Jövőre talán két számjegyű növekedést is hozhat a CSOK Plusz bevezetése a kazánok és a bojlerek piacán Pavek Gábor, az Ariston Kft. ügyvezető igazgatójának reményei szerint. Cége idei piaci tapasztalatairól azonban az igazgató nem tudott sok jót mondani a Világgazdaságnak adott interjúban.
A fűtőberendezések iránti kereslet már a beszerzések lefutását tükrözi, vagy várható még év végi hajrá?
A fűtési szezon elindulásával jellemzően szokott jelentkezni egy újabb beszerzési hullám, amikor a kazánok az indítást követően hibát mutatnak, és a javítás helyett a csere mellett döntenek a végfelhasználók. Az idén azt tapasztaltuk, hogy a többség a javítás mellett döntött. Ez megmutatkozik az alkatrész-eladásainkban is. Így az új termékek eladása nem nőtt, viszont a meglévő kazánállomány korszerűsítési piacán nagy mozgást tapasztalunk. Ez hozzávetőleg 20-30 százalékos növekedést jelent idén a tartozékok piacán.
Nagyjából mennyivel nőttek az Ariston által forgalmazott termékek árai idén? Úgy tudom, tavaly nem sikerült érvényesíteni az összes költségnövekedést.
A költségek emelkedését az idén sem sikerült teljes mértékben érvényesíteni az árakban, de ez a különböző termékek esetén változó. Általánosságban azt lehet mondani, hogy a termékek ára 5-10 százalékkal nőtt. Azonban a kereskedők ezt az áremelést csak részben tudták a termékek árába beépíteni és a fogyasztóra áthárítani. Összességében azt mondhatjuk, hogy a fogyasztók jártak jól, mert nem nőttek olyan mértékben az árak, amilyen mértékben azt a piaci környezet indokolta
Tavaly stagnált a kondenzációs kazánok piaca a vállalat tapasztalata szerint. Az idén történt e téren változás?
Idén a kazánok piaca jelentősen csökkent a kereslet visszaesése miatt. A 2022-es évhez képest a kondenzációs kazánok piaca körülbelül a felére esett. Sajnos a kereskedők is csökkentették a készletszintjüket, ez tovább rontotta a piac helyzetét. A CSOK és az egyéb állami támogatások megszűnése miatt a végfelhasználók a kazáncsere helyett a kivárásra alapoztak.
Hogyan fogytak a vízmelegítők?
A vízmelegítők piacán is számottevő csökkenés tapasztalható. Itt elsősorban az a tendencia figyelhető meg, hogy a kereslet az olcsóbb termékek felé tolódott, de a lapos vízmelegítőink továbbra is keresettek. Itt a visszaesés nem akkora mértékű, mint a kazánok piacán, de szintén jelentős.
Folytatódott a hőszivattyús bojlerek eladásainak növekedése?
A hőszivattyús bojlerek területén stagnálást észlelünk. A kereslet ezen a területen is szűkül. Mivel a hőszivattyús vízmelegítőket leginkább az új építésű otthonokban telepítik, a lakásépítések számának drasztikus visszaesése ezen a piacon is tükröződik.
Milyen más, érdemi változást tapasztalt idén a magyar piacon a cég?
A kereslet általános esése miatt a kereskedők mérsékelték készletszintjüket, ami tovább növelte a csökkenést.
Mennyire volt éles a verseny a termékeik magyarországi piacán? Voltak új piacra lépők vagy piacelhagyók?
Ez a piac érettnek számít, nincsenek nagy mozgások, új belépők vagy piacelhagyók. A hőszivattyú-területen lehet tapasztalni kisebb importőrök megjelenését. A piacot inkább az állami ösztönzők mozgatták az utóbbi időben. Ezek hiánya erős visszaesést produkált idén minden kereskedőnél. A 2024. januárban újrainduló családi CSOK megint lendületet adhat a hazai piacnak, sokat várunk tőle. Bízunk abban, hogy jövőre két számjegyű növekedést hoz a CSOK Plusz bevezetése a piacon az eladásokban.
Mely szegmensekben támasztanak erős versenyt a kínai termékek?
A mi szegmensünkben a kínai termékek nem jelentenek igazi konkurenciát. A magyar piacot az olasz és a német termékek uralják. Az olasz termékek előretörése a 2010-es évek óta tapasztalható. Mára ár-érték arányuk miatt Magyarország legkedveltebb termékei közé tartoznak, amihez az olasz dizájn is nagyon sokat tesz hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.