BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

BMW: a fék elszállt, a nyereség olvad, az árfolyam a mélyben

A Magyarországon készült Continental-fékek hibája miatt nagyot szív a BMW: a bajor autógyártó másfél millió autót kénytelen átvizsgálni és egymilliárd eurós költséggel kijavítani. A BMW csoport legdrágább Rolls-Royce-aiba is jutott a selejtes komponensekből.

A BMW sokkoló méretű visszahívásról adott hírt a múlt héten, de még ennél súlyosabb, hogy a bajor autógyártónak két év kellett ahhoz, hogy pontosan azonosítsa a probléma forrását és kiterjedését, s kiderüljön, milyen minőség-ellenőrzési lazaságok jellemzik a cég beszállítói hálózatát. 

BMW 
Used cars in a BMW dealership.
A BMW csoportnak két évig tartott a „nyomozás” és a károk felmérése / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A fékrásegítő rendszer hibája szerencsére nem vezetett végzetes katasztrófához, de a sofőröket alaposan meglephette, hogy nem kapcsolt az ABS, és a menetstabilizáló rendszer (ESP) is megadta magát, amikor a fékbe tapostak. A pedált tövig kellett nyomni, megfeszített erővel, hogy a kocsit kordában (és az úton) tudják tartani. A BMW csoport valamennyi márkájánál, így

  • a BMW-nél,
  • a Mininél
  • és a Rolls-Royce-nál is

előfordult a fékhiba, az esetek számáról azonban nem adott tájékoztatást a gyártó, csak annyit árult el, hogy a személyi biztonságot nem érintő problémáról van szó, azaz a kocsi így is, úgy is megáll, ha megnyomják a féket. Kisebb-nagyobb erővel. 

Egymilliárd euróra becsüli a költségeket a BMW

A visszahívást kiváltó fékrendszer úgynevezett brake-by-wire rendszerű, amely elektronikus impulzusokat használ az 1920-as évek óta a legtöbb autóba beépített hidraulikus technológia helyett.

A BMW csoport másfél millió, az utóbbi két évben gyártott autóját kénytelen ellenőrizni

és szükség esetén visszarendelni a márkaszervizekbe, a probléma orvoslása ugyanis a fékrendszer megbontását igényli. A költségeket most egymilliárd euróra becsülik, de bajor társaság nyereségébe alaposan beleharapó visszahívás többe is kerülhet, nem is szólva a BMW presztízsmárkáinak presztízsveszteségéről. A Bloomberg által látott visszahívási dokumentum szerint 

az ügyfelek és a kereskedők 2022 júniusában kezdtek panaszkodni a hibás fékekre. 

A belső gyártásellenőrzés során nem észleltek hibát, úgyhogy a beszállítókhoz fordultak, s a végén kiderült, hogy a szintén német Continental autóalkatrész-gyártó által szállított, könnyebb és hatékonyabb rendszerként reklámozott fékszervó a ludas. Annak is egy alkatrésze, amely a fékrendszeren keresztül küldött elektromos jeleket befolyásoló interferenciát okozott.

Az ominózus fékalkatrészt a Contnental szállította a BMW csoportnak / Fotó: Continental AG

A Continental a hibát az egyik magyarországi üzemre vezette vissza. A fékek áramköri lapjait gyártó munkások nem gondoskodtak kellően tiszta környezetről, így az alkatrészeken folt vagy por maradt, ami akadályozta a rendszer teljesítményét – mondták az ügyet ismerő személyek a Bloombergnek, további részletek említése nélkül.

Amerikában hamarabb léptek

Amerikában a fékhibák kapcsán már februárban elrendelték 80 ezer jármű visszahívását, ott sürgősen kellett lépni, mert a közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) tolerál ugyan egy meg nem határozott idejű, de az észszerűség határain belül megállapított időszakot, ami alatt a gyártónak fel kell tárnia a hiba forrását, ellenkező esetben drasztikus bírságot kaphat a nyakába. A BMW együttműködő volt, és igyekezett, így meg is úszta a bírságot. 

Warsaw,,Poland,-,November,17,,2023:,Rolls,Royce,Spectre,2024,
Rolls-Royce Spectre lefékezett állapotában. Valamennyit át kell vizsgálni / Fotó: Mares90

Konszernszinten két évig tartott a „nyomozás”, és az érintett autók beazonosítása, ami a meghökkentő, másfél milliós számot hozott ki azzal, hogy egy autó kijavítása 650-700 euró körüli költséggel kalkulálható. Azt nem tudni, hogy ebből mennyit vállal magára a bűnbak, a Continental.

Megkönnyíti a helyzetet, hogy a korszerűbb autókat internetes hozzáféréssel, a távolból is ellenőrizni tudják a beszállítótól származó diagnosztikai program telepítésével, s ha megtalálják a hibát, akkor az autó kijelző paneljére üzenetet küldenek, melyben szervizbe invitálják a járművet – írja a Heise Online

A profitfigyelmeztetés nem késett

A Continental arra számít, hogy a járművek 2 százaléka lesz érintett, a BMW ennél jóval többtől tart. A bajorok profitfigyelmeztetést adtak ki, eszerint üzemi nyereséghányaduk a korábbi 8-10 százalékról 6-7 százalékra eshet vissza a folyó üzleti évben. 

 

A tavalyi 18,48 milliárd eurós üzemi eredmény helyett 17 milliárd körülivel lehet csak számolni az idén. A súlyos érvágás a BMW részvényárfolyamán is nyomot hagyott, a kurzus a bejelentésre, közel 10 százalékot esett, amiből a sokk oldódásával ötöt vissza tudott szerezni. Nem így a Continental amely még mindig 9 százalékos mínuszban van.

Olyan nagy értékű luxusautókat is utolért a fékhiba, mint a 420 ezer dolláros Rolls-Royce Spectre, amelyből az Egyesült Államokban eladott mind a 688 példányt be kellett hívni javításra. Ami nem egyszerű folyamat, a szerelőnek 26 lépésből álló műveletsort kell végrehajtania a probléma orvoslásához.

Tűzveszélyes elektromos Miniket is visszahívott a BMW

Több mint 140 ezer elektromos hajtású Mini Coopert hív vissza világszerte a BMW, az akkumulátorok tűzveszélyességére hivatkozva, noha balesetről vagy sérülésről nem érkezett eddig jelentés. A magasfeszültségű akkumulátor akár vezetés közben is lekapcsolhat, de nem zárható ki a tűzveszély a parkoló autók esetében sem. Magyarországon 409 jármű érintett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.