A Z generáció a legféltékenyebb korosztály – ezt derítette ki a Redfield & Wilton Strategies által végzett exkluzív közvélemény-kutatás. A 2024. június 27–28. között készült online felmérésben 2500 jogosult amerikai választópolgár vett részt, akiknek értékelniük kellett mindennapi féltékenységüket egy 0-tól (egyáltalán nem) 5-ig (rendkívül) terjedő skálán. Az összes résztvevő mindössze 7 százaléka értékelte féltékenységi szintjét 5-re, vagyis rendkívül féltékenynek. Több mint egyharmaduk, 36 százalékuk 0-ra vagy egyáltalán nem féltékenynek értékelte magát. A féltékenységet sokszor összekeverik az irigységgel, jelen esetben pedig még az is közrejátszik, hogy nem őszinte kifejezésről van-e szó.
A válaszadók közül a Z generáció (a mai 18–26 évesek) volt a legkevésbé hajlamosak 0-ra értékelni féltékenységüket, mindössze 21 százalékkal. Összehasonlításképpen:
Bár a Z generációs résztvevők mindössze 10 százaléka értékelte féltékenységét a skála legvégére (5-ből 5), az eredmények még mindig elégségesek voltak ahhoz, hogy a legféltékenyebb generációként tűnjenek ki, mivel a legkisebb százalékban vallották be, hogy egyáltalán nem tapasztalnak féltékenységet.
A féltékenység az élet különböző területein jelentkezhet, a kapcsolatoktól kezdve a személyes teljesítményekig és birtoklásokig. Míg a féltékenység természetes érzelem, a túlzott vagy kóros féltékenység ártalmas lehet mind az érzelmet átélő egyénre, mind a környezetére. Kristie Tse, az Uncover Mental Health Counselting alapítója a Newsweeknek elmondta, hogy a Z generáció gyakran külső források nyomásával néz szembe:
A közösségi média állandóan idealizált életeket tár elénk, ami fokozhatja a féltékenység és az elégedetlenség érzését
– mondta a szakértő. Tse azonban hozzátette, hogy a Z generációnak az érzelmeihez való kapcsolódása nem feltétlenül rossz: „Az érzelmi tudatosság és a mentális egészség iránti nyitottság lehetővé teszi az érzelmek szélesebb körű kifejezését, ami nagyobb boldogsághoz és empátiához vezethet. Pszichoterapeutaként azt tapasztalom, hogy a Z generáció egyedi kihívásai és erősségei árnyalt érzelmi tájat teremtenek.”
A felmérés részletesebb elemzése során kiderült, hogy
a résztvevők 17 százaléka alacsony szintű féltékenységet (1) jelzett, a férfiak kissé magasabb arányban (17 százalék) mint a nők (16 százalék).
Az összes válaszadó 16 százaléka közepes szintű féltékenységet (3) jelzett, a Z generációban 20 százalék, az Y generációban 17 százalék, az X generációban 16 százalék, a boomerek és a csendes generáció körében 10 százalék. Csak 8 százalék értékelte féltékenységét magas szintűre (4), a Z generációban 13 százalék, az Y generációban 10 százalék, az X generációban 6 százalék, a boomerek és a csendes generáció körében 4 százalék.
Viszont fontos megjegyezni, hogy a féltékenység sokszor nem más, mint őszinteség vagy vágyakozás. A féltékenységhez hozzátartozik egy rosszalló érzés is, mely ritka esetben akár bűncselekményig fajulhat. Szerencsére jelen esetben nem erről beszélünk, tehát
az is egy opció, hogy a Z generáció már nyitottabb, és könnyebben fejezi ki vágyait és álmait mások felé.
Ebben a felmérésben csak a választókorú generációk vehettek részt, így az Alfa generáció tagjairól nem tudtuk meg, hogyan éreznek. A statisztikát tekintve elképzelhető, hogy náluk még erősebb lett volna a szélsőség, tehát akár 15 százalék is lehetett volna az 5-ös szintű féltékenységérzet.
A különböző generációk nemcsak erről gondolkodnak és vélekednek másképp, hanem a költekezésről és a megtakarításról is. A Z generáció 42 százaléka vallja, hogy megenged magának extra kiadásokat, sőt gyakran még többet is költenek, mint ami beleférne a keretbe. Ezzel ellentétben az X generáció tagjai a jövedelmükből a legtöbbet lakhatásra költik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.