BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

OPEC: korai még temetni az olajszektort

Felpöröghetnek a beruházások az olajszegmensben, az OPEC friss prognózisa szerint a globális napi nyersolajkereslet 5 év múlva 110 millió hordóra emelkedik.

Növekszik a globális energiaigény, amelynek kielégítésére egyre több nyersolajra lesz szükség, s elkerülhetetlen a szektor beruházásainak felpörgetése – áll a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) hétfőn publikált jelentésében. 

Opec,Organization,Of,The,Petroleum,Exporting,Countries.,Oil,Pump,Jack
Optimistábbak a kartelltagok, mint tavaly. Fotó: Shutterstock

A World Oil Outlook címen publikált prognózis szerint a kereslet kielégítése 2045-ig 14 ezermilliárd dolláros beruházást igényel, függetlenül attól, hogy nő a megújuló üzemanyagok használata és egyre több elektromos autó jelenik majd meg az utakon. 

Az OPEC véleménye eltér a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) várakozásaitól, a kartell ugyanis messze nem számít a kereslet tetőzésére ebben az évtizedben. Fatih Birol, az IEA ügyvezető igazgatója a múlt héten jelentette ki, hogy a globális szén-, olaj- és földgázfogyasztás már 2030 előtt tetőzhet. 

Az új olajprojektekbe történő beruházások leállításának szorgalmazása egyértelműen tévút, energetikai és gazdasági káoszt okozhat

– fogalmazott Haitham Al Ghais, a szervezet főtitkára, aki emlékeztetett rá, hogy tavaly ugyanezen időtávra alacsonyabb, 12,1 ezermilliárd dolláros beruházási összeget tartottak reálisnak az olaj-nagyhatalmak. 

Most az OPEC arra számít, 2045-ben a világ olajkereslete naponta 116 millió hordóra rúg majd, ez 6 millióval magasabb a tavalyi becslésnél. A növekedést Kína, India, más ázsiai országok, valamint Afrika és Közel-Kelet hajtja.

Rövidebb időtávra is robusztus keresletre rendelkeztek be az OPEC országok, 2028-ban már 110 millió hordó fölé nőhet a napi kereslet, szemben az idei 102 millióval.

Tavaly az OPEC-jelentés 2035-re prognosztizálta a kereslet tetőzését, majd onnan stagnálást vártak. Ehelyett most a 2035–2045 közti évekre is a felhasználás növekedését jelzik előre. Ha bejönnek az olajexportálók várakozásai, 22 év múlva 2,6 milliárd gépjármű közlekedik majd a világ útjain, egymilliárddal több mint 2022-ben. 72 százalékukat belső égésű motor fogja hajtani, annak ellenére, hogy az elektromos szegmens fejlődik a leggyorsabban. 

Ezzel párhuzamosan a kartell részesedése az olajtermelőkön belül a tavalyi 34-ről 40 százalékra nő 2045-re, ehhez az is kell, hogy a 2030-as évek elejétől a nem-OPEC-országok olajtermelése csökkenni kezd. 

Milyen hatással lehet az olajárakra az OPEC+ döntése a kitermelés fenntartásáról?

A határidős Brent nyersolaj hordónkénti ára 86 dollár felett stabilizálódott csütörtökön, mivel az OPEC+ nem változtatott kitermelési politikáján, és fenntartotta a korábban bejelentett termeléscsökkentéseket. De vajon az olajkartell ezzel a lépésével hosszú távon is magas szinten stabilizálta az olajárakat?

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.