hogy az amerikaiak az első negyedév után visszavették a tavaly év végén elveszített koronájukat, vele a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának kijáró címet.
A BYD-statisztikában kis szeletet hasítanak ki a haszonjárművek, itt elsősorban az elektromos buszokra kell gondolni, amelyeket Kaliforniában és Komáromban is gyártanak. Májusban 1329 haszonjárművet adtak el, 17,8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
A kínai piac túltelítettsége miatt a BYD intenzív külföldi terjeszkedésbe kezdett, ennek lendülete májusban kissé megtört – igaz csak az értékesített autómennyiség terén. Áprilishoz képest 8,6 százalékkal esett vissza az export, ez 37 499 darab autó eladását jelenti. A teljes értékesítésen belül az export részaránya 11,3 százalék volt.
A modellenkénti lebontásban a Magyarországon nem forgalmazott hibrid típusok állnak élen. Bár a BYD modellstuktúrája meglehetősen átláthatatlan, „családokat” fog össze, két nálunk is kapható modell eladási statisztikája azért kihámozható belőle:
A Seagullt tavaly áprilisban dobták piacra, 10 190 dolláros áron, ezzel ez a legolcsóbb a teljes kínálaton belül. A BYD érthetően nem ezt, hanem a jóval vaskosabb haszonnal eladható modellek exportját favorizálja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.