Szerdától a benzin-kiskereskedők a jelenleginél nagyobb, a gázolajeladók kisebb árakkal számolnak annak alapján, hogy a Holtankoljak.hu az előbbi esetben literenként bruttó 8 forintos piaci áremelkedést, az utóbbiban bruttó 15 forintos csökkenést vetít előre. A benzinpiacon azonban ez viszonylag kis szegmensre vonatkozik, mert a lakosság döntően nem piaci, hanem hatósági áras üzemanyagot vásárol, e lehetőségtől a személyautósoknak csak egy kis része, mindenekelőtt a cégautósok esnek el. A gázolajhoz azonban többségében piaci áron lehet hozzájutni, a jogszabályi kivételek például a mezőgazdasági gépekre vonatkoznak.
Ám mindkét hatósági áras üzemanyag forgalmazása veszteséges marad az év végéig az ársapka érvényességének meghosszabbítása miatt.
A kormány azért döntött mégis a tavaly ősszel bevezetett ársapka fenntartásáról, hogy elviselhető szinten maradjon a sokaknak munkába járáshoz használt üzemanyag ára, hiszen nem mindenkinek opció a tömegközlekedés. Az is a literenként 480 forintos hatósági ár fenntartása mellett szólhatott, hogy valójában már ez a most alacsonynak tekintett ár is elég magas. Tavaly szeptemberben a NAV által elszámolható benzinár még 462 forint, a gázolajár 469 forint volt, két éve pedig 371, illetve 386 forint, és ezek még piaci árak voltak. Szerdától a piaci ár a hivatkozott várakozás szerint a 95-ös benzin esetében 642,9 forint, a gázolajnál pedig 737,9 forint literenként.
Pontosabbat csak az ársapka meghosszabbítására vonatkozó kormányrendelet megjelenése után tudok mondani, de meggyőződésem, hogy politikai döntésről van szó
– reagált a rendkívüli Kormányinfón elhangzottakra Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke. Emlékeztetett, hogy a lakosság szeptemberben kapta meg a sok háztartás számára a korábbinál nagyobb összeget tartalmazó rezsiszámlákat, amire még egy sokk, vagyis az üzemanyagok októberi drágulása már túl nagy teher lett volna. Egri Gábor a nemzetközi olajárak esése miatt – amely mögött már a globális recesszió, ezzel a fogyasztás csökkenése állhat – abban bízik, hogy
folyamatosan esni fog a benzin és a dízel piaci ára is, akár egészen a hazai hatósági ár alá is.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára nem túl derűlátó a világpiaci olajárak esésével kapcsolatban, mert nem túl nagy a különbség a Brent-jegyzések eddigi, hordónként 100 dolláros, illetve a mostani, 90 dolláros szintje között. Ráadásul az európai üzemanyagpiacot a globálissal ellentétben szűkös kínálat jellemzi, ami megmutatkozik a földrész termékáraiban is, főként a gázolaj esetében. A hazai kínálat a kereslethez képest még gyengébb a hatósági árak gerjesztette kereslet miatt. „A MÁSZ tagjai hiába vártak arra, hogy Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter korábbi nyilatkozatainak megfelelően október 1-jétől kivezessék az üzemanyagok hatósági árképzését, mert a jelenlegi rendszer Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentése szerint legalább 13 és fél hónapig fennmarad. Emiatt nem szűnik meg a hatósági árak által generált túlfogyasztás sem.
Úgy megyünk neki a téli időszaknak, hogy kevés lehet az üzemanyag, holott már az eddigi hónapokban is komoly molekulahiány volt” – mutatott rá a MÁSZ főtitkára.
Mint elmondta, a szakma mindenképpen problémásnak látja a hatósági áras forgalmazás fenntartását a kiskereskedelmi értékesítés veszteségei miatt és ellátásbiztonsági szempontból is. A hatósági és a piaci üzemanyagár nagyon messze van egymástól.
Az FBSZ tagjai a nyáron adminisztratív okokból nem fértek hozzá időben ahhoz a támogatáshoz, amely a hatósági árak alkalmazása miatti veszteségüket enyhíti, de augusztusban elhárult ez az akadály. Bár Egri Gábor válasza szerint még most sem jutott hozzá minden pályázó a várt júliusi, augusztusi és szeptemberi támogatáshoz, újabb kis benzinkutak bezárásáról már nincs szó , hiszen a támogatásnak éppen a nyitvatartás, az ellátás folyamatosságának fenntartása a feltétele. Az ellátást azonban megnehezíti, hogy ezen a héten az a 258 cég, amely korábban importüzemanyaggal látta el a vevőit, majd az import piaci okokból történt leállása után a Mollal szerződött, ezen a héten már a megrendelt mennyiségnek csak a negyedét kapja.
Ez szerintem nem versenysemleges magatartás
– jelentette ki a szervezet elnöke. Úgy látja, hogy a kis kutak szűkös ellátása nagyon felborítja a hazai üzemanyag-ellátást.
Újabb nagy változás lesz, hogy miután a Mol megvásárolta a lengyelországi PKN-t, amelynek átad mintegy 50 Lukoil márkanéven működő itteni benzinkutat, hamarosan 144 lengyel töltőállomás lesz Magyarországon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.