Nem meglepő módon az NFT-k, azaz blokklánc-technológiára épülő tokenek uralták idén a kriptopiacot. A felívelőben lévő digitális vagyontárgyak szegmense több mint 2,5 milliárd dollárnyi eladást regisztrálhatott az év első hat hónapjában, ami világszerte eddig soha nem látott pénzügyi bőséget hozott művészeknek, márkáknak és tartalom-előállítóknak – áll a Cointtelegraph.com írásában.
A különböző metaverzumok (a felhasználók által megalkotott virtuális világok) terjedése szintén felgyorsította az NFT-k elfogadottságát, mivel sokan úgy tartják: a világ egyre közelebb kerül egy, a kiterjesztett valóság által uralt jövőhöz.
Így pedig az NFT-k a kultúra és a technológia további összefonódását demonstrálják, és ennek nagy hatása lehet számos iparágra.
A jókora méretű luxusdivatpiacon is elkezdtek tehát feltűnni az NFT-k. Olyan prémium brandek, mint a Dolce & Gabbana vagy a Jimmy Choo, nemrég dobták piacra saját NFT-kollekciójukat.
A divatipar, az egyik legnagyobb iparág a világon, a pandémia előtt évi 2,5 billió dollár bevételre tett szert. Egyes szakértők szerint az ágazat digitalizációjának és az új lehetőségeknek köszönhetően ez az összeg a következő két évtizedben megduplázódhat.
Bár a divatipar NFT-i még gyerekcipőben járnak, tény, hogy a fizikai valóságban vannak határok, míg a digitális világban gyakorlatilag nincsenek – állítják szakértők. Jó példák erre a használt luxuscikkek: míg egy használt luxustermék is lehet értéktartó, de idővel azért ez az érték egyre csökken, ahogy maga a termék rongálódik, használódik.
A digitális luxuscikkeknek ugyanakkor nincs lejárati idejük, sőt, idővel akár egyre értékesebbek is lehetnek, ha elég élénk marad irántuk az érdeklődés.
A kézzel fogható divatcikkektől eltérően a digitális termékek vásárlóikör-építésre és az elköteleződés ösztönzésére is használhatók, az NFT-k például beválthatók fizikai termékekre, vagy egy-egy divatcég által tartott zártkörű eseményre is szolgálhatnak belépőül.
Bár valóban csak a folyamat elején tartunk, szakértők úgy vélik, egyre több márka kreál majd saját NFT-ket a fent említett előnyök miatt. Jelenleg még mindössze néhány innovatívabb divatmárka és pár nagyobb név kezdte el kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket.
A Dolce & Gabbana idén áprilisban rukkolt elő saját NFT-kollekcióval, amely több szempontból is különleges volt. Egyrészt az alapítók és a cég kiemelt dizájnerei személyesen tervezték, másrészt a kollekció mindössze kilenc teljesen egyedi és megismételhetetlen darabból állt.
Bár egyelőre eléggé futurisztikus az elképzelés, a Dolce & Gabbana NFT-darabjai meglehetősen népszerűek voltak, szeptemberben jelentette be a cég, hogy 1885,7 ethereumért, azaz nagyjából 5,7 millió dollárért talált gazdára a kollekció.
Miközben valóban számos lehetőséget rejt a digitális divat területén az NFT-k piaca, az egész koncepció még meglehetősen korai szakaszban van, azonban ahogy a közösségi oldalak egyre inkább kiaknázzák a metaverzum kínálta lehetőségeket, úgy lesz egyre elterjedtebb a divat világában is a koncepció. Szakemberek szerint hamarosan eljön a nap, amikor a divatbemutatókat már teljesen a virtuális világban rendezik meg, és az ott bemutatott termékeket kizárólag digitális használatra vásárolják. Bár ez még eléggé távolinak tűnhet, a fejlődés sokak szerint errefelé halad, és a divatcégek – ahogy más területek cégei – sem tudják elkerülni az ilyen irányú fejlesztéseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.