Az Egyesült Államok 2016-ban 200-ról 800 dollárra emelte a vámok és egyéb díjak alóli mentességet a külföldről érkező, a lakosság által rendelt szállítmányok esetében, hogy megkönnyítse a kereskedelmet, és tehermentesítse a vámkezelést végző tisztviselőket, hogy azok a magasabb prioritású szállítmányokra fókuszálhassanak. Rosszul tették. A Temu és a Shein profitált a legtöbbet ebből.
Most visszakozni próbál a kialakult feszült helyzetből a Biden-adminisztráció, ugyanis a kedvezményt kihasználva az olyan kínai csomagküldő-óriások, mint a PinDuoDuo Holdings leányvállalatként nevet szerzett Temu és Shein gyakorlatilag letarolták az amerikai piacot, brutálisan alacsony kínálati áraikkal és sokszor silány termékeikkel kiszorították a helyi versenytársakat.
A közvetlenül a gyártóktól rendelő, majd a termékeket minimális haszonkulccsal az online vásárlók felé továbbító kínai e-kereskedelmi óriások aranyéletének azonban véget vetnének a törvényhozók, a visszaélésekre alapozó üzletelés szűk keretek közé szorításával.
Ezzel egyúttal hatalmas, dollármilliárdokban mérhető bevételhez juttatva a költségvetést és új munkahelyeket teremtve az amerikai lakosság számára.
Az American Action Forum becslése szerint a 800 dolláros mentesség teljes eltörlése 8–30 milliárd dolláros éves többletköltséget eredményezne, amelyet végül a fogyasztókra hárítanának át.
Más kérdés, hogy erről nincs szó. A kisebb értékű áruk kedvezményes kezelésére vonatkozó, úgynevezett de minimis szabály alól a társadalmi egyeztetésen lévő törvénytervezet értelmében kivonnák a többi között
Azaz gyakorlatilag a Temu és a Shein forgalmának a döntő részét vinnék vissza a vámköteles kategóriába. A vámbevételek kiesése és a kedvezmények révén a kínai gazdaság mértéktelen támogatása mellett egy etikai szála is van a korlátozásnak: mégpedig a termékek előállításakor sokszor rabszolgaként dolgoztatott távol-keleti munkásokkal való bánásmód javítása. „Piszkos áru” ne érkezzen az Egyesült Államokba.
Emellett a szállítmányozókat köteleznék számos, a termékkel és a gyártással kapcsolatos pluszinformáció átadására. Mindez jócskán megemelné a Shein, a Temu és társaik működési költségeit, amire három alternatív gyógymód kínálkozik:
Az utóbbi egyébként teoretikus, mivel tudvalévő, hogy az említett áruküldő szolgáltatók a piacnyerés és riválisaik kiszorítása érdekében kifejezetten nyomott árréssel dolgoznak, miközben masszívan veszteségesek.
Az érintettek közül a Temu azzal védekezik, hogy sikerét a „hatékony üzleti modellnek” köszönheti, amely a szükségtelen közvetítők kiiktatásával lerövidíti a kereskedelmi láncolatot, s az így nyert megtakarításon osztozhat a vásárlóival. És az alapító-főnökkel, Colin Huanggal, akit Kína leggazdagabb emberévé emelt a Temu.
A Temu működése és növekedése nem függ a de minimis politikától
– hangsúlyozzák, de ezt persze fenntartásokkal illik kezelni. A Shein is úgy reagált, hogy a sikert hozó üzleti modelljén nem kíván változtatni, és hogy támogatja a de minimis mentesség reformját, ha a szabályokat „egyenletesen és egyenlően” alkalmazzák. A cég együttműködéséről biztosította az amerikai vám- és határvédelmi hatóságot (CBP), s szeretne minél több információt megosztani velük a csomagjai tartalmáról.
Az egymással is rivalizáló Temu és Shein néhány évvel ezelőtti indulása óta az ultraalacsony áraival szerzett híveket és sokmilliós követői tábort Amerikában. A hatóságok azzal vádolták őket, hogy az amerikai határ- és vámhatóságokat megterhelik, mivel a de minimis mentesség alapján az Egyesült Államokba érkező csomagok száma a 2013-as 140 millióról tavaly több mint egymilliárdra emelkedett.
A de minimis értékhatár leszállításának tervét a Biden-kormányzat azzal is indokolta, hogy kínai illetőségű e-kereskedelmi platformok közül kerül ki a 800 dolláros küszöbérték alatti küldemények feladóinak többsége, amelyek a fogyasztóvédelmi törvények kijátszására és a kereskedelmi akadályok elkerülésére törekednek, továbbá az ilyen csomagok számának exponenciális növekedése megnehezítette az illegális szállítmányok azonosítását, blokkolását – írja a BBC.
Az amerikai munkavállalók és vállalkozások egyenlő versenyfeltételek mellett bárkit felül tudnak múlni, de a kínai e-kereskedelmi platformok túl sokáig játszották ki a de minimis mentességgel visszaélve a vámokat
– mondta Gina Raimondo kereskedelmi miniszter.
Az Európai Unió hatóságai is hasonló intézkedéseket vizsgálnak a kis értékű szállítmányok visszaszorítása érdekében, de egyelőre a lehetőségek hatásvizsgálatával vannak elfoglalva. Az unióban tevékenykedő e-kereskedelmi vállalkozások számára viszont minden egyes nap késlekedés sorsdöntő lehet – ideértve a magyar e-boltokat is. Számukra a Temu csókja halálos is lehet.
Ami a magyar felhasználókat illeti, a 2021. június 1-jétől hatályos rendelkezések alapján értékhatártól függetlenül minden, az EU-n kívülről érkező árura meg kell fizetni az áfát. Korábban 22 eurós értékhatár alatt vámáru-nyilatkozatot sem kellett kitölteni, de június 1-jétől ez is változott. Vámot ugyan csak 150 euró felett kell fizetni, de vámáru-nyilatkozatot minden esetben be kell nyújtani.
Az áfát a gyakorlatban legtöbbször a címzett, vagyis a megrendelő fizeti, de a
kínai e-kereskedők az áttekinthetőség és a folyamat egyszerűsítése érdekében áfástul szokták feltüntetni az áraikat, továbbá a vámnyilatkozatot is elintézik.
Nálunk a Magyar Posta a 150 euró érték alatti áruküldemények vámkezelését a NAV-val közösen kialakított, speciális vámkezelési eljárás keretében automatikusan végzi.
Vagyis a vámkezelésre nem kell külön megbízást adni, ám ennek is van egy szolgáltatási díja. A vámkezelési díjat a posta sávosan, a küldemény értékével arányosan számítja fel. Tíz euróig 399 forintot kérnek, de 100 és 150 euró között már 1399 forint az eljárási költség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.