Már a hivatalos, foglaló letételével járó előrendelések megindítását megelőzően több mint háromezer elektromos minirepülőre (Land Aircraft Carrier, LAC) érkezett vételi érdeklődés az Xpeng AeroHT-hez, az azonos nevű új generációs kínai autógyártó leányvállalatához.
Hogy ebből mennyi realizálódik, az majd az idén megnyíló megrendelési lista hosszán mérhető le. Pedig a repülőgép és a hordozó jármű kombója nem olcsó mulatság, egyelőre 280 ezer dolláros (100 millió forint) irányárat írt ki rá az Xpeng.
A hatalmas érdeklődés egyelőre az ötletnek és nem a járműnek szól, hiszen az Xpeng AeroHT még csak keresi a megfelelő partnerét az évi tízezer darabos kapacitást megcélzó sorozatgyártáshoz, és a próbagyártás tervezett időpontja is jövő júliusban érkezik csak el. A sorozatgyártást 2026-ra tervezik.
Egy fix időpont már van, a november 12-én kezdődő Zhuhai Air Show, a Zsuhaj kikötővárosában kétévente megrendezett légibemutató és repülőgépipari kereskedelmi kiállítás, amely a legnagyobb iparági seregszemle Kínában.
Itt a sztárfellépők között tartják számon az Xpeng AeroHT repülő szerkezeteit. Vélhetően ekkor, az ámulatot és a lelkesedést pénzre váltva kezdik meg a konkrét rendelések felvételét. Addig is folyik a szervezőmunka,
a cég már 70 bázisállomás kiépítésére és üzemeltetésére kötött szerződést partnereivel
a repülőik üzemeltetésének, szervizelésének támogatására, de a cél egy komplett, nagy területet lefedő ökoszisztéma létrehozása lesz. A sofőr-pilóták képzését is megszervezik. A repüléshez a dróntechnológiát alkalmazzák, ami azt feltételezi, hogy vezetése egyszerűbb, mint a rivális járműveké, és nem kell majd hozzá nehezen és drágán megszerezhető pilótaengedély.
Magát a helyből felemelkedő és landoló repülő alkalmatosságot egy háromtengelyes zárt furgon szállítja a platóján. A hordozó jármű egy Tesla Cybertruckhoz hasonlatos, minimalista dizájnnal megrajzolt, 5,5 méter hosszú EREV, azaz elektromos hajtású autó.
Ennek a nagy teljesítményű, 800 voltos elektromos rendszernek az akkumulátorait lemerülésük esetén egy beépített benzinmotorral hajtott generátor tölti fel, így egyhuzamban ezer kilométeres távot is meg tud tenni a jármű. Hogy maga a repülő szerkezet pontosan mire képes, azt egyelőre csak az Xpeng mérnökei tudhatják.
A repülőt mindenesetre a fedélzeten is fel lehet tölteni, ami nem kis előny. Négy-öt ember szállítására méretezik, biztonságáról pedig egy automata ejtőernyőrendszer gondoskodik, azaz nem szabadesésben ér földet, ha meghibásodna.
A repülő autót két változatban kínálja majd az Xpeng AeroHT,
Az elektromos hajtású, egykarosszériás, függőleges fel- és leszálló repülő autó változatot, a kínaiak a Las Vegasban idén januárban megrendezett CES (Consumer Electronics Show) kiállításon mutatták be, míg a moduláris repülő autót nem hozták át Amerikába
Szakértők szerint egyébként az Xpeng-projekt két lényeges ponton sérülhet, az egyiket a jogi szabályozás hiányában, a másikat a fizetőképes piac szűkösségében látják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.