A Paks II. projekt helyzetét is érintő információt tett közzé a Kommerszant a Roszatom törökországi projektjéről. Az orosz lap értesülései szerint a német szövetségi exportengedélyezési hivatal nemcsak a Paks II. irányítástechnikai berendezésének kiviteli engedélyét blokkolja, az Akkuyu Atomerőmű egyik kulcsberendezésének kiviteli engedélye is késik. A Roszatomnak a Paks II. atomerőműhöz hasonló, négy VVER-1200-as blokkal megvalósuló török projektje esetén a német hatóságok a Siemens által gyártott, úgynevezett tokozott kapcsolóberendezés engedélyével késlekednek, amely a török erőmű villamos eszközeit, a mérő-, a riasztó-, a védelmi, a szabályozó- stb. berendezések összességét vezérli.
Egyelőre nem tudni, hogy mindez hogyan érinti a török atomerőmű első blokkjának erre a tavaszra tervezett, úgynevezett fizikai indítását, azaz az üzemanyag berakását az első blokk reaktorába. A Siemens a török projekt esetén jelezte, hogy kitart a szerződéses teljesítés mellett. Az ügy kapcsán a török atomerőművet építő Akkuyu Nuclear vállalat közölte: „nem kaptunk semmilyen hivatalos értesítést a Siemens által szállított berendezésekkel kapcsolatban, de a Siemens lényegében teljesen elkészült az érintett berendezés gyártásával. Az Akkuyu Nuclear képviselői részt vettek Németországban a berendezés gyártóüzemi átadásán. A Siemens jelenleg teljesíti a berendezések szállítására vonatkozó szerződéses kötelezettségeit. Az Akkuyu Atomerőmű építése, beleértve a berendezések szállítását, az ütemterv szerint zajlik”.
Sokatmondó ezzel kapcsolatban a Paks II. irányítástechnikáját is szállító Siemens Energy szóvivőjének nyilatkozata, amely a német nyelvű ungarnheute.hu oldalon jelent meg.
Oliver Sachgau megerősítette a Siemens elkötelezettségét a Paks II. irányítástechnikai berendezésének beszállításáról szóló 2019-es szerződés iránt, de jelezte, hogy az exportengedély még mindig függőben van, és nem tudni, azt mikor kapja meg a német vállalat. „A politika elsőbbsége nemcsak ebben a konkrét esetben, hanem elvileg is vonatkozik ránk. Ez természetesen azt is jelenti, hogy betartjuk a meglévő szankciós szabályokat” – szögezte le.
Noha az újabb brüsszeli szankciós csomag nem vonatkozik az atomenergiára, a jelek szerint a német kormány így próbál meg fogást találni a Roszatom projektjein. A kérdés politikai szintre került, amit jelez, hogy Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter folyamatosan bírálja a német exportügynökséget, amely még nem hagyta jóvá az új paksi blokkok irányítástechnikájának kivitelét, míg a francia konzorciumi partner esetén Párizsban ezt már megtették. A Világgazdaság további részleteket kért a Külgazdasági és Külügyminisztérium sajtóosztályától, de egyelőre nem kapott választ. Mindenekelőtt azt lenne jó tudni, hogy német részről van-e hivatalos indoklása is az engedély visszatartásának.
Az év elején Lantos Csaba energiaügyi miniszter arról beszélt, hogy Paks II. 2032-ben áll üzembe, ezzel szembement Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nyilatkozataival, aki tavaly többször is kijelentette, hogy az atomerőmű 2030-ban kezdheti meg a termelést, az építése pedig már az idén megkezdődik. Alekszej Lihacsov február 7-én viszont orosz újságíróknak már azt jelentette ki, hogy a projekt szempontjából mérföldkőnek számító első beton öntésére csak 2024-ben kerül sor, noha a munka az ütemtervnek megfelelően halad.
A TASZSZ jelentése szerint Alekszej Lihacsov elmondta, „ha a megrendelő a gyorsítást tűzi ki célul, mi gyorsítani fogunk, ha a jelenlegi szerződéses kötelezettségeken belül maradna, mi azon belül maradunk”. A Világgazdaságnak az ütemterv szerinti haladás és a későbbi munkakezdés között húzódó ellentmondásra vonatkozó kérdésére a projektre rálátó forrásunk úgy válaszolt, hogy nincs változás: a magyar és az orosz fél továbbra is a 2030-as üzemkezdést tartja irányadónak. Mindössze arról van szó, hogy az orosz kivitelező olyan ütemben teljesít, ahogy azt engedélyek lehetővé teszik.
A Világgazdaság megtudta az eredetileg erre az évre tervezett betonöntés csúszásának az okát. A munkagödörnek, amelyet az 5-ös blokk alaplemezének betonozásához kell kimélyíteni, 30 méteresnek kell lennie, de az jelenleg csak öt méteres. A Világgazdaság ezért megkérdezte a Paks II. Atomerőmű létesítési engedélyének tavaly augusztus 25-i kiadása után a munkát azonnal megkezdő kivitelező Duna Aszfaltot, hogy hol tartanak, ha pedig késnének, akkor ennek mi lehet az oka. A következő válasz érkezett:
„A Duna Aszfalt Zrt. a szerződésében vállalt feladatait határidőre elvégezte az elvárt minőségben. Az adott projektünk az 5. blokk alatti terület előkészítő földmunkái közül, a talajvízszintig való földletermelés volt. A Duna Aszfalt Zrt. a munkálatok végeztével a területet visszaadta a fővállalkozónak és levonult 2022 novemberében.”
A válasz tehát nem tért ki a gödör mélységére. A projektre rálátó forrásunk elmondta: ahhoz, hogy ki lehessen emelni az alapozáshoz harminc méterig a földet, úgynevezett résfalakra van szükség, amelyek megakadályozzák, hogy a talajvíz elöntse a munkaterületet. Azért is fontos a résfal, hogy ne változzon meg a működő blokkok alatti talajvízszint, ami azok stabilitása és biztonságos működése miatt fontos. Forrásainktól azt is megtudtuk, hogy a Duna Aszfalt azért nem kapott megbízást a további mélyítésre, mert ahhoz a megbízó Paks II. Zrt.-nek az újabb mérések alapján újabb engedélyre van szüksége, ezt pedig még nem kapta meg. Mindemellett a résfalteszt eredményének függvényében készülnek a résfalazás kiviteli tervei, ezzel párhuzamosan pedig zajlik a talajszilárdítás előkészítése.
Vannak egyéb bizonytalanságok is a projekt kezdete körül. Alekszandr Merten, a Roszatom atomerőmű-építő leányvállalata, az ASZE alelnöke, a paksi projekt igazgatója tavaly arról beszélt, hogy „a Roszatom rákényszerülhet arra, hogy importálja a két új paksi blokkhoz szükséges 2,5 millió tonna cementet, ha nem sikerül megoldani a belföldi terméket érintő extraadó ügyét”.
Valami látható azonban így is következik az elmúlt időszak eseményeiből: ismét terítéken van a kivitelezői és a finanszírozási szerződés módosítása. Erről mindössze annyit sikerült megtudni, hogy „csak technikai módosításokról van szó”, azt már nem, hogy ez mit takar. Mindazonáltal kézenfekvőnek tűnik a munkamenetben szereplő belső határidők frissítése vagy annak tisztázása, hogy Paks II. fix áras szerződése hogyan kezelje az infláció hatását. Ráadásul nyitott lehet az említett cementbeszerzés kapcsán kialakult helyzet is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.