„Hazudik, aki azt mondja, hogy erre számított. Ugyanakkor az is tény, hogy egy ideje csak kapkodjuk a fejünket, annyira gyorsan változnak az események a hazai popszakmában” – mondta a Világgazdaságnak Azahriah sikere kapcsán Lobenwein Norbert kulturális szervező, többek között a VOLT Produkció egyik vezetője, a Mol Nagyon Balaton, a Strand Fesztivál, a ZamJam, valamint a VOLT Fesztivál és egyéb események alapítója. A szakember tíz hónappal ezelőtt már előrevetítette, hogy Azahriah szinte csak a Budapest Arénát nem töltötte meg: „Azt márciusban fogja” – hangsúlyozta akkor. Lobenwein tavaly azt is csodálattal szemlélte, hogy Baukó Attila néhány éves karrierrel a háta mögött erre vállalkozik, tavasszal viszont már örömmel konstatálta, hogy sikerrel vette az akadályt.
Az év hátralévő része viszont nemcsak róla szólt a VOLT-alapító szerint, hanem több olyan előadóról és zenekarról – Dzsúdló, Krúbi, Beton.Hofi, Carson Coma –, akikről korábban még nem vagy alig hallottunk, mert a legtöbbjük fiatal, és nem túl régóta van a zeneiparban. „Ők lettek 2023-ra a fesztiválok új főszereplői, akikre ezrek, tízezrek érkeztek a nagyszínpadok elé” – mutatott rá, hozzátéve, Azahriah kimagasló sikere azonban még ebben a mezőnyben is érezhető volt.
Lobenwein Norbert saját tapasztalatból merít, a Strand Fesztivál nyitónapján ugyanis éppen ennek az új generációnak a képviselői miatt tették ki a megtelt táblát. Úgy véli, annak márt önmagában hírértéke volt, hogy Baukó a legnagyobb hazai koncerthelyszínt próbálja bevenni jövő nyáron. „A duplázás, triplázás szerintem még az ő álmaiban sem szerepelt, erre még a legnagyobb nemzetközi produkciók közül is csak kevesen lennének képesek” – közölte a kulturális szervező. Hasonló tettet például a brit Coldplay vihet véghez 2024-ben, amely előreláthatólag egymás után háromszor lép fel ugyanabban a stadionban.
Azahriah első nagyszabású koncertje tehát a Puskás Arénában lesz 2024. május 25-én, amelyre a jegyek már az értékesítés első napján elfogytak. Az óriási érdeklődésre tekintettel a szervezők bejelentettek egy második fellépést is: ám ekkor meg hatalmas sor alakult ki az Akácfa utcában, miközben az online jegyértékesítő rendszer is összeomlott. Természetesen a 21 éves zenész második arénás előadására is elfogyott az összes belépő, így harmadszor is célba vette a 190,5 milliárd forintból épített, egyébként 67 155, de koncerteken 48-50 ezer férőhelyes Puskást.
Mint Lobenwein fogalmazott, elég régóta van ahhoz a szakmában, hogy értékelni tudja azt a forradalmat, amely a jegyértékesítésben lezajlott az elmúlt egy-másfél évtizedben. Bár a fesztiváljaik első tíz-húsz évében még az úgynevezett hard-ticket volt az egyetlen elérhető forma, a jegyirodás vásárlás mára majdhogynem eltűnt, a közönség szinte kizárólag online veszi a belépőket. „Ez nemcsak gyors, de igen jól ellenőrizhető, követhető rendszer is, a promoter ráadásul azonnal látja, hogy hol tart az eladásokban. Sikeres produkciók esetében – legyen szó koncertről vagy éppen sporteseményről – itt is benne van a pakliban, hogy ilyen-olyan trükkökkel egyesek felvásárolnak nagyobb tételeket, amelyek azután a feketepiacon kötnek ki” – magyarázta, aláhúzva, hogy
a 2023-as év eddig megmutatta, a minőségi produkcióra igenis van fizetőképes kereslet itthon.
Mindenesetre érdekes látni az önálló koncertek és a fesztiválok jegyárképzési viszonyát, amely a koronavírus-járvány utáni időszakban kezdett igazán elválni egymástól – jegyezte meg a szakértő. Úgy gondolja, a közönség sokkal erősebben kötődik a személyes kedvenceihez, mint a Covid előtt. Az önálló koncertek esetében a több tízezres jegyek a jellemzők, míg a fesztiválok zöme sok előadást kínál naponta ennek az árnak a töredékéért.
Lobenwein Norbert csak remélni tudja, hogy komolyabb tanulmányok elemzik majd mindazt, ami mostanában a magyar könnyűzenében és kiváltképp Azahriah-val történik. „Mindnyájan tudjuk, hogy a legnagyobb hazai koncerthelyszíneket megtölteni hatalmas teljesítmény, ez az elmúlt években, évtizedekben leginkább csak a legnagyobb neveknek sikerült” – méltatta a fiatal rappert. Szerinte több olyan fiatal művészt látunk jelenleg, akik átugrották a sikerhez vezető szokásos utat. Amíg korábban egy banda hosszú ideig járta a vidéki klubokat, és eljutott mondjuk a néhány ezer fős Pecsáig, addig a közelmúltban Budapest Park-mértékű lett a fokmérő, és arról szól a verseny, hogy kinek hány nap alatt sikerül eladni 10-12 ezer jegyet, aztán ugyanezt ki képes megismételni a Budapest Arénában. A másik aréna, a Puskás viszont egy egészen más szint.
Magam is sok művésszel beszélgettem az elmúlt napokban, amióta Azahriah sikere lázban tartja az országot. Közülük az idősebb legendák és fiatal előadók egyaránt ezt a sztorit elemezgetik.
„A Hogyan legyél popsztár? című, nem létező szakkönyvben több olyan tétel szerepelne, amelyet Azahriah – és a fiatalok egy része – simán megcáfol. Kiváltképp figyelemre méltó, hogy láthatóan nemcsak a korosztályát nyerte meg, hanem egy eddig nemigen látott közönséget is. Mindezt egy kicsit sem megszokott, kicsit sem átlagos, kifejezetten izgalmas és minőségi produkcióval. Azt szoktuk meg ugyanis, hogy ami sokaknak tetszik, az olyan is... Azahriah viszont bebizonyítja ennek az ellenkezőjét” – összegzett Lobenwein.
A VOLT Produkció társvezetője arról is beszélt, hogy a csodálók mellett biztosan vannak irigyek is, noha a jelenlegi reakciók leginkább arra a helyzetre emlékeztetnek, amikor a magyar labdarúgó-válogatott sikereket ér el, és hirtelen az egész ország nemzeti színekbe öltözik, a szurkolójává válik. „Az általam vezetett fesztiválok nevében az elsők között gratuláltunk Azinak és a menedzsmentjének nyilvánosan is. Örömmel láttam, hogy ez egyfajta mozgalommá vált később, a kíváncsiság mellett pedig a legtöbben valóban szurkolnak, szorítanak neki” – fűzte hozzá Lobenwein Norbert.
Azahriah előtt röviddel a Halott Pénz is beszámolt arról, hogy 2024-ben a Puskás Aréna ad otthont az együttes jubileumi, huszadik születésnapi koncertjének. „Nem kérdés számomra, hogy a Dávidék mögötti karrier, a rengeteg sláger, ami a csapat nevéhez fűződik, ugyancsak megtölti majd a legnagyobb hazai koncerthelyszínt. Ahhoz azonban jósnak kellene lenni, hogy megmondjuk, számíthatunk-e bárki esetében hasonlóra a következő években. El kell fogadnunk, hogy sok minden máshoz hasonlóan ez a folyamat is felgyorsult az életünkben” – zárta gondolatait a kulturális szervező.
Százmilliókat kaszálhat Azahriah az Aréna-koncertekkelA Blikk kiszámolta, hogy már két telt házas Puskás Aréna-koncerttel legalább 300 millió forintot kasszírozhat Azahriah, a jegyek eladásából származó árbevétel pedig a harmadik előadást nem számítva kétmilliárd forint körül lehet. A lap megkérdezett egy koncertszervezéssel foglalkozó menedzsert az ilyen események költségeiről. A szakértő elmondta, hogy a becsült kétmilliárd forintból legalább 800 millió elmegy adókra, jutalékokra és a szerzői jogdíjakra, míg a maradék 1,2 milliárdból kell kifizetni a bérleti díjakat, a stábot, a felszerelést, a menedzsmentet és a reklámokat. Ha Baukó Attila harmadjára is megtölti a Puskást, az 400-450 millió forintot hozhat neki a konyhára. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.