Az Archer Aviation a jövő év végéig szeretné megkezdeni elektromos meghajtású légi taxijának kereskedelmi üzemeltetését az Egyesült Arab Emírségekben. A kaliforniai vállalat a közel-keleti ország fővárosában, Abu-Dzabiban és Dubajban tervezi a repülést. A cég erről előzetes megállapodást írt alá a kormánnyal, az pedig biztos, hogy a pálmafát formázó mesterséges Pálma-szigeten (Palm Jumeirah) kialakítanak egy megállóhelyet.
A rivális szereplők (Joby Aviation, Lilium, az Embraer, Eve Air Mobility és a Volocopter) hasonló megállapodásokat kötöttek a régióban. Az égbolt megnyitása a repülő taxik előtt enyhítené a közlekedési problémákat a 3,5 milliós Dubajban, amely a világ minden tájáról vonzza a turistákat, egyben pénzügyi és kereskedelmi központ, és mint ilyen, rendszeresek benne a dugók.
A VTOL-eszközök kifutópálya nélkül képesek helyben fel- és leszállni, idesorolhatók a helikopterek is. Az elektromos meghajtású VTOL-járműveket eVTOL-nak nevezik. Ezek jóval precízebbek és halkabbak a helikopterekhez képest, így ideálisak lehetnek a légi taxis és repülő autós megoldásokhoz. A technológia gyerekcipőben jár, de egyre futurisztikusabb eszközöket mutatnak be.
Az előrejelzések szerint 2030 után megszaporodhatnak a repülő autók és motorok, addig viszont ezeket csak a leggazdagabbak engedhetik meg maguknak. Viszont a taxizás akár a szélesebb közönségnek is elérhető lehet. Ehhez érdemes hozzátenni, hogy Dubaj 2017 óta többször megígérte a repülő taxik bevezetését, azonban ezekről eddig kevés részlet derült ki.
Mielőtt beindulhatna a repülő taxizás, az érintetteknek be kell szerezniük a megfelelő engedélyeket. Ezzel kapcsolatban az Archer Aviation vezérigazgatója, Adam Goldstein a Bloombergnek elárulta: első körben az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóságon jóváhagyása szükséges. A Boeing incidensei után ugyan fokozottabban figyel a hatóság, de nem lát problémát, szerinte a cég megszerzi a papírokat.
Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, másfél éve előrendelhető lett az első repülő autó, az Alef Aeronautics A típusú modellje. A 300 ezer dollárba – több mint 109 millió forint – kerülő elektromos jármű a tervek szerint 2025-ben kerül forgalomba, szárazföldön több mint 300, levegőben pedig 177 kilométert képes megtenni egy-két utassal. A vállalat szerint idén márciusig 2850-an rendelték elő a járművet.
Kínai kézbe került a szlovák repülőautó-projektA szlovák Klein Vision eladta a repülőautó-technológiáját egy kínai cégnek. Az AirCar egy működő gép, amely autóból körülbelül két perc alatt képes repülőgéppé változni. A szlovák társaság működő prototípust is készített belőle, a helyi közlekedési minisztérium pedig légialkalmassági bizonyítványt is kiállított neki. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.