Nemzetközi aukciókon akár harmincmillió dollárt is adnak a licitharcban egy ritkaságszámba menő Patek Philippe karóráért, míg itthon a BÁV óraaukcióján húszmillió forintos volt a legmagasabb leütési ár – árulta el a Világgazdaságnak Szongoth Gergely, a BÁV óraszakértője.
Mi tesz egy órát luxustermékké? A nagy múltú – főként svájci – manufaktúrák által használt prémium-alapanyagok, mint az arany, a platina, az acél vagy a titán. A minél összetettebb funkciókkal, azaz – szaknyelven – komplikációkkal elkészített szerkezet, hiszen a hagyományos időmérésen túl egy óra kijelezheti a holdfázisokat, egy másik időzóna pontos idejét (GMT), lehet benne öröknaptár, stopper vagy percütős szerkezet, amely egy gombnyomásra zenélve üti le a pontos időt.
És persze az mindig kérdés – mert óriási árkülönbséget eredményezhet –, hogy hány darabot gyártanak egy sorozatból: pár százat vagy több százezret, akár milliót
– hangsúlyozta a szakember.
Amiket ma a hírességek, sztársportolók csuklóján látunk, azok felső árkategóriás órák, amelyek
gyártói hirdetési felületként kezelik a teniszezők, Forma–1-es pilóták vagy golfozók karját.
Hiszen a hozzájuk kötődő, nagy látogatottságú, sok nézőt vonzó sporteseményeknek, versenyeknek óriási a reklámértékük. Egyebek között a TAG Heuer már az ötvenes évek óta támogatja az autó- és motorsportot, komplett szériákat, csapatokat karoltak fel, ikonikus órákat is fejlesztettek direkt ezekhez a technikai sportágakhoz, de a cég volt már motor névadója vagy a sportág hivatalos időmérő partnere is.
Nem azért hord Rafael Nadal vagy Max Verstappen egy bizonyos, több százezer eurós órát, mert számára fontos, hogy tudja, mennyi az idő. Hanem mert szponzortól kapja a sportcipőjét, a teniszütőjét és az óráját is.
És ha nem is viseli meccs vagy verseny közben, mert zavarná, a díjat, a kupát már abban veszi át, ahogy az autóversenyzők esetében is látjuk, hogyan kapják fel a hirdetői logókkal teli baseballsapkát, mielőtt kilépnének az eredményhirdetés helyszínére” – jellemzi a helyzetet Szongoth Gergely.
Például a Breitling a légisport eseményeit támogatja, nem véletlenül, mivel a márka már indulásakor a pilótaórák fejlesztésére specializálódott. A Longines-ről ez szintén elmondható, amelyet Charles Lindbergh – aki először repülte át egyedül az Atlanti-óceánt – viselt, és a navigálásban nagy segítséget nyújtott neki. A vitorlázáshoz sem csak a stílusos öltözködés miatt kapcsolódott eredetileg a karóra, hiszen egy pontos kronométer a tájoláshoz – modern eszközök híján – anno elengedhetetlen volt. Tudjuk azt is, hogy
a holdra szálláskor Neil Armstrong egy Omega karórát hordott, és amikor egy számítógépes eszközük tönkrement, nagy hasznát vették a visszaúton.
A Rolex arról vált híressé, hogy olyan vízálló, nyomásbiztos tokot készített, amellyel a tengeralattjárók személyzete is merülhetett. Ezek a különleges modellek fejlődtek később tovább, és mára az órák utcai viseletté, a divat eszközévé, illetve státuszszimbólummá váltak.
„Ma a férfiak kevesebb kiegészítőt viselnek, mint akár száz évvel ezelőtt, amikor az óralánc, a kalap, a sétapálca az alapmegjelenés része volt – magyarázza a szakértő. – A karóra viszont megmaradt, és ebből, aki megteheti, többféle stílusút is tart: egy aranyat, egy bőr- és egy fémszíjasat, egy sportost, egy elegánst. A vásárlók cserélgethetik is az óráikat, adhatják-vehetik, többféle fórumon edukálhatják magukat, és kereskedhetnek. Az órakülönlegességek utáni kutatás közben egy lelkes gyűjtő szinte szakértővé képezheti ki magát.”
Ahogy egyre tudatosabbá válnak a fogyasztók, egyre jobb minőségre vágynak, méghozzá jó áron – és itt lép be a képbe a minőségi használt órák kereskedelme, amelynek fontos hazai fóruma a BÁV által rendezett aukciók sorozata.
Magyarországon nincs másik órákat aukcionáló cég, így nagy számban keresik meg az eladni vágyók és a vásárlók is. Mindkét félnek biztonságot nyújt, hogy itt professzionális körülmények között értékesítik az órákat, és ellenőrzik a valódiságukat.
A belépő szint – ahol a fiatal vásárlók is felbukkannak – a néhány százezer forintos órák, de értékesítettek már tíz-húsz milliós értékű darabot is.
Léteznek olyan órák – a Rolex vagy a Patek Philippe egyes modelljei –, amelyeknél többéves várólista van, hiszen a legnagyobb cégek hagyományával, filozófiájával szembemenne, ha túl sokat dobnának piacra a termékeikből. Akik ezek után ácsingóznak, használtan sok esetben gyorsabban hozzájuthatnak a vágyott darabhoz, például egy aukción.
„A felső kategóriás órák előállítási ára (az alapanyag, a munkaerő, a szállítás, a technológia miatt) biztos, hogy csak felfelé változik, így befektetésnek sem utolsó erre költeni. Főleg, ha ritka modell kerül a birtokunkba, amelyet jó állapotban, a teljes dokumentációjával őrzünk meg, és rendszeresen, profi körülmények között átnézetünk. Arról nem is beszélve, hogy egy karóra a nap minden percében örömet okoz a viselőjének esztétikai szempontból, de funkcionálisan is csak a segítségére lehet” – nyilatkozta lapunknak az óraszakértő.
Egy igazi gyűjtőt nem az ár, hanem egy óra kora, ritkasága, állapota hozza izgalomba, miután egy szépen karbantartott, 20-as, 30-as, 40-es évekből származó prémiumkaróra még simán elketyeg.
„De kié lehetett, hány készült belőle, mennyit viselték, leejtették, behorpadt? Sok-sok apró részlet tesz egyedivé egy gyűjtői darabot. Nemrég aukcionáltunk egy Patek Philippe zsebórát, amelynél még a rendeléssel összefüggő levelezés is megmaradt a századfordulóról. Hihetetlen, hogy akkor egy postatiszt tudott rendelni magának Svájcból egy órát, amely 2023-ban hárommillió forint körüli összegért kelt el” – mesélte Szongoth Gergely. Vannak, akik bizonyos márkát, formatervezést, stílust keresnek, és nem feltétlenül a legújabbak iránt lelkesednek.
Kockázati tényező, hogy ma a legújabb modellek megjelenésével egy időben piacra kerülnek a hamisítványok is – tíz dollárért, de több százért is kapható replika.
„Bár a megtévesztésig hasonlíthat egy hamisítvány, a szakértő szem kiszúrja, ha már jó sok eredeti ment át a kezén. Itt nem csak az esztétika a lényeges, mert egy órának funkcionálnia is kell ahhoz, hogy eladható legyen. Ami hibádzhat, az a minőség, az alapanyag, a szerkezet – kívül vagy belül, de a hamisítvány elárulja magát.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.