Versenyt futnak az idővel az öt személlyel a fedélzetén a Titanic roncsaihoz induló, és az Atlanti-óceánon eltűnt kis merülőhajó után kutató mentőcsapatok. Az OceanGate Expeditions Titan vasárnap reggel 6 órakor merült víz alá, a szakértők szerint mintegy 96 órára elegendő oxigénnel. A Titan vasárnap este a kanadai mentési koordinációs központ szerint az új-fundlandi St. John’stól mintegy 700 kilométerre délre lehetett.
A Polar Prince kanadai jégtörő kutatóhajó, amelyről a Titant a vízbe bocsátották, a merülőhajó indulása után egy óra 45 perccel veszítette el vele a kapcsolatot. Az amerikai parti őrség egységei – két amerikai Lockheed C–130 Hercules kutatórepülő, a Polar Prince és a kanadai P–8 Poseidon felderítő repülőgép – hétfő éjjel és kedden a felszínen, illetve a víz alatt is folytatták a kutatást.
A hatóságok olyan hanglokátoros bójákat is bevetnek a kutatásban, amelyek akár négyezer méteres mélységben is észlelni képesek a hangokat.
Mihelyst lehet, egy távirányítású, hat kilométer mélységig merülni képes eszköz is a keresésre indul.
Az OceanGate közleményben köszönte meg a számos kormányzati szervtől és mélytengeri vállalattól kapott segítséget.
A Titán fedélzetén öten tartózkodnak, köztük van Hamish Harding brit milliárdos, valamint családja mellett egy pakisztáni származású, Nagy-Britanniában élő üzletember, Shahzada Dawood és 19 éves fia is.
Míg a tengeralattjárók önállóan indulnak és térnek vissza a kikötőbe, a merülőhajóknak egy hajóra van szükségük a vízre bocsátáshoz, majd a kiemeléshez.
A Titan négy kilométeres mélységbe képes lemerülni az OceanGate közleménye szerint.
Alistair Greig, a University College London tengerészmérnök professzora két forgatókönyvet is felvázolt a Titannal kapcsolatban. Mint elmondta, a tengeralattjárók általában rendelkeznek egy olyan ballasztsúllyal, amelyet vészhelyzetben ki tudnak engedni, és így a felhajtóerő segít a felemelkedésükben. Ha kommunikációs és/vagy elektromos hiba történt, ez esetben a Titan valószínűleg valahol a felszínen lebeg, és várja a mentést.
A másik forgatókönyv szerint viszont, ha a hajótest szivárog, akkor súlyosabb a helyzet. Ha ugyanis lesüllyedt a fenékre, és saját erőből nem képes felszínre emelkedni, a mentés lehetőségei nagyon korlátozottak. Ha lejutnának is a búvárhajóhoz, kétséges, hogy a nyílásához tudnának csatlakozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.