BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alig fogynak a kazánok, bojlerből is inkább csak az olcsóbbakat viszik

Spórol a lakosság: bár alig nőttek a különböző fűtőberendezések árai, idén a tavalyinál sokkal kevesebben vásároltak új kazánt, inkább megjavíttatták a meglévőt a termékek egyik meghatározó hazai szereplője, az Ariston tapasztalatai szerint. Nagyon érződik az állami ösztönzők hiánya, a Világgazdaságnak Pavek Gábor, a cég ügyvezető igazgatója nyilatkozott a szegmensben tapasztalt trendekről.

Jövőre talán két számjegyű növekedést is hozhat a CSOK Plusz bevezetése a kazánok és a bojlerek piacán Pavek Gábor, az Ariston Kft. ügyvezető igazgatójának reményei szerint. Cége idei piaci tapasztalatairól azonban az igazgató nem tudott sok jót mondani a Világgazdaságnak adott interjúban. 

20190621-_PHL293619.06.21. Pavek Gábor, Ariston ügyvezető. foto: VG/ gyakornok / Fülöp Norbert20190621 Budapest  Pavek Gábor  Ariston ügyvezető  Fotó: Fülöp Norbert  FN  gyakornok  Világgazdaság  VG
Pavek Gábor: a lapos vízmelegítők még keresettek. Fotó: Fülöp Norbert

A fűtőberendezések iránti kereslet már a beszerzések lefutását tükrözi, vagy várható még év végi hajrá?

A fűtési szezon elindulásával jellemzően szokott jelentkezni egy újabb beszerzési hullám, amikor a kazánok az indítást követően hibát mutatnak, és a javítás helyett a csere mellett döntenek a végfelhasználók. Az idén azt tapasztaltuk, hogy a többség a javítás mellett döntött. Ez megmutatkozik az alkatrész-eladásainkban is. Így az új termékek eladása nem nőtt, viszont a meglévő kazánállomány korszerűsítési piacán nagy mozgást tapasztalunk. Ez hozzávetőleg 20-30 százalékos növekedést jelent idén a tartozékok piacán.

Nagyjából mennyivel nőttek az Ariston által forgalmazott termékek árai idén? Úgy tudom, tavaly nem sikerült érvényesíteni az összes költségnövekedést.

A költségek emelkedését az idén sem sikerült teljes mértékben érvényesíteni az árakban, de ez a különböző termékek esetén változó. Általánosságban azt lehet mondani, hogy a termékek ára 5-10 százalékkal nőtt. Azonban a kereskedők ezt az áremelést csak részben tudták a termékek árába beépíteni és a fogyasztóra áthárítani. Összességében azt mondhatjuk, hogy a fogyasztók jártak jól, mert nem nőttek olyan mértékben az árak, amilyen mértékben azt a piaci környezet indokolta

Tavaly stagnált a kondenzációs kazánok piaca a vállalat tapasztalata szerint. Az idén történt e téren változás?

Idén a kazánok piaca jelentősen csökkent a kereslet visszaesése miatt. A 2022-es évhez képest a kondenzációs kazánok piaca körülbelül a felére esett. Sajnos a kereskedők is csökkentették a készletszintjüket, ez tovább rontotta a piac helyzetét. A CSOK és az egyéb állami támogatások megszűnése miatt a végfelhasználók a kazáncsere helyett a kivárásra alapoztak.

Hogyan fogytak a vízmelegítők?

A vízmelegítők piacán is számottevő csökkenés tapasztalható. Itt elsősorban az a tendencia figyelhető meg, hogy a kereslet az olcsóbb termékek felé tolódott, de a lapos vízmelegítőink továbbra is keresettek. Itt a visszaesés nem akkora mértékű, mint a kazánok piacán, de szintén jelentős.

Folytatódott a hőszivattyús bojlerek eladásainak növekedése?

A hőszivattyús bojlerek területén stagnálást észlelünk. A kereslet ezen a területen is szűkül. Mivel a hőszivattyús vízmelegítőket leginkább az új építésű otthonokban telepítik, a lakásépítések számának drasztikus visszaesése ezen a piacon is tükröződik.

Milyen más, érdemi változást tapasztalt idén a magyar piacon a cég?

A kereslet általános esése miatt a kereskedők mérsékelték készletszintjüket, ami tovább növelte a csökkenést.

Az Ariston albacinai gyára. Fotó: Ariston 

Mennyire volt éles a verseny a termékeik magyarországi piacán? Voltak új piacra lépők vagy piacelhagyók?

Ez a piac érettnek számít, nincsenek nagy mozgások, új belépők vagy piacelhagyók. A hőszivattyú-területen lehet tapasztalni kisebb importőrök megjelenését. A piacot inkább az állami ösztönzők mozgatták az utóbbi időben. Ezek hiánya erős visszaesést produkált idén minden kereskedőnél. A 2024. januárban újrainduló családi CSOK megint lendületet adhat a hazai piacnak, sokat várunk tőle. Bízunk abban, hogy jövőre két számjegyű növekedést hoz a CSOK Plusz bevezetése a piacon az eladásokban.

Mely szegmensekben támasztanak erős versenyt a kínai termékek?

A mi szegmensünkben a kínai termékek nem jelentenek igazi konkurenciát. A magyar piacot az olasz és a német termékek uralják. Az olasz termékek előretörése a 2010-es évek óta tapasztalható. Mára ár-érték arányuk miatt Magyarország legkedveltebb termékei közé tartoznak, amihez az olasz dizájn is nagyon sokat tesz hozzá.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.