A kínai szén-dioxid-kibocsátáskereskedelmi rendszer fejlesztései felgyorsítják az ország zöldre való átállását, támogatva az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való átállást – írja a Hszinhua hírügynökség. Az ország januárban ideiglenes szabályozást adott ki a szén-dioxid-kibocsátás kereskedelméről, amely május 1-jén lép hatályba – mondta Zsao Jingmin ökológiai és környezetvédelmi miniszter egy sajtótájékoztatón. Jelentős mérföldkőnek nevezte, hogy megszületett a szabályozás, amely Kínában ezen a területen az első.
A szén-dioxid-kereskedelem lehetővé teszi a keresleti oldal számára a kibocsátáscsökkentési célok elérését, míg a kínálati oldal gazdasági előnyökhöz jut a szén-dioxid-kereskedelemben való részvételből. A kínai nemzeti piac a világ legnagyobb szén-dioxid-piacává vált, 2257 fő kibocsátót fed le, évi 5,1 milliárd tonna szén-dioxid-kibocsátással. Kereskedelmi volumene tavaly év végén 440 millió tonna volt, 24,9 milliárd jüan (mintegy 3,5 milliárd dollár) forgalma mellett.
Jóllehet zökkenőmentesen működik, Kína szén-dioxid-piaca még gyerekcipőben jár, és a releváns iparágak lefedettsége és a piaci tranzakciók élénksége továbbra is fejlesztésre szorul – mondta Zsao Jingmin. A rendelet részletezi a mechanizmusokra vonatkozó szabályokat, szabványosítja a tranzakciókat, biztosítja az adatok minőségét, és erős jogi garanciát ad a kínai szén-dioxid-piac egészséges fejlődésére.
Zsang Jaobo, a kínai Igazságügyi Minisztérium egyik tisztviselője elmondta, hogy a szabályozás a teljes folyamatkezelést, a megfelelő rugalmasságot és a problémaorientált megközelítést tartalmazza. A jogszabályok fontos alapot jelentenek a szén-dioxid-piac működéséhez, ahogyan a vállalkozások kereskedelméhez és az illetékes kormányzati szervek munkájuk elvégzéséhez is – ez utóbbit már Zsang Csentől, a Kantoni Kibocsátás-tőzsde (angolul Guangzhou Emissions Exchange) tisztviselőjétől idézte a hírügynökség. A szakember úgy látja, hogy a kiforrott nemzetközi szén-dioxid-piacokhoz képest Kína szén-dioxid-kereskedelmi mechanizmusának legfelső szintű kialakítását, valamint az azt támogató fiskális és értékelési politikát még javítani kell. Ráadásul a helyi szén-dioxid-piacnak egyelőre csak hőerőművek a szereplői.
Kína szén-dioxid-kibocsátásáért elsősorban az energiatermelés, az acél, az építőanyagok, a színesfémek, a petrolkémia, a vegyipar, a papírgyártás és a légi közlekedés felel, ezek az ország teljes szén-dioxid-kibocsátásának a 75 százalékát teszik ki.
A minisztérium 2023 júliusában indított közvélemény-kutatást arról a törvénytervezetről, amely az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának önkéntes csökkentésével összefüggő kereskedelmet szabályozná. A törvény az iparágak szélesebb körét ösztönzi, beleértve a megújuló energiát és az erdészeti szén-dioxid-elnyelőket. A kibocsátás csökkentése a piaci mechanizmusokon keresztül gazdasági megtérülést ígér annak érdekében, hogy a kibocsátó hozzájáruljon az ország szén-dioxid-kibocsátási céljainak eléréséhez.
Ugyanakkor a tőzsde említett tisztviselőjén túl iparági bennfentesek is úgy vélik, hogy a szén-dioxid-finanszírozási politikát finomítani kell, és javítani kell a releváns termékek fejlesztésén és innovációján. A Chuancai Securities kutatási jelentése szerint a rendelet ösztönzi a pénzügyi szolgáltatások kiterjesztését az alacsony szén-dioxid-kibocsátású átalakításra. A vállalkozásoknak meg kell ragadniuk a lehetőségeket releváns pénzügyi termékek fejlesztésére a széneszközök hatékony aktiválása érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.