Az ételintoleranciával rendelkezők száma évről évre növekszik. Magyarországon a lakosság 30 százalékánál fordulhat elő laktózintolerancia, vagyis a tejcukor – azaz laktóz – emésztésének zavara, miközben a tejfehérje-allergia is sokak számára jelent nehézséget a hétköznapokban és lemondást a táplálkozást illetően. Németh Csaba élelmiszermérnök, címzetes egyetemi tanár, a szigetcsépi Capriovus Kft. kutatás-fejlesztési igazgatója szerint ez azért van, mert az anyatejen kívül más tejjel aligha volt kapcsolata őseinknek. Éppen ezért soha nem látott kereslet alakult ki ebben a szegmensben a helyettesítő, tejmentes termékek iránt, a legnagyobb kereskedelmi láncok is ennek megfelelően alakították át a választékukat. Itt jön képbe a Capriovus is, melynek története a tojással kezdődött.
A több mint három évtizedes múlttal rendelkező Pest vármegyei cég fő profilja ugyanis a tojásfeldolgozás:
cukrászdákat, iskolákat, éttermeket és hoteleket.
Néhány éve, a koronavírus-járvány alatt ugyanakkor a felvevő piac beszűkülésével szembesültek, miután a vendéglátóiparban érdekelt legtöbb partnerük hosszabb időre bezárt.
A tyúkokat viszont ez nem hatotta meg, az évi mintegy 150 millió darabos tojásmennyiséget továbbra is biztosították.
„Az egy hónapnyi leállás a mi esetünkben 30 százalékkal vetette vissza az árbevételünket. Ennek ellenére fel sem merült bennünk, hogy megadjuk magunkat a krízisnek, és mondjuk leépítésekbe kezdjünk” – emlékezett vissza a Covid első hónapjaira Németh. Kiemelte: egy cél lebegett a szemük előtt, a közel 150 millió darab tojás hasznosítása, mégpedig fenntartható módon.
Az Agrár- és Élelmiszer-tudományi Egyetemmel ezért intenzív kutatás-fejlesztésbe kezdtek, elsősorban a tojásfehérje hasznosításának további lehetőségeit tanulmányozva. A közös munka eredményeként született meg a csak tojásfehérje felhasználásával készült, a tejtermékkel szemben alternatívát jelentő Tojás Tudatosan-termékcsalád, a ToTu.
A Rögös túró volt az első, amellyel a szigetcsépi vállalat kilépett a piacra. Előbbi az állagát és konyhatechnológiáját tekintve tulajdonképpen egyenrangú a tejalapú túróval. A termék népszerűsége minden képzeletet felülmúlt, így azóta a tojásfehérje alapú tejjel, tejföllel és sajtkrémmel szélesedett a paletta.
„Mindig is tojással, tojástermékekkel foglalkoztunk, így ez egyfajta adottságnak is tekinthető, hogy minden esetben ezeket az élelmiszereket vesszük kiindulási alapnak. Az általunk már korábban gyártott tojásfehérjerúd-karika adta az inspirációt az első túró-, tejföl-, tejhelyettesítők elkészítéséhez” – magyarázta a Capriovus Kft. kutatás-fejlesztési igazgatója, aki arról is beszélt, hogy az újratervezés olyannyira bejött, hogy a pandémiát megelőző időszakhoz képest megduplázódott az árbevételük.
Azóta nagy hangsúlyt fektetnek arra is, hogy szója, glutén és hozzáadott cukor nélkül, a konyhában gyorsan elkészíthető kész termékekkel rukkoljanak elő. Az első jelentős lépést pedig már meg is tették a Mentes Cukrászüzemmel való közös projektben, melynek eredményeként olyan új glutén-, tej- és hozzáadott cukormentes töltött „túrós” tésztagolyókat alkottak, amelyekkel az Inno d’Or – Év Innovációja 2024 versenyen az Élelmiszer kategóriában elnyerték az „Inno d’Or – Év Innovációja 2024” elismerést.
A legnagyobb motivációt számomra ugyanakkor az jelenti, amikor valaki azzal lép oda hozzám a különböző eseményeken vagy szakmai rendezvényeken, hogy a termékeinkkel jobbá tettük a mindennapjait, az életét
– jegyezte meg Németh Csaba.
A szakember szerint a tojásfehérje másik nagy előnye, hogy a növényi eredetű fehérjékkel ellentétben nincs benne zsír- és szénhidrát, ezért nagyon hasznos a sportolók vagy a fogyni vágyók számára is. Kiemelte Kertész Ákos kézilabdázó visszatérését és a Vasas koronavírusból felépülő jégkorongcsapatát, amely megmutatta a ToTu-termékek rehabilitációban betöltött fontos szerepét. „A tojásfehérje jelentősen meggyorsítja a sportsérülések rehabilitációját, illetve segít ellensúlyozni az idősebb korosztályt érintő izomtömeg-veszteséget eredményező folyamatot is” – mondta Németh.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.