Lesújtóan hat a kannabisz legalizálása a közutak biztonságára: a kanadai Ontarióban, ahol 2018-ban legalizálták a marihuánát, 2010 és 2021 között elképesztő 475 százalékkal nőtt a szer hatása alatt állókhoz köthető, autóbaleset eredetű kórházi látogatások száma, a szakértők szerint pedig a valós növekedés ennél akár magasabb is lehet, mivel az útszéli rendőrségi tesztek, melyek az alkoholt már egyetlen leheletből kimutatják, a füvet sokszor nem, vagy csak rossz hatékonysággal képesek jelezni.
A kanadai példa pedig messze nem az egyetlen ebben a témában: az amerikai legalizációt követően államonként átlagosan tíz százalékkal nőtt meg a kannabisszal kapcsolatos halálos közúti balesetek száma, de Kaliforniában például 14, Oregonban pedig 22 százalékos volt a növekedés egyetlen éven belül. Amerikában ezen felül 2018-ban már elmondható volt, hogy
minden ötödik halálos közúti baleset marihuána használatához volt köthető.
A szakértők számításai szerint ez azt jelenti, hogy évente több mint ezer amerikai olyan balesetekben veszti életét, melyben legalább az egyik fél fogyasztott füvet, mielőtt a volánhoz ült. A kutatások a kannabisz vezetésre gyakorolt hatását vizsgálva kimutatták, hogy ha valaki a szer fogyasztását követően másfél órával ül csak a volán mögé, ugyanolyan rosszan teljesít a vezetéssel kapcsolatos teszteken, mintha csak 30 percet várt volna a szívást követően.
A kutatók szakvéleménye szerint a marihuána fogyasztását követően legalább négy órát kellene várnia a sofőröknek, hogy normálisan tudják irányítani járműveiket, de egyesek szerint inkább a 8-12 óra lenne az ideális türelmi idő.
Mától legális a marihuána Németországban, kannabiszklubok alakulhatnakÁprilis 1-jén hatályba lépett a kannabisz „ellenőrzött legalizálását” célzó törvény Németországban. A jogszabály szerint a 18 éven felüliek 25 grammot birtokolhatnak saját fogyasztásra. |
A szakértők szerint a helyzet ugyanakkor távolról sem kilátástalan: véleményük szerint ha az alkoholos befolyásoltság alatti vezetés elleni fellépéshez hasonló mértékű kormányzati kampány indulna a füvező sofőrök ellen is, az nagyban javíthatná ezeket a lesújtó statisztikákat, ahogy az út menti tesztek hatékonyságának javítására adott fejlesztési támogatások növelése is sokat tudna tenni az ügy érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.