A laboratóriumi gyémánt történetében mérföldkőnek számít a 2018-as év, amikor is az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) deklarálta, hogy a laboratóriumban növesztett gyémántok valójában valódi gyémántoknak tekintendők. A megállapítás tudományos hátterét a drágakövekkel foglalkozó Gemological Institute of America (GIA) szakvéleménye adta meg, amely szerint a növesztett gyémántok mind fizikai, mind kémiai tulajdonságaikat tekintve teljesen azonosak a természetes úton keletkezett, bányászott társaikéval.
A következmény: a minősítéseket kiadó GIA a növesztett gyémántok esetében 2019-ben eltörölte a diszkriminatív „szintetikus” jelzőt. A döntésnek Antwerpen világhírű gyémántnegyedében nem túlzottan örültek, itt történik ugyanis a világ teljes természetes gyémánttermésének feldolgozása, a nyers drágakövek 84 százaléka, a vágottakénak pedig a 50 százaléka megfordul a város valamelyik gyémántcsiszoló manufaktúrájában.
De a francia LVMH-hoz tartozó Tiffanynál és a svájci Richemont luxusmárkánál, a Cartier-nél sem gyújtottak örömtüzeket a semmiből jött konkurencia legitimálása kapcsán. Mindez nem zavartatta Megan Strachant, aki kiváló érzékkel még ugyanabban az évben megalapította a Dorsey nevű, növesztett gyémántok feldolgozásával foglalkozó ékszergyártó vállalkozását, amely mesébe illő karriert futott be kollekcióival.
Az idén ötéves Dorsay 2022-ben az előző évihez viszonyítva hatszorosára növelte a forgalmát, tavaly pedig a magas bázishoz képest is duplázni tudott (konkrét összegeket inkább nem is közöltek), honlapján a többi között Justin Bieber, Bella Hadid és Emily Ratajkowski fotói jelzik, hogy a fiatal generációt célozzák meg elsősorban az ékszereikkel.
Strachan azért is bízik a vállalkozása növekedésében, mert a vásárlók elképzelései a fájintos ékszerekről változnak, és megfizethetőség is kedvez a trend felfutásának.
A Dorsey elsősorban a nőket célozza meg termékeivel, külön figyelmet szentel az esküvőiparnak, mert itt rengeteg pénz van, s mint unásig ismert, az életre szóló szövetsége megkötésekor könnyebben nyílnak meg a pénztárcák is. Megan Strachan szerint a nők a mesterséges gyémántoknak is köszönhetően olyan ékszereket is megkaphatnak, amelyek árban is kimunkáltságban is tetszenek nekik, és növelik az önbizalmukat.
A fiatalabb generációk számára már a fenntarthatóság is fontos szempont, a laboratóriumban növesztett drágakövek pedig furamód környezetbarátabbak, mint természetes társaik. Igaz, előállításukhoz rengeteg energia szükséges, de ez össze sem vethető a bányászkodással járó költségekkel, az eredményességgel pedig pláne nem.
A laborban biztos, hogy megszületik a gyémánt, míg a bányákban nem garantálható a találat. A vevőknek a gyémánt eredete miatt sem kell aggódniuk, ezek etikus munkakörülmények között születnek, laboratóriumi környezetben.
Az előállításukhoz szükséges technológia is szélesebb körben elérhetővé vált. Az Edahn Golan gyémántkutató cég szerint a laboratóriumban növesztett kövek eladásai 2021 és 2022 között 38 százalékkal ugrottak meg.
A termelés felfuttatása miatt a laboratóriumban növesztett gyémántok értéke az elmúlt években jelentősen csökkent. Egy ilyen gyémántot 2020-ban 20 százalékkal olcsóbban lehetett megvenni, mint egy természetes gyémántot, mára a különbség 75 és 90 százalék körülire nőtt
– mondja Ankur Daga, a közvetlenül a fogyasztók igényeire szabott ékszereket áruló Angara társalapítója. Cége természetes és laboratóriumban növesztett köveket egyaránt árul, s tapasztalatai szerint vásárlóik a nagyobb, vakítóbb, laboratóriumban növesztett köveket választják, amelyeket anyagilag nem engedhetnének meg maguknak, ha ragaszkodnának a természetes gyémántokhoz.
Ennek is köszönhető, hogy az átlagos méretű rendelés 0,6 karátról kétkarátosra nőtt – tette hozzá Daga, aki tavaly nyáron bevezette a laboratóriumban növesztett gyémántopciókat az oldalán, s azóta ügyfeleinek csaknem 60 százaléka inkább ezt választja.
A laboratóriumban növesztett gyémántok ára még csökkenhet, bár Daga szerint ez évekbe telhet. Az elmúlt évek értékingadozásai miatt nem ajánlja a műgyémántok befektetési célú vásárlását.
Sokkal nagyobb a kínálat és olcsóbb a gyártás, de a munkaerőköltségek még mindig ugyanazok. A gyémántokat még mindig kézzel kell csiszolni. Lehet, hogy egyszer ezt is automatizálják, de még nem tartunk ott.
Eközben a természetes gyémántipar bajai sokasodnak, a drágakő ára a 2022-es csúcs óta nagyjából 35 százalékkal esett, s csak most reménykednek a feltápászkodásban. Vagy így, vagy úgy, ez a szektor konszolidációjához, felvásárlásokhoz vezethet. A tőkeerős, bevezetett márkanevekkel dolgozó luxuscégek fénye azonban nem kopik meg, őket az alkalmazkodóképességük minden nehézségen átsegíti.
Tavaly a Chanel például semmi újat nem hozott, viszont 16 százalékkal megemelte az árait. Az eredmény? A kereslet szemernyit sem csökkent, a vevők tudomásul vették, hogy ugyanazt a gyémántberakású brosst drágábban kapják meg.
A brit–dél-afrikai De Beers, a világ legnagyobb gyémánttermelője és -forgalmazója a csökkenő kereslet megcsappanása miatt 25 százalékot engedett bányászott gyémántjainak árából, majd alkalmazkodva a megváltozott körülményekhez, maga is leányvállalatot alapított Lightbox néven, hogy laboratóriumban növesztett luxusgyémántokkal láthassa el megrendelőit.
Az LVMH tulajdonában lévő Tag Heuer óragyártó is váltott, tavaly kezdte el árulni a laboratóriumban növesztett gyémántbetétes óráit. A szintén a világ legnagyobb luxusipari csoportjához tartozó Fred Joaillier óra- és ékszergyártó egy új, mesterséges köveket tartalmazó kollekciót adott ki tehetős ügyfelei számára, negyedmillió dollárt is elkérve egy-egy míves darabért.
Megkülönböztetésül a bányászott kövektől ezeket a termesztett gyémántokat kékre színezik. Az eredmény önmagáért beszél: az LVMH csoport ékszeripari márkáinak a bevétele 28 százalékkal nőtt tavaly, miközben másoknak szűkebb forgalommal kellett beérniük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.