BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itt van minden, amit az üzemanyaghiányról tudni lehet

Olyat tapasztaltak az autósok, amit évtizedek óta soha: alig van üzemanyag az országban.

Egyre több hazai töltőállomás fogy ki az üzemanyagból: a Világgazdaság információi szerint  a százhalombattai finomító csak 50-55 százalékon tud termelni

20220310 ŐriszentpéterPánikvásárlás indult a benzinkutakon. IllusztrációFotó: Szendi Péter SZP
Fotó: Szendi Péter/ Vas Népe

Ha nem javul a helyzet, decemberre az ársapka is fenntarthatatlanná válhat. 

A Mol néhány napja arról tájékoztatta a kis benzinkutasokat, hogy az ország ellátásbiztonságára tekintettek optimalizálni kénytelen a tevékenységét, emiatt

a 48. héten nem tudja őket ellátni benzinnel és gázolajjal. 

Ezt követően a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) levélben fordult a Mol elnökéhez, Hernádi Zsolthoz, továbbá segítségért Orbán Viktor miniszterelnökhöz is. „Nem kaptunk a Moltól üzemanyagot sem a múlt héten, sem a mostanin

Milyen ellátásbiztonság az, amikor az ellátásbiztonságra hivatkozva ellátás nélkül maradnak a benzinkutak?”

– kérdezte az FBSZ elnöke.

A piaci szereplők a kormány mielőbbi, akár már decemberi beavatkozására várnak. Ha például gátat szabna a mezőgazdasági gépek korlátlan, és a mezőgazdasági munkákkal már aligha indokolható gázolajvásárlásának, mindjárt több üzemanyag maradna az autósoknak. 

Segítene az egy alkalommal történő tankolás mennyiségének további korlátozása és óvatosan hozzá lehetne nyúlni az ársapkához is. 

Ha ugyanis közeledne egymáshoz a piaci és a hatósági ár, akkor a kereskedők is jobban keresnék a maguk számára is kezelhető konstrukciót. A holtankoljak.hu szerint pillanatnyilag egy liter normál benzin átlagosan 661 forintba kerül a hazai kutaknál már, ahol kapható –, a gázolaj pedig 726,7 forintba. Előrejelzése szerint szerdától literenként 11, illetve 13 forintos áresés várható. 

Ha a kormány nem szigorít az üzemanyagár-szabályozás terén, akkor felhasználói oldalról 2022 októberét tekintjük az utolsó „békehónapnak”. Az eladók szempontjából viszont már azt sem.  A feketeleves pedig csak most jön: november második felében olyat tapasztaltak az autósok, amit évtizedek óta soha: alig van üzemanyag. Bár nem szűnt meg, de megcsappant a hazai üzemanyagforgalom mintegy 30 százalékát kitevő import, hiszen 

a kereskedőknek nem éri meg olyan terméket, behozni, amelyet csak veszteséggel tudnak eladni. 

Elemzők szerint az olajtársaság végső soron racionálisan jár el, hiszen ha az alacsonyabb beszerzési ár miatt csökkentené az árait, azzal saját profitját mérsékelné és a riválisok akár dömpinggel is vádolhatnák. Ha viszont fölfele térne el attól, amit a tőzsdei jegyzésárak indokolnak, akkor azzal az üzemanyagimportnak engedne teret. Az európai tőzsdei árakat is dollárban állapítják meg, így a forint-dollár árfolyam alakulása fontos mozgatórugója a magyarországi üzemanyagáraknak.

Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője a Világgazdaságnak korábban úgy kalkulált, a 30 dollárral olcsóbb Uralon naponta 2,5 milliárd forintot nyer a Mol (az EBITDA soron). A szakértő szerint sokkal nagyobb árkülönbözet azért nem alakulhat ki, mert az orosz termelés visszafogásával a kínálat is csökken, a meglévő készletekre pedig talál majd piacot Oroszország: Kína, India örömmel vásárol

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.