Júniusban 46 százalékkal nőtt a járattörlések száma Európában az előző hónaphoz képest a Cirium légi közlekedési elemzőcég adatai szerint. Ez összesen 8145 törölt járatot jelentett az összes európai repülőteret figyelembe véve – írja a londoni The Sun.
A probléma tehát nem csupán a Magyarországon is működő légitársaságokkal, és nem is főként a fapadosokkal kapcsolatban áll fenn. Sőt, a The Sun szerint a British Airways az egyik leggyengébben teljesítő cég. A brit nemzeti légitársaság ugyanis az elmúlt 12 hónapban egymaga nem kevesebb mint 4033 járatot törölt, s ez a szám majdnem a kétszerese például a szintén brit bejegyzésű EasyJet azonos időszakbeli járattörléseinek. És akkor a késések még nem is kerültek szóba.
Az aggasztó statisztikák igazolják az európai utasoktól érkező felháborodott panaszokat, úti jelentéseket, amelyek a nyári csúcsszezonban szerzett horrorisztikus élményekről számolnak be.
A The Sun utazási rovatának vezetője, Lisa Minot szerint a „súlyos problémák tökéletes vihara” várhatóan még jó darabig további fennakadásokat okoz majd a kontinens légi utasforgalmában.
Ezek közé a problémák közé tartoznak
A személyzeti problémák már eddig is érintették a British Airways és az EasyJet légitársaságot, amelyek a múlt hétvégén részint ezért, részint a rossz időjárás miatt voltak kénytelenek több mint 60 járatot törölni. Eközben a párizsi, olaszországi, glasgow-i és aberdeeni sztrájkok is súlyosbítják a helyzetet.
A legtöbb járattörlést elszenvedő légitársaságok közé tartozik a kisebbik ír diszkont-szolgáltatócég, az Aer Lingus is, amelynél egy pilótasztrájk is kirobbant a fizetések emeléséért, a káoszt odáig fokozva, hogy csak emiatt több száz járatot kellett törölni az elmúlt másfél hónapban – írja a BBC. Bár időközben a szakszervezet a körvonalazódó megállapodásra tekintettel lefújta a sztrájkot, az Aer Lingus szerint a következő időszakra törölt járatok már semmi esetre sem indíthatók el.
Közben az Index arról értesült, hogy a kormányzat magyar légi közlekedési szektornak címzett, éles kritikáit követően a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke is figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenységet folytató diszkont-légitársaság, többek közt a Wizz Air, a Ryanair és az EasyJet vezetőjének.
Rigó Csaba Balázs leszögezte, hogy „a Gazdasági Versenyhivatal különösen a gazdasági versenyt érdemben érintő reklámgyakorlatok esetén jogosult fellépni a kedvezményakciókkal, a járulékos költségek felmerülésével, a poggyászfeladással, foglalási költséggel, repülőjegy-foglalással és -módosítással kapcsolatos megtévesztésekkel szemben”.
Az elnök arra is felhívta a figyelmet, hogy „a GVH figyelemmel kíséri a piaci folyamatokat, és indokolt esetben megteszi a hatáskörébe tartozó, szükséges intézkedéseket”.
Közben a Flightright légiutas-jogi portál Európa húsz legnagyobb légitársasága között állított fel fordított rangsort a megbízhatóság (késések és járattörlések), a kártérítések kifizetésével kapcsolatban tanúsított magatartás és az ügyfél-elégedettség alapján.
Az összesített eredmények szerint a citromdíjat a British Airways (BA) kapta, nem sokkal alulmúlva egy másik nagy hagyományos légitársaság, a Lufthansa teljesítményét, a harmadik leggyengébb pedig a már említett Aer Lingus lett. A Wizz Air a hetedik, a Ryanair a tizedik, míg az EasyJet a 12. helyre került. Elemzők szerint a BA-ra a meggondolatlan költségcsökkentés ütött vissza az egész ágazatot sújtó problémák mellett.
Érdekesség, hogy a Wizz Air a megbízhatóságot tekintve nagyon jól szerepelt a listán, csak három légitársaság ért el nála jobb eredményt, ám a kártérítések fizetésével és az ügyfél-elégedettséggel kapcsolatos értékelésekből már jóval rosszabbul jött ki.
Mindez azonban nem vigasztalja azokat az utasokat, akik a Wizz Air Budapestről több mint 15 órás késéssel Ciprusra induló járatára váltottak jegyet. A Budapest Airport az Indexszel azt közölte, a járat eredetileg a Debreceni Nemzetközi Repülőtérről indult volna, azonban mivel a légikikötő technikai okok miatt zárva van, a járat ma este Budapestről indul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.